Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tycker att bilderna blir sämre när jag konventerat till dng

Produkter
(logga in för att koppla)

Santa771

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle lägga in lite bilder som dng just för att man vet det kommer funka med tiden. Nån som tycker att det blivit sämmre kvalitet på bilderna? Jag tycker bilderna har blivit mer brusiga. Nån anna som tyckt så? Är ni många som konventera till dng? eller kör ni dom i orginal raw?

Vad har du konverterat med för program (från kameraspecifik RAW till DNG)? Och i vilket program konverterar du sedan DNG-filerna till andra format?

En konvertering till DNG ska inte innebära någon förändring av själva bilddatat, enbart av "containern" som håller bilddatat.

Kan det vara så att bilden visas med andra framkallningsinställningar när du har konverterat den, och att du därför upplever det som sämre kvalitet?

Det är i lightroom. så jag har lagt in dom först på datorn från cameran genom canons program sen imorterade jag bildern med lightroom till dng

Det beror isf på att DNG-filen innehåller grundinställningar för NR osv som inte är samma som din version på LR's grundinställningar. Bilden i sig självt är inte förändrad på något sätt mer än hur den är upplagd rent datamässigt i filen. DNG-filen innehåller en mängd data om hur filen ska konverteras, och detta påverkar ju slutresultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto