Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tvätta frontlins från klegg

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har varit ute på exkursion och har lyckats få något på frontlinsen men får inte bort det med vanlig putsduk. Vad använder man för vätska som inte dödar objektivet?

// Jocke

En ganska viktig fråga tror jag.
Det ska finnas objektivrengöring att köpa, men jag vet inte vad det är för vätska eftersom jag hittills inte behövt någon.
Risken är att antireflexbehandlingen blir skadad om inte vätskan är avsedd att användas till just detta.

Blöt ett mjukt toapapper eller din putsduk med vatten och torka av med lätt hand. Undvik att få in vatten i kanten på frontlinsen. I svårare fall kan du försöka med T-sprit eller helst isopropanol. Då är det ännu viktigare att inte få in vätskan i kanten på frontlinsen eftersom den kan bestå av två hopkittade linser och spriten tränger lätt in i kittningen.

Antireflexbehandlingen är rätt tålig, jag har putsat på en del av mina i 40 år eller så och det har inte skadat dem. Och vad mina glasögon med Hoyas multicoating får stå ut med ska vi inte tala om.

Inte aceton!!! Det förstör vissa plaster.

En microfiberduk och en droppe isopropylalkohol.
Apoteket har isopropylalkohol, en flaska för 50 kr räcker livet ut.

Samma vätska man rengör glasögon med.
Finns som våtservetter hos närmaste optiker och sedan torkar du med en ren putsduk.

Aceton tror jag inte är så bra för antireflexlagren.

Sträva alltid efter att använda det mildaste rengöringsmedlet. Den dagen du behöver aceton är nog den dagen du skickar in objektivet på service eller köper ett nytt.

ANNONS
Götaplatsens Foto