Annons

Uppgradera till Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Jag har tänkt uppgradera till LR2 ifrån LR1.4. Är det något man ska tänka på innan man börjar? Hur fungerar det med de taggar som finns? Finns de kvar efter uppgraderingen eller måste man tagga om allt eller hur fungerar det får man med någon uppgraderings beskrivning när man köper programvaran eller finns det någon bra beskrivning för hela installationen på nätet man kan läsa?

Man vill ju gärna göra rätt från början så att man inte sabbar något.

Allt som du gjort i den tidigare versionen finns kvar. Lightroom 2 skapar en ny katalog fil (.lrcat) så den gamla finns kvar oförändrad.

Jag tror jag förstår att LR1.4 har sparat all info, tex beskärningar taggar, någonstans men frågan är om det måste importeras till LR2 eller om installationen läser den gamla infon/metadatan automatiskt? Om den ska importeras, måste den isåfall exporteras först?

Jag tror jag förstår att LR1.4 har sparat all info, tex beskärningar taggar, någonstans men frågan är om det måste importeras till LR2 eller om installationen läser den gamla infon/metadatan automatiskt? Om den ska importeras, måste den isåfall exporteras först?

Den konverterar den gamla filen till det nya formatet. Alla inställningar, metadata och taggar finns kvar.
Den tog lustigt nog inte heller borta den gamla versionen.
För min del gick det helt smärtfritt att gå över till LR2 men 35 000 bilder tog en bra stund att konvertera.

Gick hur smidigt som helst för mig med. Blev lite imponerad att den även fick med historia över ändringar man gjort sen man importerade bilderna.

ANNONS
Götaplatsens Foto