Annons

världens rappligaste optik

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
detta är en tråd helt utan konstruktivitet. jag säger det här enabrt fö ratt jag vill, ingen vinner något på det.
men Canons 50mm 1,8 måste vara den rappligaste glugg som finns. jag har aldrig känt på ett plastigare objektiv....

så nu var det sagt

Cosina/Soligor 19-35mm spelar i samma liga enligt mig. Skillnaden är att Canon 50mm 1.8 är sjukt skarp, vilket inte kan sägas om 19-35:an

zlice skrev:
Är den värre än kitobjektivet EF 18-55?
Jaaa, det är den nog.

EF-S 18-55 är sjukt plastig, men den har iallfall en gummerad zoomring som förhöjjer nivån något.
EF50 F1.8 har däremot en sjukt rapplg fokusring med en del spel i.

Jo jag skulle nog säga att 50:an är rappligare.

DÄREMOT så tar den underbara bilder, det lyckas inte kitlinsem med.

Det Bengt menar är EF 50/1.8 MkII. Det är våldigt plastigt och går sönder väldigt lätt. Det är nog i klass med 18-55:an i materialvalet. Men konstruktionen på 50:an är så enkel och så billig att det inte krävs allt för mycket våld för att objektivet skall gå i bitar.

Ang. fokusringen så är det så på Canons budgetserie. Eftersom manuell fokus inte är något som målgruppen för budgetserien sysslar med i någon större utsträckning, så har inte det varit ett högprioriterat område.

Men, det är billigt och riktigt riktigt skarpt.

Plastigare och "rappligare" än det här får man nog leta efter? Holgas Optical lens 1:8 f=60mm. Allt är plast, även linsen. Väger nog bara några få gram.

Bilagor

• pict0045.jpg
    pict0045.jpg
    87 KB · Visningar: 381
Andos skrev:
Cosina/Soligor 19-35mm spelar i samma liga enligt mig. Skillnaden är att Canon 50mm 1.8 är sjukt skarp, vilket inte kan sägas om 19-35:an

Tokinas variant av samma glugg är faktiskt riktigt bra, både optiskt och i byggkvalitet, jag skulle utan tvekan välja den istället för Canons kitglugg.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto