Annons

Utomshusfotografering för bröllop - objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da2

Aktiv medlem
Hej!

Håller just på att köpa en ny uppsättning objektiv för mitt nya hus D750 och har tidigare kört på zoom men undrar om jag ska testa och köra på ett par fasta objektiv istället. Fördelarna är ju att det blir lättare i vikt, billigare etc. Nackdelarna är ju att jag kanske måste ha flera hus redo med olika brännvidder.

Ni som fotar bröllop idag, vad föredrar ni vid utomhusfotografering? Upplever ni att det fasta objektivet gör att ni blir begränsade och inte kan jobba lika "fort" som med zoom? Andra fördelar/nackdelar?

Nikon 50 f1.8, Nikon 85mm f1.8. Nikon 105 f2.8 macro.

Jag skulle föreslå 85:an då den är ganska perfekt objektiv för modellfotografering.
Ska du stå närmre så kör på 50. Har du råd så ger även 105:an fina bilder, så kan du kanske ta lite closeups på ringarna också.

Måste säga att jag föredrar fasta objektiv före zoom. Men är det mycket folk och saker som händer så kan zoom rädda dig.

Jag har kommit fram till att jag verkligen behöver 70-200mm 2,8 i alla fall. Det jag funderar på är om jag behöver 14-24mm 2,8 för vidvinkel och 24-70mm eller om jag ska skippa 24-70mm 2,8 och istället satsa på en 85mm 1,8.... 50mm 1,8 har jag sedan tidigare.

14 mm känns lite overkill på bröllop. Jag tror en 16-35:a, 85:a och 70-200 tar dig långt. Nikon har väl en 85/1.4. Den hade jag satsat på. Ger smörigt fina porträtt, lite som Canons 1.2.

24-70 är onekligen praktisk men lite tråkig. Du klarar dig bättre med ovanstående om du frågar mig.

14 mm känns lite overkill på bröllop. Jag tror en 16-35:a, 85:a och 70-200 tar dig långt. Nikon har väl en 85/1.4. Den hade jag satsat på. Ger smörigt fina porträtt, lite som Canons 1.2.

24-70 är onekligen praktisk men lite tråkig. Du klarar dig bättre med ovanstående om du frågar mig.

Förklara gärna vad du menar med att 24-70 är tråkig?

Förklara gärna vad du menar med att 24-70 är tråkig?

"Lagom" vidvinkel men inte tillräckligt för att bli lite kreativ. Mellanregisteret och upp till korta telet på 70mm ligger på 2.8. Det går givetvis att ta porträtt men det blir mycket snyggare med en normal på 1.4 (eller tom 1.8) samt ett 85/1.8.

Som sagt. Mångsidig och bekväm men inget som inspirerar lika mycket som fasta ljusstarka objektiv. I synnerhet inte för porträtt.

Men vi är ju alla olika och fotar i egen stil. För porträtt kör jag nästan uteslutande med en 85:a eller en 135:a. Under vigsel och mingel brukar jag köra 16-35 (ofast på 35mm) på ett hus och ett tele på andra. 70-200 eller min 135/2:a. Funkar kanon. Framåt natten på dansgolvet blir det nästan bara vidvinkel och blixtar för hela slanten.

ANNONS