Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

två blixtar på EOS1d mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja göra en mobil ministudion med två blixtar en Speedlite 430EX och en Speedlite 580EXII.
Jag skulle vilja kunna ha båda två av kameran.
Jag vet att 580EXII bara fungerar manuellt om man ansluter den via PC-kablen, men kan den fungera som master för 430EX om den är ansluter den via PC-kabel?

Har någon erfarenhet av att använda två blixtar på det här sättet, några tips?

Hej!
Jag skulle vilja göra en mobil ministudion med två blixtar en Speedlite 430EX och en Speedlite 580EXII.
Jag skulle vilja kunna ha båda två av kameran.
Jag vet att 580EXII bara fungerar manuellt om man ansluter den via PC-kablen, men kan den fungera som master för 430EX om den är ansluter den via PC-kabel?

Har någon erfarenhet av att använda två blixtar på det här sättet, några tips?

Du kan ställa in dem manuellt och använda 580EX som master och använda IR-ljus.

Det är ju blixtljuset som används för att blinka meddelanden till slavarna, förstås.

Men annars har jag inte provat den konfigurationen. Jag föredrar att ha en blixt på kameran, så att det går att använda automatiseringen av multiblixtrandet så gott som möjligt.

Det är ju blixtljuset som används för att blinka meddelanden till slavarna, förstås.

Men annars har jag inte provat den konfigurationen. Jag föredrar att ha en blixt på kameran, så att det går att använda automatiseringen av multiblixtrandet så gott som möjligt.

Jo det är så jag tänkte använda dom till 90% men ibland kan det vara bra att kunna dra isär ljuskällorna, kanske tom. sätta blixt två lite bakom modellen

Canons slavblixtsystem tillåter en tredje grupp, C, som man just tänkt ska stå bakom modellen. Du får köpa en blixt till, förstås, men det spelar ju ingen roll. Den här hobbyn länspumpar ju i stort sett vilket konto som helst ändå.

Jag kan ha fel nu, så rätta mig gärna, men...

PC-kabel kommer inte att fungera, du kommer att behöva något av följande för att åstadkomma det du efterfrågar:

Jag tror inte ens TTL-kablage hjälper här.

Mvh Mikael

Jag har en Oc-E3 kabel problemet är att den är så kort.
Jag är också lite tveksam om hur PC-kablen fungerar.
Kanske skall man använda en sådan här för att tända båda blixtarna:http://kaffebrus.com/blixtforgrening-3-283.html
http://kaffebrus.com/blixtforgrening-3-283.html

Men det bygger också på PC-adaptrar - jag är inte säker på att det fungerar...

Någon här som har mer insikt i ämnet?

En snabbtitt i artikeln ger att PC-kabel alltså inte fungerar som orginalpostaren hoppats på då en sådan kabel endast överför triggersignaler för utlösning av blixten och ej digital information såsom styrning av andra blixtar.

(Jag anade det, men var inte säker. Nu vet även jag.)

I Canons trådlösa system är det IR-ljus som sköter kommunikationen.
Inte om man har en 580 EX II som master, exempelvis. Med en ST-E2 är det däremot rätt.

I ett annat forum påstod någon att med både master och slavar ställda manuellt skulle det gå att styra mastern med vanlig PC-kabel. Den skulle då få slavarna att tända också.
Om detta är sant har jag ingen aning om.

Inte om man har en 580 EX II som master, exempelvis. Med en ST-E2 är det däremot rätt.

I ett annat forum påstod någon att med både master och slavar ställda manuellt skulle det gå att styra mastern med vanlig PC-kabel. Den skulle då få slavarna att tända också.
Om detta är sant har jag ingen aning om.

Någon som vet om detta är möjligt?

ANNONS
Götaplatsens Foto