Annons

Uppföljare till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Kevin Eriksson

Aktiv medlem
Nu tycker jag själv att vi borde börja spekulera om en uppföljare till Nikon D80

Jag pratade med en av mina kontakter och enligt han så skulle kameran komma runt Juni.

Runt juni låter troligt, det var väl även då som de övriga tilt-shift objektiven skulle komma.

Som jag har förstått det är väl D80 en nerbantad D200. Så antagligen stämmer det med D90 också, dvs en nerbantad D300.

Så 12,3 mpix och ISO3200, men den kommer nog behålla 3 bilder per sekund som nuvarande D80n har.

Men det som är ett frågetecken är om kameran kommer ha inbyggd fokusmotor.
Som det är nu har 18 av Nikons objektiv på Cyberphoto inte inbyggd AF-S, av dessa är hela 15 fasta objektiv. Av dessa 15 så ligger 7 som vidvinkel och 5 som kortare tele. Dessa kommer ju att bytas ut inom kort, frågan är bara om hur lång tid.
Nikon tjänar ju inga pengar på begagnatmarknaden och när de har hela sitt objektivprogram som AF-S kommer det inte dröja länge innan kamerorna tappar inbyggd fokusmotor.

Men jag kanske har helt fel.

fsahlstrom skrev:
Runt juni låter troligt, det var väl även då som de övriga tilt-shift objektiven skulle komma.

Som jag har förstått det är väl D80 en nerbantad D200. Så antagligen stämmer det med D90 också, dvs en nerbantad D300.

Så 12,3 mpix och ISO3200, men den kommer nog behålla 3 bilder per sekund som nuvarande D80n har.

Men det som är ett frågetecken är om kameran kommer ha inbyggd fokusmotor.
Som det är nu har 18 av Nikons objektiv på Cyberphoto inte inbyggd AF-S, av dessa är hela 15 fasta objektiv. Av dessa 15 så ligger 7 som vidvinkel och 5 som kortare tele. Dessa kommer ju att bytas ut inom kort, frågan är bara om hur lång tid.
Nikon tjänar ju inga pengar på begagnatmarknaden och när de har hela sitt objektivprogram som AF-S kommer det inte dröja länge innan kamerorna tappar inbyggd fokusmotor.

Men jag kanske har helt fel.
Fokusmotorn kommer de nog aldrig dumpa helt. Man har ju nytta av AF-S även om man redan råkar ha en motor i huset.
Men det första verkar väldigt troligt. Samma sensor som D300 fast med lite enklare AF och långsammare seriebildtagning. Sen lär de behålla alla programlägen också. Sen är det väl troligt att den får ärva D-Lighting och dammborttagning från D60. Kanske hänger även timelaps funktionen med. Skulle även gissa på att D90 får liveview för det verkar ha blivit standard nu.

Fokusmotorn kommer troligen försvinna i framtiden i alla hus utom proffshuset, men det dröjer nog 5-10 år, och uppföljaren till D80 kommer med all säkerhet ha en fokusmotor, annars gör Nikon en generaltabbe, och så dumma är dom inte.

/kent

Nej fokusmotorn kommer med all säkerhet vara kvar. Intressant är vad priset kommer hamna på. 9000 för huset låter troligt tycker jag.

Jag vill brus som i D300 och Live View, resten av D80 är jag nöjd med.

Kanske att dom fixar mätningen så den inte överexponerar hela tiden.

Som tillägg får dom gärna uppgradera deras fasta Vidvinklar till SWM :)

Bokeh skrev:
Kan man inte fixa det själv på D80 ?
På dom Nikonkameror jag haft kan man finjustera mätarna åt bägge håll i menyn.

/kent

Hur menar du nu?
Jag brukar ställa exponeringskompensationen till -0,7 eller -1,0 beroende på omständigheter.

Kan erkänna att jag inte har kollat i instruktionsboken alls. :)

Innerst skrev:
Kanske att dom fixar mätningen så den inte överexponerar hela tiden.

Mitt ex överexponerar inget förutom Väldigt mörka motiv. I övrigt är exponeringen klockren. Autovitbalansen inomhus bör dock ha sig en tillsyn. Drar väldigt mkt åt gult. Att välja inställningen för glödlampa hjälper dessutom inte helt.

Ludix skrev:
Mitt ex överexponerar inget förutom Väldigt mörka motiv. I övrigt är exponeringen klockren. Autovitbalansen inomhus bör dock ha sig en tillsyn. Drar väldigt mkt åt gult. Att välja inställningen för glödlampa hjälper dessutom inte helt.

Vår kamera levererar som regel för ljusa bilder i direkt soljus (alltså inget moln framför) och ibland när det är mörkt.

(kanske inte borde ta det här, eftersom tråden handlar om uppföljaren)

Innerst skrev:
Hur menar du nu?
Jag brukar ställa exponeringskompensationen till -0,7 eller -1,0 beroende på omständigheter.

Kan erkänna att jag inte har kollat i instruktionsboken alls. :)

Jag menar om tex kamerans matrix mätare ständigt överexponerar 0,3, så kan man i menyn finjustera ner just den mätaren -0,3 för att den skall mäta rätt utan att du alltid behöver använda exponeringskompensationen, även dom andra två mätarna går att finjustera, men om den funktionen finns på D80 låter jag vara osagt.

/kent

Bokeh skrev:
Jag menar om tex kamerans matrix mätare ständigt överexponerar 0,3, så kan man i menyn finjustera ner just den mätaren -0,3 för att den skall mäta rätt utan att du alltid behöver använda exponeringskompensationen, även dom andra två mätarna går att finjustera, men om den funktionen finns på D80 låter jag vara osagt.

/kent

Inget jag känner till iaf;)

D80 hade väl bättre JPEG direkt ut från kameran än vad D200 klarade av. Kanske blir det samma med uppföljaren, dvs att den anpassas i högre grad till JPEG-älskarna.

Är det någon bra idé att köpa en D80 idag? Även här står väl efterträdaren och stampar i farstun, och när den gör entré sjunker priset på D80 som en sten… Fast man köper ju alltid vid fel tillfälle… Vad säger ni som har en D80. Är ni nöjda? Vad saknar ni?

Nu kanske jag tar diskutionen till ännu en nivå, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska man köpa en D200 nu när man kan få den ganska billigt pga. att den är utgående eller ska man vänta på D90? Är i det läget nu att jag väger mellan D80 och D200, men vet inte hur jag ska göra. En väntan på D90 kanske är det som lönar sig? För och nackdelar skulle en relativt nybliven fotograf behöva...

Jag är iaf väldigt nöjd med min D80. Kan inte säga att det finns något jag saknar med den direkt. Är ingen direkt sån som ska ha det senaste såsom Live View och dammborttagning, utan så länge saker såsom autofokus, ergonomi, handhavande och bildkvalitet håller hög nivå är jag helnöjd. Just det gör D80, vilket gör den till en väldigt bra kamera. Den känns hellr inte plastig och inställningarna gör man snabbt. Med batterigrepp påminner greppet om en D3:a tycker jag.
Så är man ute efter en massa nya funktioner kanske D90 kan vara nått, men de som D80 har kommer förmodligen inte vara nått särskilt förbättrade, såsom bildkvaliten och autofokusen. Autofokusen är ju inte ens snabbare i D300 än D200.
Bättre ISO prestanda blir det nog dock.

Även om en eventuell D90 lanserades i morgon (vilket inte är troligt) så lär det dröja en bra bit förbi sommaren innan man har den i handen. Att sitta och vänta på nya modeller som inte ens är annonserade känns lite dumt.

ANNONS
Götaplatsens Foto