Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera 60D till 70D?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoli

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Har idag en Canon 60D. Jag hade bestämt mig för att en uppgradering skulle bli till fullformat, och för det dåliga ljusets skull, till en Canon 6D, mer så kom vårens fina ljus och inget var längre självklart.

Jag fotar mest fåglar och rådjur, och hemma blir det junior på 8 månader. Tänkte att 6D vore perfekt hemma men läste om den och den verkar inte snabbare än 60D i bra ljus, dock vansinnigt bra i sämre ljus.

70D verkar vara uppföljaren som faktiskt blivit bättre i kvalitet, inte bara funktioner. Filmning i all ära men AF sägs vara riktigt fin.

Vad tänker ni som har/har haft 60D om skillnaden? Är det värt ca 9000:- eller ska man lägga ytterligare några tusen på er 6D?

5DMKx är ingen alternativ, jag ville gärna kunna använda samma batteri och minneskort som idag.

Vet inte om 70D, men 5D mk2 som har bättre isoegenskaper än 60d har samma batteri och med en CF till SD adapter löser du minneskortsfrågan. Så gjorde jag. Kan rekommendera FF, bl.a. för cropfaktorn försvinner och objektiven på de olika kamerorna passar olika bra t.ex. 50mm på FF är fint allround, 17-40 är bra normalzoom på 60d, men mkt trevlig vidvinkel på FF.

Hej allihopa!

Har idag en Canon 60D. Jag hade bestämt mig för att en uppgradering skulle bli till fullformat, och för det dåliga ljusets skull, till en Canon 6D, mer så kom vårens fina ljus och inget var längre självklart.

Jag fotar mest fåglar och rådjur, och hemma blir det junior på 8 månader. Tänkte att 6D vore perfekt hemma men läste om den och den verkar inte snabbare än 60D i bra ljus, dock vansinnigt bra i sämre ljus.

70D verkar vara uppföljaren som faktiskt blivit bättre i kvalitet, inte bara funktioner. Filmning i all ära men AF sägs vara riktigt fin.

Vad tänker ni som har/har haft 60D om skillnaden? Är det värt ca 9000:- eller ska man lägga ytterligare några tusen på er 6D?

5DMKx är ingen alternativ, jag ville gärna kunna använda samma batteri och minneskort som idag.

Har båda husen. 70D är bättre på allt och 60D känns verkligen gammal. Bildkvaliten o ISO egenskaperna mellan de två husen är dock försumbar om ens märkbar. I min väska finns även en 5D mark 3 och det är ett gigantiskt steg i bildkvalite och ISO egenskaper. 6D skall tydligen ha bättre ISO egenskaper än 5D (väldigt små) .

Ett alternativ är kanske att titta på några ljustarka objektiv för att uppnå lägre ISO nivåer. Sigma 35, Sigma 18-35 & Sigma 50. Jag har ett Sigma 35 F1.4 limmat på mitt 60D hus och tar många bilder på vår son inomhus utan problem och bra slutresultat. Objektivet kan du ju ha nytta av i många år..på många olika hus.

För fåglar och djur hade jag dock nog valt 70D

Hej allihopa!

Det bör också påpekas nackdelen med fullformat. Eller rättare sagt fördelen med den *1.6 crop factor på sensorn du nu ha. De telefoto eller zoom objektiv du nu använder för att fota fåglar och rovdjur kommer inte ta dig lika nära som de gör nu. Det är också en kostnad du behöver ta i beräkning om du tänker byter format.

Tack för alla svar!

Jag visste inte att det fanns adaptrar för minneskort och 5D2 går ju att få för en hanterbar kostnad. Intressant!

Det är framförallt crop-faktorn jag har tänkt på, det är ju lite av en bonus.

Att skillnaden är lite gällande ISO var lite synd, men det kanske inte går att få så mycket bättre utan att gå upp till fullformat?

Jag har egentligen bara ett objektiv med EF-S-fattning och det är ett Sigma 17-70 2,8-4,0 C som jag är väldigt nöjd med, så det vore synd att inte kunna använda det med FF.

Har funderat mycket på Sigma 18-35 1,8 men det överlappar mitt nuvarande så då får kan väl tyvärr släppa det. Fast visst finns väl det bara för EF-S?

Får klura lite till. Tack för alla synpunkter och glad påsk på er!

ANNONS
Götaplatsens Foto