Annons

Uppvigling till allmänfarlig ödeläggelse!

Produkter
(logga in för att koppla)

j.franzén

Avslutat medlemskap
Först tänkte jag "Kom ut ur garderoben" som rubrik, men detta kändes bättre, lite hårt men bättre..

Till saken:

Det kan ju vara trevligt att publicera lite bilder här på fotosidan, kanske någon yttrar ett par vettiga rader om ditt verk.
Men, låt oss vara ärliga, det är mest den berömda "klubben för inbördes beundran".
Att bli publicerad i en tidskrift eller på ett galleri kan man drömma om, kanske om du blåser lite roligt glas i klatschiga färger?

Varför inte ta fotografiet och ge det utrymme i det offentliga rummet? Jag menar att man sneglar mot gatukonsten. Den som sitter på knepiga ställen här och där i vårt samhälle och som ofta ger upphov till tankar och funderingar.
(Gatukonsten interagerar med det offentliga rummet, det kan man kanske ta till sig i fotografiet?)
Hur många är det inte som sitter på en massa bilder på sin hårddisk som aldrig blir något av? Förutom då kanske publicerade här..
Varför inte ta och printa ett par kopior och sätta upp dem så att andra som möjligtvis passerar kan få ta del av dem?

Jag vet att det är förbjudet att affischera där man känner för det, men lets face it, vem bryr sig så länge man inte förstör för någon annan?
Det finns så mycket otroligt fula och oinspirerande miljöer som behöver nytt liv.

Släpp bilderna fria!

Henning Sjögren har haft ett sånt projekt i Göteborg, där han satte upp sin fotokonst på olika offentliga platser. Kolla med honom, han har säkert erfarenheter att bidra med.

Detta är något som jag har funderat på en del. Gatukonst är ändå något som verkligen fångar mig.

Dock har jag aldrig riktigt orkat på tummen ur och göra något. Men det kommer nog det med. Finns så oändlit många platser ute i den offentliga miljön som hade varit perfekt lämpade för bildkonst.

Hej! Vill bara tipsa om vad man kan göra, och vad jag mycket framgångsrikt har gjort:
1) Kontaktade konstföreningen på ett sjukhus. Fick ställa ut i två omgångar i några av väntrummen där. Det fick mycket positiva reaktioner, uppmärksamhet i TV, mm.
2) Kontaktade en vårdcentral. Fick disponera alla väggar i väntrum och korridorer. Hängde olika teman på varje vägg. I barnens rithörna hängde jag hajbilder. Sedan lade vi ut ritpapper och kritor och skrev uppmaningen "Rita din egen haj". Barnens teckningar sattes sedan upp blandat med mina bilder.
3) När jag klippte mig på en större frisörsalong frågade jag ägaren om de var intresserade av en fotoutställning. De nappade och jag hängde drygt 20 bilder där. Tänk att sitta i torkhuven och blicka ut över 4 stora förstoringar av vackra och rogivande undervattensbilder! Tidningarna var där och gjorde en stor grej av det! Det slutade med att de köpte hälften av bilderna! Sedan dess har de haft flera utställningar med andra konstnärer, så jag startade en kulturrevolution där!
Så mitt tips: Hitta offentliga rum där folk uppehåller sig (väntar) så att de får tid att ta till sig bilderna!
Hälsningar Ingvar

Bra tips

"Hitta offentliga rum där folk uppehåller sig (väntar) så att de får tid att ta till sig bilderna!"

Inte så dumt, men det kanske kräver en viss typ av bilder.
Jag tänker på ett bredare spektrum av bilder, där alla typer finns med. Där ingen kan säga "-njae..den kanske inte passar här.."
Nu tror jag att det är en viss typ av människor som tar en viss typ av bilder, som skulle kunna sätta upp dem i det offentliga rummet.
Men ju fler desto bättre.

Jag kan också tänka mig någon form av kupp där man går in i en butik och helt enkelt fäster en bild i en ram de säljer.
Förmodligen så kasstar en potentiell köpare bort bilden och sätter in sin egen, men vem vet..de kanske sparar bilden..

Som jag skrev så interagerar ju ofta gatukonsten med det offentliga rummet. Det kanske man kan ta till sig i fotografiet? Antigen att man gör sina bilder på platsen där man hänger upp dem. Eller kanske att de har någon anknytning till platsen där de hänger på ett annat vis?
Detta är inte nödvändigt, men det skapar en intressant dimension.
Något för den som har brist på inspiration?

