Annons

Värdelös ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
alf109 skrev:
Problemet är att mätomfånget inte räcker till. Jag har själv en Minolta Spotmeter F och den har ett omfång vid ISO 100 mellan EV 1,0 till 22,5 detta innebär att den är värdelös vid t.ex. nattfotografering. Jag har även en gammal Calcu-Light-XP och den har mätomfånget -7 till 21 EV vid ISO 100, med den mätaren kan man i princip mäta ljuset i en kolkällare.

Calcu Light XP är kult. Har du någon aning om vad omfånget är med spottillsatsen på?

Man behöver inte kompensera något för spotmätningstillsatsen. En kul anekdot: jag hade haft mätaren undanstoppad i ca 15 år, och när jag tog fram den funkade den som vanligt, utan batteribyte.

alf109 skrev:
...Jag har även en gammal Calcu-Light-XP och den har mätomfånget -7 till 21 EV vid ISO 100, med den mätaren kan man i princip mäta ljuset i en kolkällare.

-7 med spot? Hur stor är frontlinsen på den 30cm i diameter? Har man flytande helium för att kyla fotocellen i den? Hur tillförlitlig är den när man närmar sig EV-7, inte +/-0.1 steg, väl?

Jag skulle akta mig för att lämna batterier i en apparat i 15år. Knappbatteri?

Om man mäter reflekterat ljus så sjunker känsligheten till -4 Ev, det samma gäller med spot-tillsatsen (spot och spot den ändrar mätvinkeln från 30 grader till 10 grader). Jepp det är ett knappbatteri (jag böt batteriet i alla fall).

Några klargöranden:
Mätområde innfallande ljus: -7 till 18 ev iso 100
reflekterat inkl. spot -4 till 21 ev iso 100.
För dom som inte är så hemma på ev motsvarar vädena i tid och bländare:
innfallande: 8 min f2 till 1/500 sek f22 iso 100
reflekterat: 1 min f2 till 1/4000 sek f22 iso 100

ANNONS
Götaplatsens Foto