Annons

Undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)

Douglas Johnsson

Aktiv medlem
Jag har precis beställt en Dynax 7d, och som dykare vore det ju kul att kunna ta med den under vattnet.
Finns det någon som vet var man får tag på UV-hus till denna kamera?

/Douglas

Kollade CyberPhoto och dom hade litegrann.
Klicka in dig på:

Fototillbehör/undevattenhus.

Jag själv blev lite sugen på Ewa-Marines U-AXP100!
Kanske får bli en sån och dundra iväg till simhallen med ungarna. Måste man ha ett objektiv med lite bländare tro eller funkar det med att 24-120 VR?

Vad jag har hört så duger Ewa-Marine påsarna just till typ badbilder och bilder vid ytan. Jag skulle nog inte stoppa en kamera för 15.000 i en påse och dyka ner till 30 meter.... Känns lite osäkert, den blir ju inte direkt stöttålig.

Douglas Johnsson skrev:
Vad jag har hört så duger Ewa-Marine påsarna just till typ badbilder och bilder vid ytan. Jag skulle nog inte stoppa en kamera för 15.000 i en påse och dyka ner till 30 meter.... Känns lite osäkert, den blir ju inte direkt stöttålig.

Inte bara kameran, objektiv och blixt tillkommer, så hastigt är man uppe i 25 000. Jag tycker nog att det fungerar för lite mer än bara badbilder, tex är alla UV-bilder i detta galleri

http://www.pbase.com/borneobent/coral_reefs&page=all

tagna med en systemkamera (10D eller 20D) i en EWA-marinepåse. Billigt och lätttransporterat! Just stöttåligheten är väl i övrigt det minsta problemet, jag har aldrig stött en kamera under vatten ;). Men andra problem finns förstås.

mvh

Bent

Jag tror inte heller att jag skulle stöta i kameran under vatten, men däremot när jag står på en klipphäll med mina torrhandskar blir man helt klart lite klumpig, även när jag står på en gräsmatta för den delen, men då får kameran kanske inte lika ont...

Edit: Sen kan man ju fundera på hur bra det funkar med tanke på trycket. Det lär ju bli en redig squeeze i påsen.

Douglas Johnsson skrev:

Edit: Sen kan man ju fundera på hur bra det funkar med tanke på trycket. Det lär ju bli en redig squeeze i påsen.

Det är definitivt ett av problemen med påsen. Man måste välja om man vill ha squeeze tidigt (15-20 m) och kunna dyka lätt med kameran, eller om man vill blåsa in luft i påsen, inte få squeeze vid vettiga djup men samtidigt ha något som uppför sig som en badboll vid ytan och löper stor risk att få kondens på rutan. Jag dyker numera sällan djupare än 15-20 meter när jag har påsen med mig, det är klart mer hanterbart så, trots att Ewa-Marine klassar UAXP påsen till 50 meter om jag minns rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto