Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatering CS2 till CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har så gott som bestämt mig för att uppdatera mitt Photoshop CS2 till CS3 när den släpps i april 2007.
Men jag tvekar om jag skall välja svensk eller engelsk version. Mitt nuvarande CS2 är på svenska men funderar som sagt på om jag skall välja engelsk version på CS3.
Vad tycker ni? Tacksam för kommentarer och förslag.

Har upptäckt att jag klarar mig bra med Engelska, så det blir nog engelska:
Engelsk uppgradering 2095:-
Svensk uppgradering 2870:-
Priserna gäller uppgradering från CS till CS2.

Jag har också Windows 2000 och måste uppenbarligen också byta till Vista också á 1895:-

Dykhjelm skrev:

Jag har också Windows 2000 och måste uppenbarligen också byta till Vista också á 1895:-

Windows Vista kräver en hel del av hårdvaran så jag tror även att du får köpa ny dator. Enklare att uppgradera till XP sp2.

// Fredrik

Mitt problem är att jag har 3 datorer, en bärbar och 2 stationära.
Den bärbara har XP med de övriga Windows 2000.
Är inte riktigt klar över om jag behöver byta datorer för att köra Vista, men visst kan jag klara mig med XP.
Det är illa nog att behöva uppgradera Photoshop och operativsystem.
Datorbytet får vänta.

Dykhjelm skrev:

Hej, Leif-Göran!

Och hej på dig också, Benny. Jag använder XP Home. Nu är jag verkligen ingen expert på OS, men utifrån vad jag hittils stött på i form av information om Vista skulle jag hellre uppgradera till XP Pro än till Vista även om min hårdvara räcker till Vista.

Mina största tveksamheter när det gäller Vista är alla dessa rykten om att många äldre program inte kommer att kunna köras på Vista. Sant eller inte, det vet jag inte.
Däremot vet jag att Vista innehåller enormt resurskrävande grafiska finesser som t ex att bilder kan visas som inramade porträtt, snyggt stående i ramar, blänkande i en virtuell träyta. Sådant tycker jag personligen är helt onödigt i ett OS.
Det vore bättre om Microsoft lade krutet på det ett OS ska göra stället. Man kan ju undra vad som har fått prioriteras bort för att skapa denna julgran till OS.

XP Pro däremot är beprövat och fungerar bra, kan köra alla mina gamla program som Vista eventuellt inte kan, och har inte alltför mycket onödigt tingel-tangel som bara kostar pengar och datorkraft.

Senast jag kollade var en uppgradering till XP Pro förvånansvärt dyr, 2.500 kr, alltså dyrare än till Vista. Förhoppningsvis kanske priserna på XP sjunker när Vista har släppts. Bara ett tips.

Mvh.
Lasse C

Tack för informationen.
Det känns lite som om historien upprepar sig.
Min ena dator levererades med XP.
Då sade "expertisen" (min son) att XP inte var tillförlitligt och att det verkade vara ett "leksaksoperativ" och han fick mig att skaffa Windows 2000 istället. Jag var inte direkt svårövertalad eftersom vi hade Windows 2000 på jobbet.

Har nu använt XP pro på min bärbara dator och trivs med det. Jag kommer nog inte att byta till Vista förrän jag tvingas till nya datorer.
Du har rätt ang 2500:- för en uppgradering.

Nu en fråga: om jag köper en uppgradering så antar jag att jag kan uppgradera utan problem med mina övriga program. Men på BLOCKET kan man köpa XP pro (ej uppgradering) till anständiga priser.
Om jag byter operativsystem från 2000 till XP, påverkas då mina övriga program. Måste jag ladda ner dom igen?

Felmeddelande i Bridge i CS3

När jag startar Bridge i CS3 så har följande felmeddelande börjat dyka upp:
Det tog över tio sekunder att läsa in startskript.
Du kan korrigera det genom att ta bort skript från mappen Startskript. Du kan öppna mappen genom att välja Redeigera->Inställningar->Allmänt->Visa plats för startskript.

Observera: felmeddelandet är på svenska! Liksom de flesta andra texterna i Bridge CS3 Beta, engelsk! Eller svengelsk:)

Om jag klickar bort meddelandet så startar Bridge som vanligt och fungerar till synes normalt. Någon annan som får samma meddelande?

Utskriftsproblem i CS3

Visst, Photoshop CS3 är en beta och därmed kan vissa fel uppstå. Som med utskrifterna.
Ibland, ganska ofta faktiskt, kraschar PS CS3 när jag försöker skriva ut en bild. Programmet vill också skicka en felrapport till Microsoft vilket jag låter det göra. Om jag däremot öppnar den bild som kraschar CS3 i mitt CS2 så går den att skriva ut utan problem. Jag har testat detta några gånger med 5 olika bilder. Vid 4 av dessa försök till utskrift har CS3 kraschat medan CS2 klarat det utan problem.
Men som sagt, CS3 är ju en beta och då kan väl sånt här hända?

Dykhjelm skrev:

Om prisbilden för uppgradering av CS2 till CS3 håller samma mönster som ovan så blir det nog den engelska versionen för mig. De ca. 800 kronorna kan jag ha till annat. T.ex. som hjälp till mer RAM i datorn.

