Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urvattnade????

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Har mer o mer märkt att mina bilder tagna med 30D har en tendens att bli "urvattnade".
Är detta en vanlig tendens eller vad kan jag ändra på??
Bilden ifråga är tagen med porträttautomatik och autoblixt med ett tamron 28-75/2.8.

Bilagor

• 2006-10-10 001 ver.2.jpg
    2006-10-10 001 ver.2.jpg
    20.8 KB · Visningar: 767
Fotar du raw eller jpeg? Om du fotar jpeg, hur har du ställt in parametrarna i kameran?
Har du gjort någon efterbearbetning? Mitt tips är att justera nivåer och/eller kurvor i ett bildbehandlingsprogram. Jag tog mig friheten att peta lite på nivåerna på din första bild bara för att visa skillnaden.

Bilagor

• 2006-10-10-001-ver.3.jpg
    2006-10-10-001-ver.3.jpg
    21.1 KB · Visningar: 730
dJb skrev:
Fotar du raw eller jpeg? Om du fotar jpeg, hur har du ställt in parametrarna i kameran?
Har du gjort någon efterbearbetning? Mitt tips är att justera nivåer och/eller kurvor i ett bildbehandlingsprogram. Jag tog mig friheten att peta lite på nivåerna på din första bild bara för att visa skillnaden.

Fotar jpeg och har aldrig efterbehandlat en bild i hela mitt liv, Tycker att det är roligare att fotografera än sitta vid datorn o pilla, förutom wow och wc3 då.... ;D

Mattias Andersson skrev:
Fotar jpeg och har aldrig efterbehandlat en bild i hela mitt liv, Tycker att det är roligare att fotografera än sitta vid datorn o pilla, förutom wow och wc3 då.... ;D
Den metoden fungerar bättre för digitala kompakter där bilden är mer färdigbehandlad (överprocessad tycker en del) medan din 30D är mer försiktig och lämnar plats för fotografens egna efterbearbetning. Vill du inte "pilla" så kan du t.ex. göra en standardaction som trycker till bilden lite för mer kontrast, färgmättnad och skärpa så blir det mer som från en point-and-shoot.

Ett annat problem kan också vara att blixtbilder rakt på blir lite platta, bättre att studsa blixten i taket eller väggen om det går.

Skippa blixten i möjligaste mån! Jag har nog inte tagit en enda bra bild med den inbyggda blixten på min 30D, men med de fina högisoegenskaperna och din ljusstarka glugg kan du få mycket bättre resultat med ingen, eller mycket svag, blixt. Jag håller dock med föregående inlägg om att du bör lära dig parametrarna bättre, om du ska fota i JPEG.

Mattias Andersson skrev:

Jag håller med om att det är roligare att fotografera än att sitta vid datorn. För att få ut det mesta ur sin digitala systemkamera krävs nog iaf att man lär sig några grunder i efterbearbetning och att använda raw-formatet, som har många fördelar över jpeg. Visst kan man ställa in parametrarna i kameran och fota jpeg men då bör man även vara medveten om att man bara "kör på halvfart". Att fotografera i raw och göra liten, men nödvändig, efterbearbetning vinner man mycket på i kvalitét.

Finns det inte så kallade Picture-Styles att ladda ner från Canon till 30D ?

Kanske kan du hitta en som passar dig där.

Annars får du byta kamera till en Nikon, då får du mer stuns i Jpg bilderna direkt från kameran :)

/kent.

Att köpa en digital systemkamera och inte har lust justera i datorn!!!

Ungefär som att köpa en båt som man aldrig sjösätter.

Det är inte så enkelt att du har kameran inställd på Adobe rgb? Om det är så får du urvattnade bilder när du ser dem i program som inte hanterar skillnaden mellan s-rgb och Adobe-rgb. Annars kan du ju ganska lätt ställa in mer kräm i din 30D´s jpg-hantering, vilket borde lösa just ditt problem (dock inte ge maximal kvalitet på bilderna).

mvh

Bent

North skrev:
Att köpa en digital systemkamera och inte har lust justera i datorn!!!

Ungefär som att köpa en båt som man aldrig sjösätter.

Skulle säkert tagit lika bra bilder med en kompaktkamera, men känslan skulle inte vara den samma.
Precis som när jag plockar fram den analoga kameran, inte alltid bilderna blir bättre, men där finns en bättre känsla (tycker jag).

Har hittils inte hittat en kompaktkamera som slår känslan av att ta en bild med min 30D, som å andra sidan inte slår känslan av en gammal 70- eller 80-tals kamera.....

Hade jag haft råd så hade jag fotat 90-100% analogt, men vem har råd???

Jag satte svart- och vitpunkt, därefter ytterst liten justering av högdagrar. Blev nog ganska lik Davids exemplar.

Bilagor

• 2006-10-10 001 ver.2.jpg
    2006-10-10 001 ver.2.jpg
    73.4 KB · Visningar: 191
ANNONS
Götaplatsens Foto