Printa och klistra på..

Låter som en variant av grafitti ... sätter du upp dina bilder på huset jag bor i så åker dom i soptunnan samma dag.

Men varför inte höra sig för hos diverse lokala verksamheter som sjukhus, ålderdomshem, dagis, bibliotek m.m., det finns säkert många som skulle trycka det var trevligt med en liten fotoutställning.

Låter som en variant av grafitti ... sätter du upp dina bilder på huset jag bor i så åker dom i soptunnan samma dag.
QUOTE]

Jag delar din åsikt fast varje gång jag öppet river ner alla dessa fula reklambilder från det offentliga rummet blir farbror polis sur på mig.

Gerillakonst är i de flesta fall brutalt mycket mer intressant och givande än den skit man är tvingad att acceptera.

Jag delar din åsikt fast varje gång jag öppet river ner alla dessa fula reklambilder från det offentliga rummet blir farbror polis sur på mig.
Sitter det på anslagstavlor och reklampelare så får dom ju sitta, eller?

Gerillakonst är i de flesta fall brutalt mycket mer intressant och givande än den skit man är tvingad att acceptera.

Jag tycker det ser för dj.ligt ut med all tejp, klister och rester av "gerillaaffishering" som man tvingas titta på var man än vänder blicken i stan.

Handen på hjärtat, är inte det som föreslås här extra kul bara för att det är olagligt och lite kittlande farligt?

Sitter det på anslagstavlor och reklampelare så får dom ju sitta, eller?

Jag tycker det ser för dj.ligt ut med all tejp, klister och rester av "gerillaaffishering" som man tvingas titta på var man än vänder blicken i stan.

Handen på hjärtat, är inte det som föreslås här extra kul bara för att det är olagligt och lite kittlande farligt?

Det jag mest ville peka på är att jag rent generellt inte ser någon skillnad på konst och konst i det offentliga rummet. Ofta är det tyvärr ren vandalism som förekommer och det kanske inte alltid är speciellt vackert. Däremot är jag mer förtjust estetiken av kaoset som uppstår (exempelvis hur det ser ut på många platser i berlin eller andra långgatan i göteborg) än upplysta reklampelare eller jättebilder på väggar. Där måste jag också säga att all kommersiell konst/reklam inte är ful.

Kort sagt. Jag anser att pengar inte ska styra möjligheten att påverka utseedendet på bildkonst i det offentliga rummet.

Olagligheter intresserar mig inte för sin egen skull. Dock hyser jag ett visst förakt mot stelt tillämpade lagar som inte tar hänsyn till varför lagen kom till i första taget.

Vill man ha ett större projekt som konstnär och då med fotografier måste man naturligtvis ta hänsyn till hur det upplevs. Bra gerillakonst enligt mig, är den som merparten förbipasserande inte kommer tänka på som olaglig verksamhet utan snabbt acceptera den i sin världsbild och helst uppskatta. En väntkur är mer intressat med en kristallkrona i. (jag har också märkt att reklamkampanjer har börjat ägna sig åt liknande uttryck, mycket till min stora uppskattning då världen blir mer spännande).

T.ex. skulle inte snyggt upphängda fotografier i en gångtunnel få någon arg (beroende på motiv). Möjligtvis så förtjusta att de tar med sig ett foto hem.

"T.ex. skulle inte snyggt upphängda fotografier i en gångtunnel få någon arg (beroende på motiv). Möjligtvis så förtjusta att de tar med sig ett foto hem"

Väl hemma sätter det upp foto på väggen och vipps så har man nått ut utan en massa hinder. Sen om motivet upprör någon så mycket att de tar ner bilden och slänger den..so be it, hobbypoliser finns det gott om, det är bara att klistra upp nya bilder.

"Handen på hjärtat, är inte det som föreslås här extra kul bara för att det är olagligt och lite kittlande farligt?"

Handen på hjärtat så tror jag inte att du har förstått. Den möjliga olagligheten i detta är inte ett dugg intressant. Endast ur perspektivet vad det kan kosta en om man av en händelse skulle bli ertappad.
Det intressanta ligger i att visa folk vad det vanligtvis inte ser, göra något vettigt av de fula platser som finns i det offentliga rummet & att faktiskt göra något av alla det där bilderna som ligger och skräpar på hårddisken.

