Annons

Utrustning för safari

Produkter
(logga in för att koppla)

eliaz77

Avslutat medlemskap
Om drygt 2 månader ska jag testa livet att resa med rosa bussarna nere i Kenya o Tanzania sen blir de en tripp över till Zanibar. Vi kommer att besöka några nationalparker med bil o buss så jag skulle jag gärna vilja ha lite tips på bra objektiv man ska ha med, kanske något filter.
Har idag Nikon D90, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3, nikkor 50mm 1:1.4G . Kommer att ha med troligen två kameror så man slipper byta objektiv på savannen så man får in massa skit, extra kameran är Nikon V2

Ni som har varit på safari, klarar man sig med 270mm ? vill komma nära =)
Något filter?
Ge mig tips
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag använder Canon 100-400. Det duger för det mesta men ibland skulle jag gärna ha 200 mm till.
Så 270 mm blir nog många gånger för kort.
Ibland är kommer man djuren väldigt nära och ibland är de en bra bit bort. I de flesta paraker får inte Jeepar och bussar lämna vägarna. Det gör att det blir slumpmässigt hur nära man kommer.
Zooma med benen är ju otänkbart när man skall fota på Safari.
 

gorred

Aktiv medlem
Ditt 18-270 är jättebra som allroundobjektiv, men, som tidigare påpekats, en smula kort ibland. Uppemot 600 mm är, om inte ett måste, så i alla fall väldigt gott att ha.

Jag har haft nytta av mitt Zuiko 70-300mm, vilket med cropfaktorn motsvarar 600mm (jmft FF).

//Göran
 

eliaz77

Avslutat medlemskap
Överväger lite om man skulle skaffa en konverter på 1.4 X förlorar då 1 bländarsteg alt 2x o här förlorar man två bländarsteg. Vad tror ni om detta?
 

PererikL

Aktiv medlem
Har samma bekymmer (fast om några år)
Tänkte köpa ett Nikon 28-300 just för att slippa byta objektiv mitt i dammet.
På en D600 får man croppa manuellt ;)
 

djungel

Aktiv medlem
Överväger lite om man skulle skaffa en konverter på 1.4 X förlorar då 1 bländarsteg alt 2x o här förlorar man två bländarsteg. Vad tror ni om detta?
Jag antar att konverter inte fungerar med ditt objektiv eller i alla fall inte med autofokus.

Jag skall själv höra en liknande resa om 3 månader med start i Kenya och ner till Zimbabwe. Enligt vad jag hittils läst mig till borde 18-270 objektivet vara helt perfekt. Själv har jag 55-300 + crop och tror att jag kommer att klara mig bra på detta. De mest "populära" djuren är ju faktiskt ganska stora och lättare att fotografera än svenska fåglar. På vissa safariställen t.ex. Ngorongoro måste man t.o.m. zooma ut rejält eftersom man kommer så väldigt nära vissa djur. Men som sagt jag har läst och googlat timvis men inte varit i östafrika ännu. I Ghana tog jag skapliga bilder på elefanter och antiloper mm med en kompaktkamera motsvarande ca 150 mm objektiv. Bildkvaliten dock inte i topp naturligtvis.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag använder Canon 100-400. Det duger för det mesta men ibland skulle jag gärna ha 200 mm till.
Så 270 mm blir nog många gånger för kort.
Ibland är kommer man djuren väldigt nära och ibland är de en bra bit bort. I de flesta paraker får inte Jeepar och bussar lämna vägarna. Det gör att det blir slumpmässigt hur nära man kommer.
Zooma med benen är ju otänkbart när man skall fota på Safari.
Jag tror detta med att inte lämna vägarna mest gäller sydafrika typ Kruger och liknande. I mindre utvecklade länder finns det knappt några vägar att lämna ute i bushen.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Överväger lite om man skulle skaffa en konverter på 1.4 X förlorar då 1 bländarsteg alt 2x o här förlorar man två bländarsteg. Vad tror ni om detta?
För det första är det en dålig ide att behöva byta objektiv/ta av och på konvertrar ifall miljön skulle vara dammig. För det andra så blir det problem med autofokusen på bländare över 8 ( 5.6 på vissa kamerahus). För det tredje förlorar du ganska mycket bildkvalitet. Alla avbilningsfel hos det ursprungliga objektivet förstärks, vilket gör att konvertrar fungerar bäst på riktigt bra optik som t.ex 300/2.8
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nikons nya 80-400 är utan tvekan bästa alternativet på safari. Komplettera med normalzoom på ett andra hus eller i värsta fall en bättre kompaktkamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror detta med att inte lämna vägarna mest gäller sydafrika typ Kruger och liknande. I mindre utvecklade länder finns det knappt några vägar att lämna ute i bushen.
Du får nog vända på det. I Sydafrika finns det flera parker där rangers kan spåra djur rätt i terrängen. De kan alltså köra off-road. Många av parkerna är privatägda.
I Tanzania är parkerna statligt ägda och de guider som kör är utblidade och har en licens. De får inte köra pff-road utan måste hålla sig till de vägar och trails som finns. Det gäller både Ngorongoro och Serengeti. Den som vill köra off-road måste ha ett tillstånd från myndigheterna. DEt kan naturfilmare och liknande ansöka om. Det är inget vanliga turister får.

Den guide som man kommer på att otillåtet kör off-raod får böter eller kan förlora sin licens.
 

