Annons

UPS som skydd mot spikar, strömfall mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

jag har börjat fundera på en UPS som trygghet mot oren el, spikar och strömbortfall och skulle vilja ha lite tips och råd om vad jag bör tänka på, vilka tillverkare som kan anses vara bra etc.

mvh
Johan

En av de större tillverkarna är ju alltid APC.

Sedan finns det flera olika typer av UPS'er. Vissa går alltid på batteriet, med laddning kontinuerligt, vissa går på normalkraft tills det bryts. De som går kontinuerligt behöver ofta bytas batteri på med jämna mellanrum, typ något år eller två.

En bra sak kan vara att ha en kombination av UPS och överspänningskydd. Så du har vissa urtag med endast skydd och vissa på UPS.

Sedan bör du betänka vad du är ute efter. De flesta klarar inte några enorma tider, men det är ju generellt sett för att kunna stänga ner kontrollerat i fall av avbrott samt att stabilisera som är det stora syftet.

Kanske elverk behövs också om man ska jobba med nåt viktigt under ett längre strömavbrott.

Tack för svar.
Hur ser jag om modellen ifråga alltid går på batteriet eller inte? Med tanke på antalet utbytesackar till APC så verkar de flesta modellerna vara sådana??

Om det är kontinuerlig batteridrift borde det vara en del värme i klumpen = fläktar = buller??

Elverk är overkill utan det handlar om att rena strömmen, skydda mot spikar och ge möjlighet till kontrollerad nedstängning.

mvh
Johan

Jag har hemma en APC ES550VA köpt för 995 kr på Dustinhome. Den fungerar bra för mina behov - jag har anslutit en dator+skärm och så router/modem.

Den bullrar inte (ingen fläkt) och ger 10-13 minuter vilket räcker för att klara de flesta smärre störningar som förekommer. Jag vet inte hur länge batteriet räcker eftersom jag bara haft den ett par månader.

På jobbet har vi en lite större APC och på den har vi bytt batteri en gång på fem år...

Johan Okker skrev:
Hej,

jag har börjat fundera på en UPS som trygghet mot oren el, spikar och strömbortfall och skulle vilja ha lite tips och råd om vad jag bör tänka på, vilka tillverkare som kan anses vara bra etc.

mvh
Johan

Har du en modern dator (modernt nätagregat) så behöver du inte vara rädd för spikar. Ny a nätagg fixar allt det där. Om strömmen skulle försvinna ½s så tar kondensatorerna hand om det.

Men om du vill kunna avsluta ditt arbete om strömen går en längre tid så behöver du såklart en UPS.

ANNONS
Götaplatsens Foto