Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två sigma bättre än ett Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Camper

Ny medlem
Hej.

Är på G att köpa systemkamera och är naturligtvis nybörjare.
Nu har jag fått två erbjudanden på kamera.

1.En en Canon Eos 300 med ett 28-80 sigma och ett 100 - 300 sigma för 4000 SEK

2.En Canon Eos 300 med 28-90 Canon objektiv för 3000 SEK.

Hur väljer man? enligt vad jag har hört så är inte de billigare Sigma objektiven något att ha. Men om man läser recensionen om Canon objektivet på den här siten så blir man inte helt överväldigad heller.

Frågan är alltså: Är det bättre med två Sigma för 1000 SEK extra, eller skall man vänta lite och köpa senare?

//??

om sigma 28-80 är lika bra som Canons 28-90 så är ju en tusenlapp för 100-300 (inte 70-300?) ett bra pris.
Har du råd med en 300V så rekommenderar jag den istället (prisskillnaden är inte så stor), metallfäste för objektivet och snabbare AF.

Senast ändrad:
Tycker det låter som en utmärk kombination att börja med båda objektiven
Då kan du experimentera vad du tycer är roligast och köpa ett bättre när du vet vad du ska leka med

Jag har en EOS 300 med sigma 28-105 och sigma 100-300 som jag köpte i höstas. Jag är glad att jag köpte båda objektiven.
Visst är det så att 100-300 inte är någon kvalitetsgrej men den funkar ju att använda.
Som nybörjare kan det vara trevligt att kunna prova på att ta bilder även med ett tele.
1000 spänn är ju en slant, men kanske det är värt att lägga det för möjligheten att variera sig. Allt beror iof på vad du tänkt göra med din utrustning.

Mvh Majja (som bara svammlar)

Ok.

Jag tror det lutar åt att ta de två Sigma objektiven. Kan ju vara bra att ha lite att växa i. Man brukar ju inte köpa för små skor!!

Tack för alla bra svar!!!

(Även de svamliga ;-) )

Mvh

/Dan

ANNONS
Götaplatsens Foto