Kicken ligger i tanken på vilka som kommer att passera och upptäcka dina verk.

...
Handen på hjärtat så tror jag inte att du har förstått. Den möjliga olagligheten i detta är inte ett dugg intressant. Endast ur perspektivet vad det kan kosta en om man av en händelse skulle bli ertappad.
Det intressanta ligger i att visa folk vad det vanligtvis inte ser, göra något vettigt av de fula platser som finns i det offentliga rummet & att faktiskt göra något av alla det där bilderna som ligger och skräpar på hårddisken.

Kicken ligger i tanken på vilka som kommer att passera och upptäcka dina verk.

OK, för att fortsätta argumentera på den andra sidan en stund till ...

Det är väl just här kärnan ligger, du gör det här för din egen skull, visar din konst för andra oavsett om det är lagligt eller inte, oavsett om dom vill se den eller inte och oavsett vem som betalar för att städa upp om den inte ska finnas där du klistrat upp den. Ganska egoistiskt att tvinga på andra din åsikt om vad som är fult och hur du tycker det allmänna rummet ska se ut, är det inte? Men visst ja, kalla det bara konst så får man göra som man vill. ;)

Det låter som en strålande idé! Hellre intressanta foton i gångtunnlar och på gråa byggnader än klotter! Och det kanske går att använda en fästanordning som inte lämnar fula spår efter sig?

Klister luktar gott.

"Men visst ja, kalla det bara konst så får man göra som man vill. ;)"

Om jag fick en peng för varje gång jag har hört den här lama meningen så skulle jag kunna köpa ett galleri.

Som jag har sagt tidigare så ser man till att inte förstöra för någon i största möjliga mån. Naturligtvis så kommer vissa att drabbas ändå, men det är i princip omöjligt att undvika.
Sen tror jag att majoriteten skulle uppskatta verken, en liten skara skulle tycka "usch!"

Jag ämnar inte att köra ner mina verk i halsen på människor. Jag har inte råd att printa banners som sväljer hela husväggar.
Det ska göra subtilt och smart!

Vem skulle bli ledsen om man gick förbi en massa intressanta verk i en annars gråtrist gångtunnel?

"..fästanordning som inte lämnar fula spår efter sig?"

Någon som har tips ang. detta?

Jag kommer och tänka på de bilder som brukar hänga på Centralstationen i Göteborg och som byts ut nån gång i månaden eller nåt..

Helt undbart att bara få stanna till och se lite intressanta bilder.. Ok, alla bilder har inte alltid varit fantastiska, men de ballongflygningsbilderna som hänger nu är väldigt fina.

Tänk om vi kunde börja sätta upp vackra, spännande och inspirerande bilder över hela stan! Gud vad härligt!

Varför inte hänga upp ett gäng digitala fotoramar lite varstans? Då får ju alla intresserade en möjlighet att se ännu fler bilder och man slipper printa. Bara att ladda om från USB-minnet en gång i veckan...

Släpp sargen, se möjligheten att låta den nya tekniken ta ytterligare ett steg i samhället... ;)

/Arne

OK, för att fortsätta argumentera på den andra sidan en stund till ...

Det är väl just här kärnan ligger, du gör det här för din egen skull, visar din konst för andra oavsett om det är lagligt eller inte, oavsett om dom vill se den eller inte och oavsett vem som betalar för att städa upp om den inte ska finnas där du klistrat upp den. Ganska egoistiskt att tvinga på andra din åsikt om vad som är fult och hur du tycker det allmänna rummet ska se ut, är det inte? Men visst ja, kalla det bara konst så får man göra som man vill. ;)

Själv blir jag påtvingad en massa fult dagligdags. Speciellt avskyr jag alla dessa moderna glashus som poppar upp överallt och som sätter en helt ny prägel på hela stan. Dessa arkitektiska konsverk är så fula att man kräks. Dessutom planerar de sätta upp såna glaskolosser på förut öppna och luftiga ytor i stan. Snart finns det väl inga naturliga träffpunkter kvar, bara dyra shoppingcentra.

Jämför denna "nerskräpning" med små upphängda fotografier. Dessutom går de att plocka bort ifall de inte faller i smaken.

ANNONS
Götaplatsens Foto