Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tri-X

Produkter
(logga in för att koppla)

jajo

Avslutat medlemskap
Ni som plåtar Tri-X och framkallar själva.
På vilket sätt tycker ni att ni fått bästa resultat?
Jag har kommit ifrån detta med att plåta S/V och framkalla själv vilket jag tyckte var roligast när jag var som mest aktiv. Minns att en del plåtade den med 180 ASA för bästa resultat, men hur gör ni?
/Jan

För bästa resultat så har jag lärt mig att man ska justera ISO lite och kompensera med framkallaren, men jag glömmer det alltid och dom andra gångerna orkar jag inte (är väldigt lat *).

Skjuter för det mesta med ISO400 och framkallar med XTOOL, både utspädd och koncentrerad beroende på vad jag vill ha. Utspädd till 1:1 så blir filmen lite snabbare så man får trixa (inte tri-xa) lite tills man hittar det man tycker bäst.

Men som sagt, jag är super nöjd med att skjuta den utan några kompensationer och XTOOL outspädd. Vill man få lite skarpare och lite mer distinkt korn så späder man ut den.

* Jag är kanske inte lat, har bara svårt att bestämma mig. Det är skitkul att leka med, problemet är för mig att det är så många variabler och jag kan inte bestämma mig för vilket jag tycker bäst om... Har dock kommit fram till XTOL är vägen för mig.... Nu ska jag bara finjustera och verkligen hitta rätt ISO/framkallnings tider.

Jag exponerar ofta efter 200 ASA och framkallar ungefär 25% kortare tid än för 400 ASA. Resultatet blir finare korn och längre gråskala. Mer detaljer i de mörka partierna.

Pilla inte på det manuella iso-talet. Råkar man glömma det till nästa sorts film man sätter i kan det bli förödande, inge bra alls faktiskt.

Det är bättre att över/underkompensera.

Själv överexponerar jag 1/3 - 2/3 dels steg.
(borde bli ekvivalent med 320-2?? ASA)

Framkallar i Perceptol 1+3 och använder + 10-15% tid.

/Erik

Gör det inte konstigare än vad det är. Kör med en standardframkallare om du inte har några speciella behov.

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-09-15.shtml

Oroa dig inte för exponering och framkallning. Det är aldrig fel att utgå från tillverkarens rekommendationer. Sedan kan du anpassa dem så att de passar dig. Det brukar ge sig efter någon rulle. Själv brukar jag ofta exponera och framkalla Tri-X efter ISO 200.

Exponerar som ISO 400. Framkallar i Agfa Rodinal 1+25 eller 1+50. Gillar denna kombination, ger för visso inga fina korn men därimot den kännsla jag är ute efter, bl.a. hög acutance. Är nyfiken på Kodaks Xtol vilken jag förstått ger en ganska så hög acutance men möjligen mindre korn än Rodinal.

Precis som Hrolfur använder jag gärna Rodinalen.
TriX exponerad som 320 och sedan Rodinal 1+50 tycker jag ger en tydlig kornkaraktär i bilden.

Titta t ex på bilderna "centralhallen" eller "stolsrader" i mitt kritikalbum för exempel på korn.

Alla B/W bilder jag har i mina album här med 3 - 4 undantag är Tri-x framkallade i Microdol-X.
Den soppan finns dessbättre fortfarande kvar.
Korn? Inte besvärande på något sätt men synligt vid kraftig pressning och förstoring >30 x 40 av 135-film. Kantskärpa? Oh yes! Gråskala? Jag är nöjd, vad tycker du?
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto