Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tre nya instegs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Ingen som är vaken här ha ha, har varit mycket snack rätt länge på både DP, Dyxum och Photoclubalpha senaste dagarna.
hade dock inte möjlighet att posta något här förens nu.

Här är en länk till Photoclubalpha, där dom visar en banner som synts på bla Canadensiksa SonyStyle, men som senare försvan, samt en screenshot från deras webshop, dä 330´n syns.

http://www.photoclubalpha.com/

Måste säga att jag håller med många av de som diskuterar bla på DP att handtagen ser ut att vara ett steg tillbaka ifråga om ergonomi, men man kan ju ha fel vilket jag hoppas.
Jag är inte helt förtjust i det som ser ut att vara samma typ av av/på knapp alldeles vid avtryckarn alá Nikon : (
Skulle också kunna vara en switch mellan stillbild/video...vi får väl se.

En del är också nyfikna på om dom har behållt batteriet, eftersom kamerorna verkar mindre än tidigare serien, det skulle vara synd tycker jag då Sony är enda där du än så lämge slipper köpa nytt batteri från instegs till proffsmodell : )
Skulle också tycka det var bra om dom fortfarande tog CF och inte bytte där heller.
Där ser ju ut att bli AF i de nya kitobjektiven, men som en del trodde så blir det nog kvar motor även i huset, där är iallafall en klassisk AF/MF knapp på frammsidan av huset som förr.

Tankar och idéer någon?

Johan
 

Karlsson

Aktiv medlem
Skulle också tycka det var bra om dom fortfarande tog CF och inte bytte där heller.
Nja, det är väl ändå bra att de fogar in sig i ledet och kör med standard som ju är SD/SDHC.
CF blir mer och mer ett exklusivt format för dyrare DSLR vilket avspeglar sig i priset.

Sedan är det faktiskt praktiskt att bara kunna stoppa in SD-kortet i den bärbara datorn eller kompaktkameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Uppriktigt sagt kan jag inte se några fördelar med CF (däremot uppenbara nackdelar) och förstår inte alls varför många kameraproducenter envisas med denna lösning i sina dyrare kameror.
 

Ascona75

Aktiv medlem
Min åsikt om CF är helt enkelt att jag gillar at dom är större, man vet var man har dom, lättare att hantera även om man skulle byta kort i vintern med handskar eller liknande, kanske därför dom är kvar på stora husen.
Eller har det endast att göra att dom hitills varit snabbare än SD?

Smak sak, men som sagt, jag tycker SD är för små att ha att göra med ha ha.

Mv.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Uppriktigt sagt kan jag inte se några fördelar med CF (däremot uppenbara nackdelar) och förstår inte alls varför många kameraproducenter envisas med denna lösning i sina dyrare kameror.
Finns det något annat format som ger samma höga skrivhastigheter? Med en A900 vill man gärna ha ett kort (45MB/s) som klarar av kamerans skrivhastighet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns det något annat format som ger samma höga skrivhastigheter? Med en A900 vill man gärna ha ett kort (45MB/s) som klarar av kamerans skrivhastighet.
Okej, det är tydligen så att de snabbaste SD-korten fortfarande inte är lika snabba som de snabbaste CF-korten. Trodde faktiskt man hade kommit ifatt... Då tar jag tillbaka det jag skrev tidigare och hävdar motsatsen: Det finns uppenbara fördelar med CF-kort i lite mer avancerade kameror!

Fast gränssnittet med tunna stift och små hål är fortfarande uselt och känns väldigt 1900-tal.
 

wsaar

Aktiv medlem
Sonys ryska sajt verkar gått ut med infon före de andra: http://www.sony.ru/hub/dslr/block/2/subblock/1

Ser inte ut att vara några större förändringar mot a200, a300, a350, men jag gissar (och hoppas) att den mest dramatiska förbättringen kan vara den nya 18-55-kitgluggen som läckts.

(trådtiteln kunde varit klart bättre, reagerade inte när jag såg den på förstasidan iaf, kanske någon moderator kan skriva vilket märke det gäller)
 
Senast ändrad:

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Länken säger inte mig så mycket. Fellänkat eller har dom tagit bort det du ville länka till? Att rubriken ligger under "Sony" säger väl vilket märke det gäller =) Räcker väl
 

wsaar

Aktiv medlem
Tror ni man tagit bort fokusmotorn ut huset med tanke på switchen på objektivet? http://ericreagan.smugmug.com/photos/530891691_4rTAg-L.jpg
De nya modellerna har ju alla en AF/MF-switch på huset också så det är nog rätt säkert att husen har motorerna kvar (om de tog bort motorn skulle ju alla icke-motoriserade objektiv bli MF medan alla motoriserade objektiv väl redan har en egen AF/MF-switch).

Det vore nog också att skjuta sig rejält i foten att släppa hus utan motor nu, med tanke på hur objektivsortimentet ser ut (Nikons motorlösa hus var ju klar "undvik"-rekommendation på fram till deras senaste släpp av billig, motordriven, ljusstark, normalglugg etc.)

Länken säger inte mig så mycket. Fellänkat eller har dom tagit bort det du ville länka till? Att rubriken ligger under "Sony" säger väl vilket märke det gäller =) Räcker väl
Ok, de tog väl bort den, låg ute länge dock. Verkar som om mesta förändringarna från a200/300/350 var användarvänlighet och firmware (att Sony jobbar på det är lovande eftersom det kanske höjer chansen för ny firmware för a700/a900 också).

De ska ju tydligen släppa en ny miniblixt också, hoppas, hoppas den kan användas som controller till HVL-58 och HVL-42 (iom att a900an saknar inbyggd blixt måste man idag köpa en dyr blixt för att styra andra externa blixtar).

Att den ligger under Sonyrubriken gör ju inte att man tar notis på den på förstasidan ändå.
 
Senast ändrad:

Jumfer

Aktiv medlem
Är den nuvarande infon att kamerorna som kommer är uppgraderingar av alla 3 (200, 300 och 350) med samma sensor men lite uppiffat på andra sätt? Mindre?
 
ANNONS