Annons

utrustning för amatörfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

bea007

Avslutat medlemskap
Fotograferar på amatörnivå. Skulle vilja köpa systemkamera men det är inte helt enkelt har jag förstått.Jag tycker om att fota närbilder på natur, barnen mm Men vill även kunna ta bra bilder på långt håll. Detaljrika bilder. Även kvällstid.
Pris för kamera ca 5000-6000 kr. Några tips?!

Hej

Förmodligen kommer du få svar från varje "märkesrepresentant" då din fråga är ganska generell.

Kort sagt; Alla systemkameror i den prisklassen är i stort sett ungefär lika bra. Min rekommendation är att känna på kamerorna hos en återförsäljare för att bilda dig en uppfattning. Ergonomin är mycket viktig.

Egenskaperna du efterlyser återfinns snarare i objektiven och inte kameran. En rejäl zoom med stort omfång kanske är något att börja med? Vill du fota mycket kvällstid så är en kamera med lågt brus att föredra. Som sagt, de flesta är ungefär lika i den klassen, men Canon har väl alltid varit extra starka inom det området.

Sedan skall man också ha i åtanke att man köper in sig i ett system. Kameravalet du gör kommer påverka framtida objektivinköp.

Om du köper nytt så tror jag också att du behöver lägga till någon tusenlapp eller så beroende på hur villig du är att kompromissa med objektivets egenskaper.

Senast ändrad:
Den budgeten du uppger räcker ungefär till en Canon 350D eller Nikon D40 med kitoptik, dvs en normalzoom utan vare sig macrofunktion eller telezoom. Viss macro kan du dock uppnå med försättslins eller mellanring. För bättre resultat bör du dock köpa ett lite vassare objektiv t.ex för macro eller telefoto för att få bättre bildkvalité.

mvh Fredrik

Om du kan tänka dig att fota med analogt med film så kan du få ett värsting-paket med flera objektiv för dom pengarna.. Minolta Srt 101 med flera superskarpa objektiv i nyskick kanske?

ANNONS
Götaplatsens Foto