Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värdelös ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Skulle idag ta en bild under ganska mörka förhållanden och insåg att min mätare inte verkade kunna mäta då det blev för mörkt.

Jag har en Minolta Autometer IV f, men det spelar kanske ingen roll.
Grejen är att om man mäter på något som är ganska mörkt så kan detta värde så att säga falla utanför skalan i displayen, man får då justera någon parameter för att displayen skall kunna visa en tid eller slutare.
Det här handlar dock inte om att den inte kan visa ett värde, utan att den inte kan mäta upp ett värde.

En värdelös situation så att säga.

Vad gör jag?

Ansel Adams ser gärna att jag exponerar efter de mörkaste områdena, men jag kan ju inte mäta där, varken infallande eller reflekterat. Ansel kommer bli svinsur.

Hur gör alla nattfotografer?

1 Blända ner - tills man får ett mätvärde
2 Öka ISO manuellt - tills man får ett mätvärde

När man har hittat ett värde:
3 Räkna om värdet till den bländare man vill använda
4 exponera den tid man räknade ut och glöm inte reciprocitetseffekten.

Problemet är inte att mätaren inte kan visa ett värde, utan att den inte kan mäta upp ett värde - det spelar ingen roll om jag sätter den på ISO 8000, bländare 1, och slutartid 30 minuter...

Ja... Jag börjar tro att min mätare är trasig.

Situationen jag skulle mäta i var följande:

I sovrummet strax innan det blivit helt mörkt utomhus. Inga lampor tända. Rummet har två fönster. Jag försökte spotmäta på en krukväxts blad - krukväxten stod ej i fönstret utan längre in i rummet.

Det enda displayen visar är ett stort E, alltså Error. Mäter jag på något ljusare i rummet så är den med i leken igen, men vissa saker verkade helt enkelt bli för mörka för att mäta på. Jag tycker det verkar konstigt, även om detta är min första ljusmätare och inte har så mycket att jämföra med.

För att förtydliga vad jag menar:

Jag mäter i ett mörkt rum, mätaren visar på exempelvis f8 och 1s. Om jag då ligger precis på gränsen för vad ljusmätaren kan mäta, så räcker det att jag vinklar mätaren något för att det här E:et skall dyka upp i rutan. Trots att den hade kunnat gå ned till bländare 5,6 eller ännu längre. Någon som hajjar vad jag menar?

Goupil skrev:
Någon som hajjar vad jag menar?

Inget konstigt alls. Motivet ligger utanför mätarens område. Jag gissar att det är en spotmätare du använder, de är ljussvagare än många andra.

Mätområdet brukar anges i EV, underförstått vid ISO 100.

Om din mätare klarar EV 0 så motsvarar det en exponering på 4 sekunder vid bländare 2 vid 100 ISO. Och det är ju inte så väldigt mörkt.

Att du ändrar ISO på mätaren förändrar inte mätarens känslighet det minsta lilla. ISO-värdet används bara för att ge dig rätt slutartid och bländare så att du slipper räkna om allt själv.

Det är nog inget fel alls på din mätare. Men kolla upp mätområdet under tekniska specifikationer i manualen.

Så här står det:

Incident: EV 1,2 - 19,9
Reflected: EV 2,0 - 23.1

Är detta helt värdelöst eller är det typ standardomfång?

Hur gör nattfotografer?

Ganska standard. EV 2 motsvarar 1 sekunds exponering vid bländare 2 och ISO 100.

EV 23 är 1/2000 vid bländare 64 och ISO 100.

Hur nattfotografer gör? Chansar i början av karriären, exponerar på erfarenhet längre fram kanske?

Att den är begränsad till LV 2 för reflekterad mätning låter väl hyffsat normalt, såna där mätare brukar inte vara optimerade för det. Däremot låter det underligt att den bara skulle klara LV 1,2 vid mätning av infallande ljus. Jag har för mig att min IIIF klarar minus 2,5 eller något i den stilen och den är ju bra mycket äldre.

Min Pentaxspot går väl i teorin ner till LV 0 men börjar kännas opålitlig betydligt tidigare.

Nar jag fotar på kvällen/natten när det är för mörkt för spotmätaren att mäta lågdagrarna brukar jag mäta de mörkaste delarna i motivet jag kan och försöka lägga dem i skattad zon. Ibland gissar jag vart lågdagrarna kan vara utifrån detta värde och lägger på lite för reciprocitetsavvikelsen. Ibland slår jag över till infallande också men det tycker jag är svårare nattetid då man i regel inte vill ha bilden lika ljus som om den är tagen om dagen. Det brukar iallafall bli kopieringsbara neg.

Jag tror ansel ler från sin himmel när man i alla fall försöker ;oD

Senast ändrad:
Goupil skrev:
Så här står det:

Incident: EV 1,2 - 19,9
Reflected: EV 2,0 - 23.1

Är detta helt värdelöst eller är det typ standardomfång?

Hur gör nattfotografer?

Jag skulle säga att det inte är den bästa spotmätaren i mörker men absolut inte värdelös.

Min Seconic L-558 går mellan
Incident: EV -2 till EV 22.9
Reflected (1 grad spot): EV1 till EV 24.4
Men då är spotmätaren kalibrerad efter ett gråkort som reflekterar 1/2 steg under ett vanligt gråkort på 18% (K-faktor=12.5), så i praktiken blir det väl EV 0.5 för spotmätaren om jag inte tänker baklänges (EV 1.5?). Infallande är dock standardkalibrerad.

Senast ändrad:
gors skrev:
Ganska standard. EV 2 motsvarar 1 sekunds exponering vid bländare 2 och ISO 100.

EV 23 är 1/2000 vid bländare 64 och ISO 100.

Oj, vilken liten bländare! :) Är du säker? Borde det inte vara 1/2000 f32 istället?

23 steg, därav 13 steg från 4 sek till 1/2000 sek och 10 steg från f2 till f32.

Från 2 till 32 är väl åtta steg? Attans nu måste jag räkna på fingrarna och tårna ända fram till lilla vicke vire. Du räknar rätt i övrigt Timour, men nu skrev han 1 sek - 1/2000 , inte 4 sek .

Jo, då EV 23 är 1/2000 vid bländare 64 och ISO 100.

Problemet är att mätomfånget inte räcker till. Jag har själv en Minolta Spotmeter F och den har ett omfång vid ISO 100 mellan EV 1,0 till 22,5 detta innebär att den är värdelös vid t.ex. nattfotografering. Jag har även en gammal Calcu-Light-XP och den har mätomfånget -7 till 21 EV vid ISO 100, med den mätaren kan man i princip mäta ljuset i en kolkällare.

ANNONS
Götaplatsens Foto