Om man inte har otroligt svårt för det Engelska språket så tycker jag inte det är något att snacka om, välj Engelsk. Dom fördelar jag ser med Engelsk är att menyerna är lättare att förstå än dom Svenska där man försökt försvenska vissa kommandon så det ibland blir helt obegripligt, uppdateringar kommer väl i regel först till dom Engelska versionerna också. Samt den största fördelen av dom alla som jag ser det är att det är BRA mycket lättare att hitta hjälp på Engelska än på Svenska.

Google is your friend ... always!

Problem med serienummer vid installation av CS3

Jag laddade just ner CS3 beta, och installerade. jag satte igång programmet och fick välja mellan 30 dagar trial-version, eller "riktig" version med serienummer.
Jag valde det senare alternativet, eftersom jag har en köpt originalversion av CS2. På CD-fodralet till denna hittade jag serienumret, vilket jag skrev in.
Men det funkade inte! Fel serienummer, hävdade programmet.

Någon som vet vad som kan ha gått fel?

Tacksam för all hjälp!

MVH
Adam
---
www.adamhaglund.se/blogg

Re: Problem med serienummer vid installation av CS3

adamhaglund skrev:
Jag laddade just ner CS3 beta, och installerade. jag satte igång programmet och fick välja mellan 30 dagar trial-version, eller "riktig" version med serienummer.
Jag valde det senare alternativet, eftersom jag har en köpt originalversion av CS2. På CD-fodralet till denna hittade jag serienumret, vilket jag skrev in.
Men det funkade inte! Fel serienummer, hävdade programmet.

Någon som vet vad som kan ha gått fel?

Tacksam för all hjälp!

MVH
Adam
---
www.adamhaglund.se/blogg

Jaha, men du kan väl iaf inte använda serienr från CS2 till CS3...

Re: Re: Re: Problem med serienummer vid installation av CS3

adamhaglund skrev:
Inte? Nu blir jag lite förvirrad...
Kamera och bild skriver: "Har du en giltig version av Photoshop CS2 kan du ladda ner en gratis betaversion av Photoshop CS3..."
(http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200612/15/20061215101905_ADF140/20061215101905_ADF140.dbp.asp)

/A

Jo...dom skriver så mycket i tidningarna...:)

Att du kan ladda ner den och testa är en sak...men skriver dom verkligen att Adobe skänker CS3 till alla som har en skarp version av CS2?

Ladda ner CS3 går utmärkt att göra på Adobe´s hemsida...oavsett om du har skarp CS2 eller ej...

Re: Re: Re: Re: Problem med serienummer vid installation av CS3

Kakelgasten skrev:
Jo...dom skriver så mycket i tidningarna...:)

Att du kan ladda ner den och testa är en sak...men skriver dom verkligen att Adobe skänker CS3 till alla som har en skarp version av CS2?

Ladda ner CS3 går utmärkt att göra på Adobe´s hemsida...oavsett om du har skarp CS2 eller ej...

Jodå.
"To get the serial number that will unlock the Photoshop CS3 beta features you will first need to enter your serial number from your copy of Photoshop CS2." (https://www.adobe.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=labs_photoshop_sn)

Man skriver alltså in sitt CS2-serienummer och får ett CS3-serienummer som funkar för betan.

Sådärja, då löste jag problemet själv! =)

/Adam

Re: Re: Re: Re: Re: Problem med serienummer vid installation av CS3

adamhaglund skrev:
Jodå.
"To get the serial number that will unlock the Photoshop CS3 beta features you will first need to enter your serial number from your copy of Photoshop CS2." (https://www.adobe.com/cfusion/entitlement/index.cfm?e=labs_photoshop_sn)

Man skriver alltså in sitt CS2-serienummer och får ett CS3-serienummer som funkar för betan.

Sådärja, då löste jag problemet själv! =)

/Adam

Går även utan serienr CS2...dock bara i 2 dagar...

Important: A licensed copy of Photoshop CS2, Creative Suite 2, Production Studio, Adobe Web Bundle, or Adobe Video Bundle is required to use this technology beyond a two-day trial period. After installation you will be prompted to enter a CS3 beta serial number for Photoshop. To obtain a beta serial number, visit www.adobe.com/go/photoshopcs3beta_serialnumber and enter your CS2 serial number. Although the beta is available only in English, all language versions of Photoshop and the products mentioned above qualify to participate.

En finess med att använda engelsk programvara är att det då finns så mycket mer info, hjälp och tillbehör att få på nätet och i litteratur. Jag har aldrig förstått mig på svenska översättningar av begrepp och kommandon, för mig så är datorer och progamvara så att säga engelska/amerikanska företeelser.

Är det några problem att byta språk vid uppgradering? Vissa programvaror t.ex. Windows tillåter ju inte språkbyte vid uppgradering. Inte heller MS Office går det att byta språk på vid uppgradering.
Men om jag inte kommer ihåg fel så kunde jag välja språk vid installationen av CS2, då bör det väl funka att välja engelska vid installation av CS3?

Benny
Fråga inte. Byt om du vill.
Är helt övertygad om att det är inte den typen av "piratkopiering" som Adobe jagar.
Har du en giltlig licens så tycker jag att du skall byta om du vill.

Jag har bl a fått tillstånd att ladda ner samma program på 2 stationära datorer efter ett telefonsamtal där jag förklarar mitt problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto