Annons

Under-/överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

CarlGW

Medlem
Är en måttligt underexponerad jpg-bild lättare att i efterhand justera än en bild som är något överexponerad? Jag menar rent generellt om det kanske är en fördel att medvetet underexponera något, när det är svårt att få till en perfekt exponerad bild?

Nybörjare

CarlGW skrev:
Är en måttligt underexponerad jpg-bild lättare att i efterhand justera än en bild som är något överexponerad? Jag menar rent generellt om det kanske är en fördel att medvetet underexponera något, när det är svårt att få till en perfekt exponerad bild?

Nybörjare

Min erfarenhet är att det stämmer. Om bilden är överexponerad och någon/flera kanaler utbrända kan det se riktigt illa ut, speciellt i hudtoner, och det blir mycket jobb för att få det bra. Är den lite underexponerad är det ofta inga problem att ljusa upp den med en kurva.

Tack för svaret som just hjälper mig att komma ytterligare ett steg i rätt riktning mot den "perfekt exponerade" bilden.

En bild med utbrända detaljer kan aldrig räddas. Finns inte informationen kvar så kan du inte återskapa den.

Överexponering behöver dock inte innebära utbränning. Ett mörkt motiv (svart katt i kolkällare) kan ju överexponeras. Resultatet blir då en grå katt i en grå källare. Men så länge du inte har överexponerat så kraftigt att du bränt ut några detaljer så kan du ju med kurvor eller nivåer "backa tillbaka" informationen så att det svarta blir svart istället för grått.

Därav "exponera så långt till höger som möjligt" som många säger, d.v.s. exponera så mycket som går utan att bränna ut detaljer. Därmed får man med så mycket information som går och man har bästa mäjliga utgångspunkt för efterbehandling. Men då måste man ju också efterbehandla eftersom bilden förmodligen är överexponerad, d.v.s. bilden är inte färdig direkt från kameran. Vill du lägga jobbet före eller efter exponeringen?

Edit: en av fördelarna med att maximera exponeringen är att bruset då minimeras.

erro.se skrev:

Vill du lägga jobbet före eller efter exponeringen?

Vill nog helst ha bilden så bra som möjligt direkt i kameran. Får oftast bäst resultat när jag ställer exponeringskompensationen på -0,3, -0,7 eller -1,0. Smärre efterbehandling blir ändå aktuellt för de flesta av mina bilder. Visserligen har jag möjlighet att ta bilder i RAW-format, men har ännu börjat använda detta (nybörjarovana).

Tack för hjälpen som gör det lite lättare för mig att testa mig fram till en bra arbetsmetod.

ANNONS
Götaplatsens Foto