Annons

underexponerad blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har en Nikon D300. Till den har jag en blixt SB-800. När jag skulle fotografera i studio använde jag blixten SB-800 sladdlöst 2 meter från mitt motiv och ändå blev bilderna underexponerade och gula. Jag försökte ändra exponeringen till "blixt" men bilderna blev ännu gulare. Jag har underexponerat den integrerade blixten 2 steg för att inte få blixt rakt på motivet.
Hur kan det komma sig att bilderna blir underexponerade och gula? Kan det vara en inställning som jag råkat ändra eller ska jag lämna in kameran till verkstan?
/Johanna

Jag gissar så här:

Att sänka blixteffekten 2 hela steg ger inte särskilt mycket ljus. Därav underexponeringen

Jag misstänker också att det gula sticket kan bero på att rummets belysning (glödlampor?) registreras under exponeringen.

Men det hade varit bra att få svar på några frågor för att uttala mig mer exakt.

Hur såg omgivningen ut? Var det mycket vitt/ljust?

Körde du kameran och blixten på automatik (kameran på något av lägena A, S, P och/eller blixten via CLS på iTTL)?

Studsade blixtens ljus i något som kunde ge det ett färgstick?

Kan du bifoga en bild?

Hej!

Jag fotograferade i vardagsrummet och ytterdörren intill var öppen och släppte in lite naturligt ljus utifrån.
Kamerans inställning var på M - F 5,6 - 1/60.
Blixten var inställd på det enda läget som fungerar sladdlöst nämligen "sladdlöst läge".

Vi testade på olika sätt att ha blixten på. Vi riktade den mot taket, vi hade den på paraply och så var vi tvugna att även testa rakt på motivet.

Vi testade även att fotografera med en Nikon D70s och då fungerade det. Inställningarna var de samma.

Vi bytte också batterier på blixten.

Det brukar vara så att om inte den blixten man styr trådlöst är på samma avstånd från motivet som kameran, så kommer inte exponeringen stämma. Det gäller helt enkelt att blixtexponeringskompensera (i ditt fall +) för att få exponeringen att stämma.

Det hade kunnat stämma om det inte hade varit så att det fungerar med ena kameran och inte den andre fastän jag fotograferade från samma ställe.

Mushkot skrev:
Det brukar vara så att om inte den blixten man styr trådlöst är på samma avstånd från motivet som kameran, så kommer inte exponeringen stämma.
Förhållandet mellan avstånden från motivet till blixten och kameran har absolut ingen betydelse. Kameran läser ju av exponeringen genom objektivet vid förblixten.

Johanna

Jag tror att du har strulat med inställningarna.

- Se till att det inte finns någon blixtkompensation varken på själva blixten eller på kameran (gäller både den inbyggda blixten och fjärrblixten).

- Se till att det inte finns någon exponeringsskompensation i kameran.

- Se till att bracketteringen (all slags) är avstängd.

Gulheten får du pga fel vit ballans. Ställ den manuell om ditt motiv får blandat ljus (från glödlampor/rör och blixt). Om det förstnämnda dominerar ställ WB för "glödlampa" då får du mer neutrala bilder.

Kontrollera också att Auto-ISO är avstängd då detta lätt leder till underexponerade bilder i kombination med blixt..

Bra tillägg, Tore!

Har också kommit på att du ska se till att alla blixtar står i TTL läge (inte BL, AA, M eller något annat).

Jag har kört precis som du med 800 + inbyggd blixt. Har haft 800:an bakom modellen....
Det har funkat kanonbra!!

Jag tror också att dina inställningar är fel.

timofej skrev:
Förhållandet mellan avstånden från motivet till blixten och kameran har absolut ingen betydelse. Kameran läser ju av exponeringen genom objektivet vid förblixten.

Johanna

Jag tror att du har strulat med inställningarna.

- Se till att det inte finns någon blixtkompensation varken på själva blixten eller på kameran (gäller både den inbyggda blixten och fjärrblixten).

- Se till att det inte finns någon exponeringsskompensation i kameran.

- Se till att bracketteringen (all slags) är avstängd.

Gulheten får du pga fel vit ballans. Ställ den manuell om ditt motiv får blandat ljus (från glödlampor/rör och blixt). Om det förstnämnda dominerar ställ WB för "glödlampa" då får du mer neutrala bilder.
Jag vet inte om detta fixats iom D300, men med min D200 stämmer detta. Det är D-chippet som bifogar info om avstånd till motivet till blixten, så det tas med i ljusmätningen. Tro mig, jag har noterat detta fenomen mer än en gång.

Mushkot skrev:
Jag vet inte om detta fixats iom D300, men med min D200 stämmer detta. Det är D-chippet som bifogar info om avstånd till motivet till blixten, så det tas med i ljusmätningen. Tro mig, jag har noterat detta fenomen mer än en gång.
D-chippens avståndsinformation är bara intressant när blixten sitter på kameran. Tar du av blixten finns det ingen nyttja av den (om du inte använder den ibyggda blixten också). Då mäter kameran vid förblixten det reflekterade ljuset från slavblixten och räknar ut exponeringen. Man kan ställa slavblixten hur nära motivet man vill (ok, inte så nära att man bränner ut högdagrarna på lägsta styrka) och själv stå hur långt från motivet man vill. Och naturligtvis tvärt om. Allt ger perfekt resultat om man vet vad man gör.

Helt övertygen om att något var vajsing med dina inställningar också. Eller själva blixten (alt. kameran). Själv har jag använt slavblixten (SB-800) otaliga gånger i olika uppsättningar både på D70 och nu på D300 utan några som helst problem.

Hej!
Jag lämnade in min kamera på verkstaden i går. Det var en felinställning som min pappa lyckats göra för ett tag sedan som han hade glömt att ändra tillbaka. Felinställningen var på:

e3 - blixtkontr för inbyggd blixt- Kommandoläge. Där hade han underexponerat blixten.

Tack för era tips!
/Johanna

ANNONS
Götaplatsens Foto