Traveler

Aktiv medlem
Om drygt 2 månader ska jag testa livet att resa med rosa bussarna nere i Kenya o Tanzania sen blir de en tripp över till Zanibar. Vi kommer att besöka några nationalparker med bil o buss så jag skulle jag gärna vilja ha lite tips på bra objektiv man ska ha med, kanske något filter.
Har idag Nikon D90, Tamron 18-270mm F/3.5-6.3, nikkor 50mm 1:1.4G . Kommer att ha med troligen två kameror så man slipper byta objektiv på savannen så man får in massa skit, extra kameran är Nikon V2

Ni som har varit på safari, klarar man sig med 270mm ? vill komma nära =)
Något filter?
Ge mig tips
Hej hade själv en liknande Tamron på min första Safari, vilken gick till Tanzania . Ångrar i efterhand att jag inte hade skarpare grejor.

Där är avstånden ibland mycket långa, så ett långt och högkvalitativt tele är att föredra. Konverter funkar mestadels, solen går upp snabbt och ljuset är starkt, även om de finaste bilderna givetvis tas i gryning och skymning. Skaffa en bra beanbag, som du fyller på plats.

Tänk också på landskapsbilderna och de tillfällen då Lejonen vilar vid bakdäcket på din bil.

Polfilter hade jag rekommenderat på 50mm, men en vidvinkelzoom, om det är möjligt, hade inte varit fel.

Glöm inte heller en bra kikare, som kan hitta Leoparden.

Lycka till på en spännande resa!
 

Traveler

Aktiv medlem
Du får nog vända på det. I Sydafrika finns det flera parker där rangers kan spåra djur rätt i terrängen. De kan alltså köra off-road. Många av parkerna är privatägda.
I Tanzania är parkerna statligt ägda och de guider som kör är utblidade och har en licens. De får inte köra pff-road utan måste hålla sig till de vägar och trails som finns. Det gäller både Ngorongoro och Serengeti. Den som vill köra off-road måste ha ett tillstånd från myndigheterna. DEt kan naturfilmare och liknande ansöka om. Det är inget vanliga turister får.

Den guide som man kommer på att otillåtet kör off-raod får böter eller kan förlora sin licens.
Mats har rätt. I Serengethi kör man inte offroad.
 

eliaz77

Avslutat medlemskap
Får se hur jag gör med objektiv, de är trots allt inte förrän till jul jag ska resa så man kanske införskaffar sig ett annat objektiv innan dess. Kommer att använda en Nikon V2 som komplement troligen =)
 

eskil23

Aktiv medlem
Får se hur jag gör med objektiv, de är trots allt inte förrän till jul jag ska resa så man kanske införskaffar sig ett annat objektiv innan dess. Kommer att använda en Nikon V2 som komplement troligen =)
Skaffa i så fall en FN-1 adapter också. Då kan du ha den som backup ifall din stora kamera skulle paja.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tycker att om man ger ett råd om brännvidd, så bör man även tala om ifall man menar att rådet gäller FF eller APS-C eller någon annan förlängningsfaktor. Jag tycker att 400mm fungerar bra med APS-C men skulle inte vilja ha bara 400mm på en FF. Det är skillnad med en bildvinkel motsvarande 600mm och 400mm. I denna tråd är det väl bara en person som gjort det som refererat till 300mm med MFT som ju även det motsvara 600mm med förlängningsfaktor 2. Gör man inte detta så blir ju råden rätt meningslösa.

Visst säger TS att han har en D90 och med den motsvarar väl 400mm ca 600mm men en del kanske har FF eller står i begrepp att skaffa det eftersom det nu blir allt vanligare och då riskerar vi en viss förvirring.
 

gorred

Aktiv medlem
Principiellt behöver man allt från vidvinkel till långt tele på safari. Vidvinkel för naturen, och när man kommer nära djuren (för det gör man), telet, där 600mm praktisk brännvidd, dvs 300mm på FT eller MFT-sensor, eller 400 mm på en APS-sensor är väldigt behändigt. Har man kortare brännvidd märker man hur mycket man behöver den längre, när man är där.
 

sb45

Aktiv medlem
Safari objektiv

jag ska på en rundresa i Sydafrika i början november ,en morgontur och en kvällstur i Krugerparken troligen öppen jeep.
jag funderar lite på vad jag ska ha för objektiv till min 7D , 17-55 2,8 is är väl klart, sen väger jag mellan mitt 70-200 2,8 L IS II, eller mitt 400 5,6,
jag har testat lite 400 5,6 är klart skarpast , även om jag använder 2X conv III på 70-200
men använder jag 70-200 och conv 1,4 xIII får jag väldigt skarpa bilder, jag tror att den kombinationen är mest användbar för mej, det är för mycket att ha både Zomen och fast 400 i bagaget tar jag 400 5,6 har jag inte något emellan 55 och 400
är det någon som har något annat förslag , något nytt köper jag inte
kanske ska jag ha båda convertrarna med
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Principiellt behöver man allt från vidvinkel till långt tele på safari. Vidvinkel för naturen, och när man kommer nära djuren (för det gör man), telet, där 600mm praktisk brännvidd, dvs 300mm på FT eller MFT-sensor, eller 400 mm på en APS-sensor är väldigt behändigt. Har man kortare brännvidd märker man hur mycket man behöver den längre, när man är där.
Det är precis detta jag menar. Motsvarande 600mm småbild oavsett hur man får dem. Man behöver som du lyfter fram hela spektrum från vidvinkel till 600mm och mer. Så det är praktiskt med två kameror. Det är inte fel heller om man har en motorzoom att filma med och en hyfsad mikrofon som kringutrustning.

Vissa upplevelser fångas definitivt bäst på video.
 

gorred

Aktiv medlem
Håller med. Men, som jag ser det, måste man ändå begränsa sig. Man kan inte både fotografera med två kameror och filma med en tredje på en gång.
 
ANNONS