Annons

Upplösning på LCD'n 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag tycker att tjejens 400D har mycket skarpare LCD monitor än jag har på min 40D. Skillnaden är avsevärd. Skall det vara så?
 
Vet inte vad du menar med avsevärd, men 400D har 2,5" skärm med lika många pixlar som du har på en 3.0" skärm. Det blir glesare mellan pixlarna och därmed mindre skarpt.
 
Dockland skrev:
Jag tycker att tjejens 400D har mycket skarpare LCD monitor än jag har på min 40D. Skillnaden är avsevärd. Skall det vara så?

Ställ upp skärpan lite på den bildstil du använder. 4-5 brukar blir bra.

/Leif
 
Jag håller med. Men man kan titta på displayen på 40D på lite längre avstånd, eftersom den är större.
Men skulle det varit riktigt fint skulle de ökat upplösningen också, inte bara storleken.
 
Re: Re: Upplösning på LCD'n 40D

elbe skrev:
Ställ upp skärpan lite på den bildstil du använder. 4-5 brukar blir bra.

/Leif

Jag har redan skärpan på 7, fortfarande väldigt mycket sämre än på 400D. Det måste ha med att det är samma antal pixlar fast på större skärm.
 
Det finns nog många faktorer som spelar in. Jag kommer från en 350D till 40D o visst är skärmen på 350D "skarpare" men jag har ändå mer nytta av 40D´s skärm. Storleken naturligtvis.

Din kamera kanske felfokuserar? Kolla de! Det finns några trådar här om backfokus resp frontfokus.

Prova även att ställa upp kontrasten och se om du får en bättre visning. Kom bara ihåg att det är bilden som räknas inte förhandsvisningen på Kamerans skärm.


/Leif
 
Senast ändrad:
elbe skrev:
Det finns nog många faktorer som spelar in. Jag kommer från en 350D till 40D o visst är skärmen på 350D "skarpare" men jag har ändå mer nytta av 40D´s skärm. Storleken naturligtvis.

Din kamera kanske felfokuserar? Kolla de! Det finns några trådar här om backfokus resp frontfokus.

/Leif
Samma upplösning på stööre skärm blr sämre; om man inte ökar betraktningsavståndet.
Men elbe.....evnt. backfokus synas med största sannsynlighet på bilden i datorn. Jag antar Tim har kollat bilden där....
/Erik J
 
Har ännu inte sett någon klaga på en datorskärms upplösning...ca 100 ppi. Skärmen på kamernas lcd ligger högre. Sätt näsan 2 dm från datorskärmen och kolla! Klagar du?...

Tror knappast de!...

/Leif
 
ANNONS