Annons

Vänta på D70 eller köpa 300D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

morberg

Aktiv medlem
Jag har sedan flera år haft en Nikon F70 och känner för att gå över till en digital systemkamera. Frågan är om jag ska vänta på D70, eller om jag ska slå till på en 300D redan nu?

Det jag har i dag till min Nikon är:

SB-25 speedlight (funkar inte med TTL med dagens D-SLR från Nikon -- men går kanske att använda ändå)
50mm 1.8
70-300 4-5.6
28-105 4-5.6 (Sigma)

Jag kommer definitivt att vilja gå bredare än vad Sigman kan ge på ett digitalt hus vilket gör att jag behöver köpa:

Någon digital systemkamera
En vidvinkelzoom för densamma

Vad tror ni? Finns det ett vårde i den utrustning jag redan har om jag kör på en digital Nikon, eller ska jag försöka sälja rubbet och börja om med Canon? Trots allt är de objektiv jag har inte fasansfullt dyra.

Kööööp!

Nej.. Jag tycker du ska vänta och se vad D70 har att erbjuda. Visserligen handlar det om 6 månader eller så.. Men om du inte känner att du har ett akut behov att handla ny kamera, så tycker jag du ska vänta av följande anledningar:

A - Den är klart snyggare
B - Den MÅSTE vara skönare i handen än 300D
C - Du är van vid Nikon
D - Den kanske inte har samma "begränsningar" som 300D
E - Förhoppningsvis så underexponerar den inte 2/3 steg vid blixtfoto.

klart man ska vänta. väntar själv med spänning... lutar åt D70 investering när den kommer. Får se läget när den lanseras.

Naturligtvis ska du vänta på D70.
Tekniken går ju framåt med stormsteg och
då kan det vara värt att vänta några månader.
Dessutom så har du ju redan en Nikon så varför byta märke?

Lite av mitt tänk bakom frågan är att jag inte kan använda min nuvarande blixt samt att jag ändå måste köpa ett nytt vidvinkelobjektiv. Då är det inte så himla mycket kvar av mitt nuvarande system.

Dessutom kanske jag får mer för det om jag säljer det i dag än om jag väntar ett halvår.

Men det låter som om jag får tya mig lite till...

Om 300D känns bra för dig (du har väl testat den?) så varför inte..inget roligt att behöva vänta 6 månader på en kamera och inte ens veta om det är värt väntan..

Vänta på D70. Då kan du dessutom behålla din F70 som andrakamera (eller förstakamera). Blixtproblemet löser du lätt genom att köpan en Metz eller begagnad Nikon original.

Tycker du resonerar riktigt. Värdet på utrustningen du har är ju väldigt begränsad jämfört med nyinvesteringen. Därav inget skäl att hålla kvar vid Nikon.

Sen är det väl lite av din läggning, hur mycket det är värt att slippa byta system. Även om jag skulle vara van vid t ex Nikon skulle jag inte tveka att byta (och lära om lite, det går väl snabbt!!!). Men det är ju olika för olika personer.

Om det är så att du inte kommer att använda kameran speciellt mycket under vintern skall du definitivt vänta. Inte nödvändigtvis på D70. Hinner ju hända mycket under den tidsrymden. Å andra sidan gissar jag att du inte kommer att låta kameran ligga och damma....

Själv gissar (OBS! gissar) jag att Canon kommer med nya modeller/justerade priser, som slår F70 på fingrarna när den väl finns för köp.

Lycka till!!!

Senast ändrad:
Jag tycker nästan deras helsidereklam i metro idag är lite nonchallant mot deras presumtiva kunder.

Vi kommer snart med en kamera som ska tävla med andra kameror, vi kan inte säga vad den gör eller vilken prestanda den har, för det vet vi inte ännu, men vi lanserar den ändå, och just det, du får vänta tills vi hinner lansera den på riktigt, men är du snabb så får du heta vip - det du, och köpa massa extraprylar också....... men det är ok, det är en nikon.

Lite tillspetsad i korta drag vad D70 annonsen går ut på. Visst, slogan, det är ok det är en nikon får en att haja till, men just D70 artickeln tycker jag verkar extremt intetsägande och nonchallant.

Helt ärligt tror jag att Nikon och dom andra i princip sket i byxan när 300D kom. Tycker inte det finns någon annan förklaring.

Senast ändrad:
Varför inte en begagnad D100!?

Nåja, jag är ju Nikon-dåre... Men fundera på det i alla fall! Du får säkert en sådan för samma pris som en ny D70. Mycket mer kamera!

För att återgå till ursprungsfrågan, vi vet väldigt lite om D70, Nikons hemlighetsmakeri får mig att tro att man *kanske* inte kommer att använda samma sensor som i D100 utan något helt nytt, typ det man använder i D2:an. Skulle det vara sant så lär nog D70 vara betydligt bättre än 300D.

Jag har inte sett 300D i verkligeheten, men den lär vara "lite" plastig. D70 håller förmodligen i det avseendet D100-klass, vilket jag tycker betyder mycket.

Tänk också på att de objektiv du köper till din nya D70 även kan användas till din gamla F70, en dag kanske du vill plåta film igen...

/Micha

Så klart ska du vänta på D70. Inget ont om Canon, det är absolut toppskicktet av DAGENS DSLR. Men tekniken går fort och du får en nyare och med största sannolikhet även bättre produkt om du väntar på D70. Dessutom kan du dra nytta av den utrustning du redan har idag. Då har du ett analogt och ett digitalt kamerahus. bara att välja vilket du vill använda! Undernästa år kommer jag uppgradera till en DSLR, det kommer bli en Nikon, eftersom jag har Nikonprylar idag som ligger och samlar damm. ;)

Hej

angående blixt...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=16670#post169514

Med vänlig hälsning
Johan

morberg skrev:
Lite av mitt tänk bakom frågan är att jag inte kan använda min nuvarande blixt samt att jag ändå måste köpa ett nytt vidvinkelobjektiv. Då är det inte så himla mycket kvar av mitt nuvarande system.

Dessutom kanske jag får mer för det om jag säljer det i dag än om jag väntar ett halvår.

Men det låter som om jag får tya mig lite till...

academic skrev:
Detta är redan löst med mjukvara....

Ja.. det är ju PRECIS vad man vill..koppla upp kameran till datorn, varje gång man ska kompensera blixten... (om man nu inte har extern blixt). Nä detta är en svaghet hos 300D inget annat...

Nikon kallar sina objektiv som är gjorda för en sensorstorlek på 23,7x15,5 mm för DX.

I ditt läge som har Nikon skulle jag absolut invänta D70. Att byta system kostar pengar och det skulle förvåna mig om Nikon släpper en kamera som inte bräcker 300D nu när dom har alla fakta.

Med ett analogt och ett digitalt hus i samma system har du alla möjligheter framöver.

För min egen del hoppar jag D70 och har valt D100.

D70

Om inte D70 är bättre än storebror så köp Canon.... som i dag är överlägsen när det gäller bildkvalitet, om det nu är den du är ute efter?eller varför inte köpa en 10D redan nu, som är byggd i metall och inte som Nikon i "plast"

// Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto