Dykhjelm skrev:
Jag har också Windows 2000 och måste uppenbarligen också byta till Vista också á 1895:-
Hej, Leif-Göran!
Och hej på dig också, Benny. Jag använder XP Home. Nu är jag verkligen ingen expert på OS, men utifrån vad jag hittils stött på i form av information om Vista skulle jag hellre uppgradera till XP Pro än till Vista även om min hårdvara räcker till Vista.
Mina största tveksamheter när det gäller Vista är alla dessa rykten om att många äldre program inte kommer att kunna köras på Vista. Sant eller inte, det vet jag inte.
Däremot vet jag att Vista innehåller enormt resurskrävande grafiska finesser som t ex att bilder kan visas som inramade porträtt, snyggt stående i ramar, blänkande i en virtuell träyta. Sådant tycker jag personligen är helt onödigt i ett OS.
Det vore bättre om Microsoft lade krutet på det ett OS ska göra stället. Man kan ju undra vad som har fått prioriteras bort för att skapa denna julgran till OS.
XP Pro däremot är beprövat och fungerar bra, kan köra alla mina gamla program som Vista eventuellt inte kan, och har inte alltför mycket onödigt tingel-tangel som bara kostar pengar och datorkraft.
Senast jag kollade var en uppgradering till XP Pro förvånansvärt dyr, 2.500 kr, alltså dyrare än till Vista. Förhoppningsvis kanske priserna på XP sjunker när Vista har släppts. Bara ett tips.
Mvh.
Lasse C