Annons

Uppdateringar

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har gjort en rejäl uppdatering av plattformen denna vecka. Det innebär egentligen inte några nya funktioner utan det är underhåll. När det gäller forumet så är det nu uppgraderat till senaste versionen och det ser lite annorlunda i vissa lägen (men annars skall de se ut som innan). Hittar ni nåt som verkar skumt så säg till.
 
Less than perfect... iPad Pro M1 11"/Safari.

Liggande, väldigt bred "Koppla produkt" mot totalbredden:

IMG_0037.png

Stående är kanske inte så snyggt heller, men inte lika dumt iaf:
IMG_0039.png
 
En annan sak på iPad som uppstod lite innan ni började storrota är att t ex framsidan och bloggarna laddas lite större och sedan trycks ihop/krymper lite i slutet av laddningen. Ser lite småstörigt ut.

Sidan är också färdigladdad lite bredare än skärmen. Förutom att det inte ser så snyggt ut så gör det att sidan inte låser fast sig i sidled och enbart bläddrar upp/ned utan även rör sig i sidled. Står man i forumet beter sig sidan inte så. Är likadant på Android/Chrome, men det märks inte lika mycket (iaf inte telefon).
 
Vem kör liggande mobil? Det usecaset finns väl inte :) skulle tro att det såg ut så innan också.

Så nånstans mellan perfekt och MVP just nu i det fallen.

Koppla produkt måste absolut fixas.
Det var mer för att jag kollade hur det såg ut nu när jag ändå skärmdumpade iPaden (vilket jag såg redan tidigare idag), men liggande är väl mer video eller om man vill få större tangentbord.
 
Android/Edge och Windows/Edge så fungerar allt i det närmaste perfekt. Många Profilbilder i forumet, men inte alla, visas som brokenlinks.

1716392552400.png
elmfeldt hade t.ex. en högre estetik förut.

Edit: Lite debug-info
1716400654788.png
 
Senast ändrad:
Det verkar vara lite inkompabilitetsproblem med dom som inte tycker om standards dvs Chrome och Safari. Så är det lite annat också som Edge menar på borde fixas.

Detta tycker i alla fall Edge borde fixas om det hela skall snurra fint även på andra plattformar.

1716401182454.png

Detta tycker edge bör ändras för att sidan skall gå snabbare

1716401195638.png

Detta menar Edge är säkerhetsproblem
1716401214504.png

Laddar ni sidan i Edge så går det att få detaljer om var felen är och hur dom bör fixas. Ladda sidan i Edge och tryck F12.
 
MacOS Sonoma 14.5 med Firefox 126.0

Bloggsidan ser lite märklig ut utan bild som finns med i inlägget:

1716404165813.png
 
Vid redigering av foruminlägg får man upp alternativen "Spara" och "Annullera" - borde vara "Spara" och "Avbryt" om man ska följa någon som helst standard :)

1716404415385.png
 
Nu använder jag MacOS, men jag gjorde likadant när jag använde Windows (det var fem år sedan jag installerade en dator med Windows, så det går säkert att göra på andra sätt nu för tiden)
I Windows skriver du bara följande i en komandoprompt om du av någon konstig anledning skulle vilja ha en annan browser.

T.ex.
winget install Mozilla.Firefox
winget install Google.Chrome
 
Det går att göra liknande i MacOS men hur stor andel av "vanliga" använda installerar program via kommandorad?

Skitsamma, det det har inte med tråden att göra :)
Vanliga användare är bryr sig oftast inte alls eller väldigt lite om IT-säkerhet och att ladda ner program via en browser och installera är nog något av det dummast man kan göra.
 
För att undvika förvirring har jag tagit bort mina inlägg som saknar relevans för tråden. Vore klädsamt om de som svarat gör samma sak :)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Förutom att den skrivna texten i forumet enbart är 30-40% av bredden så såg jag något konstigt med bloggen idag. När jag började med att lägga in text till bilderna så hade jag inte fått med alla bilder, vid varje gång jag sparade så kom ytterligare några bilder till. Totalt så var det 3-4 bilder mer på slutet än i början. När jag sedan gick in i Ändra för att ange puffbilden så fanns endast hälften av bilderna presenterade, se fil
 

Bilagor

  • IMG_7792.jpeg
    IMG_7792.jpeg
    137.1 KB · Visningar: 3
Förutom att den skrivna texten i forumet enbart är 30-40% av bredden så såg jag något konstigt med bloggen idag. När jag började med att lägga in text till bilderna så hade jag inte fått med alla bilder, vid varje gång jag sparade så kom ytterligare några bilder till. Totalt så var det 3-4 bilder mer på slutet än i början. När jag sedan gick in i Ändra för att ange puffbilden så fanns endast hälften av bilderna presenterade, se fil
Testa att starta om din webbläsare. Vi har flyttat om lite bland filer och jag tycker det låter som du inte fått in de senaste ändringarna. Återkom om sakerna ändå kvarstår.
 
Nu reser vi tydligen i tiden (hänt i ett annat kommentarsfält också). Svaret 19:53 är ju skrivet efter mitt, men det är inte riktigt så det ser ut...

Screenshot 2024-05-23 222202.png

(Skärmdumpen från en oinloggad privat flik, så ingen cache e dyl.)

Notifikationssiffran uppe till höger vid användarnamnet verkar vara extremt efterhängsen också efter att man tittat och den borde sluta visas. Den var det tidigare också, men nu verkar det vara extremt.
 
Nu reser vi tydligen i tiden (hänt i ett annat kommentarsfält också). Svaret 19:53 är ju skrivet efter mitt, men det är inte riktigt så det ser ut...

Visa bilaga 174587

(Skärmdumpen från en oinloggad privat flik, så ingen cache e dyl.)

Notifikationssiffran uppe till höger vid användarnamnet verkar vara extremt efterhängsen också efter att man tittat och den borde sluta visas. Den var det tidigare också, men nu verkar det vara extremt.
Tiden verkar skum men letar inte just nu. Återkom om du ser det igen.

Notificationsiffran är mkt riktigt rätt efterhängsen. Det får vi kika på.
 
ANNONS