Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning från kameran till datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

sinnin

Medlem
När jag laddar upp mina bilder från kameran till datorn, blir det med en upplösning på 288x348 mot att tidigare ha upplösning 3080x5472 ungefär. Bilderna går ju inte att se numera. Frågan är hur jag skall få tillbaka den större upplösningen vid inläsning från kameran till datorn. mvh Gunilla
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vilken kameramodell har du? Vilket program (om något) använder du för överföringen? Har du ändrat någon inställning i kameran eller datorn nyligen? I så fall vilken?
 

sinnin

Medlem
Hej! jag har kameramodell Sony RX10 lll. Har inte medvetet ändrat något i dator eller kamera. Jag har picasa som program. mvh Gunilla
 

pdahlen

Aktiv medlem
Titta i kameran i vilken kvalité/upplösning kameran står på. Har du Windows så gå in mappen och titta på vad det står för upplösning på filen genom egenskaper och information
 

martley

Aktiv medlem
Jag tycker att det låter lite märkligt att upplösningen skulle ändras bara för att man för över bilderna till datorn, det är ju bara en ren filkopiering. Lite för enkelt kanske, men det brukar gå att välja upplösning i kameran, det är inte så att den har ändrats i kameran av misstag? Fast 288x348 låter ju som så låg upplösning att det knappt är lönt, det är sån upplösning man använder för thumbnails. Jag vill minnas att SonyEricsson hade för länge sen en liten kamera man knäppte fast på telefonen (T68i, första telefonen med färgdisplay) och som hade upplösningen 320x240, samma som telefonens display, det blev lite pixlig tv-spelskänsla med de bilderna.
 

sinnin

Medlem
Har just upptäckt att kameran inte tar några bilder alls, den har gett upp, reagerar inte på knapptryckningar. Får väl lämna in den någonstans. Tack för ditt svar! Hälsningar Gunilla
 
ANNONS