Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värnplikt - Hur/vad ska jag fota?

Produkter
(logga in för att koppla)

karoliince

Medlem
Ja, på lördag ska jag som sista fotouppgift i skolan fota min pojkvän och hans grupp på deras anhörigdag på F17 i Kallinge. Eftersom jag är totalt nybörjare på att fota så behöver jag lite tips.

Vad, vem och hur ska jag fota? Ska jag tänka på något speciellt när jag fotar?
Som sagt, är nybörjare så det känns lite nervöst!

Tips uppskattas!

Ta bilder på honom i boendemiljön-alltså logementet. Se till att sängen kommer med i bilden.Ta bilder på honom vid ett militärfordon eller en större vapenpjäs.Häng på honom vid dom olika passen under dagen.Ta mycket bilder och gallra sen.

karoliince skrev:
Ja, på lördag ska jag som sista fotouppgift i skolan fota min pojkvän och hans grupp på deras anhörigdag på F17 i Kallinge. Eftersom jag är totalt nybörjare på att fota så behöver jag lite tips.

Vad, vem och hur ska jag fota? Ska jag tänka på något speciellt när jag fotar?
Som sagt, är nybörjare så det känns lite nervöst!

Tips uppskattas!

Och du har kollat med regementschefen vart du får fota på området?
Militärområden faller under militärt skyddsområde, så att fota där får du nog ta och kolla med nån innan.

Re: Re: Värnplikt - Hur/vad ska jag fota?

Andreas S Eriksson skrev:
Och du har kollat med regementschefen vart du får fota på området?
Militärområden faller under militärt skyddsområde, så att fota där får du nog ta och kolla med nån innan.
[/QUOTE

jag har bett min pojkvän fråga hans befäl men han tror inte att det gör någonting eftersom de fotar dagligen.
men nu efter att jag har kollat runt lite på olika forum så ska jag gnälla lite mer på honom så att han frågar. jag vill ju inte bli förlöjligad om jag fotar.

bullen_ skrev:
På anhörigdag är det lustigt nog inte fotoförbud på någonting. Man får fota precis allt som man har tillgång till på besöksdagen.

Ja, som sagt... Hur vet du det då?
Då borde ju man ta kontakt med sina "anhöriga" inom försvaret då och fota järnet på de här dagarna.....
Varför har inte GRU tänkt på det tidigare och byggt lite svensk-ryska relationer på familjär nivå?

karoliince skrev:
okej, vad bra då. hur vet du det förresten? jobbar du inom militären?

Jag VET inte till 100% men F21, K4, (F16) och I19 har tillåtit det de senaste åren, så jag ser inte varför det inte skulle vara tillåtet på F17.

Det är ju inte kalla kriget längre, och på anhörigdagarna har dom koll på allt eftersom inget annan verksamhet bedrivs då.
På F21 uppmanar dom att fota denna dag, då det bara är en gång om året det är så tillåtet.

Ja, som sagt... Hur vet du det då?
Då borde ju man ta kontakt med sina "anhöriga" inom försvaret då och fota järnet på de här dagarna.....
Varför har inte GRU tänkt på det tidigare och byggt lite svensk-ryska relationer på familjär nivå?

Ja varför inte? Tror du jag svamlar?

På anhörigdagen finns inget framme som är så fruktansvärt hemligt. Det enda man normalt inte får fota är insidan av bepansrade fordon/vagnar, då kamerablixtar kan utlösa brandsläckningssystemet.

Jag vet att det är lustigt, men det är så. Ingen får komma in 364 dagar om året, och 1dag om året får vem som helst komma in. Det är så =)

Jag tror inte man visar upp känslig utrustning på en "anhörig dag" så det är nog inget problem.
Blåvit rutiga lakan (om dom är det fortfarande) är nog ganska välfotograferade vid det här laget,
Vill GRU se ett svensk logement behöver dom nog inte krångla till det med att skaffa svensk släkt, det räcker att hyra filmen repmånad :)

bullen_ skrev:
Ja varför inte? Tror du jag svamlar?

På anhörigdagen finns inget framme som är så fruktansvärt hemligt. Det enda man normalt inte får fota är insidan av bepansrade fordon/vagnar, då kamerablixtar kan utlösa brandsläckningssystemet.

Jag vet att det är lustigt, men det är så. Ingen får komma in 364 dagar om året, och 1dag om året får vem som helst komma in. Det är så =)

Alrajtie. Jag tror dig, bara att det låter så väldigt bakframt att de gånger jag HAR fotat lite saker jag inte borde ha gjort så har det utan att fela blivit tjaffs efteråt och en annan dag, som denna, så är det fritt.
Det jag fotade var just fordon, visserligen stod de innanför ett staket,men jaja... =)

Jag jobbar inom försvaret.
Precis som Tomas säger är det oftast generellt fototillstånd vid besöksdagar och liknande arrangemang. Ibland kan det dock finnas vissa begränsningar. Det absolut lättaste är att du ber din pojkvän fråga eller att du själv frågar när du passerar in genom vakten, då får du besked om vad som gäller.
Jag tror inte att det blir något problem, lycka till och hoppas du får många fina bilder.

/Arne

walter-g skrev:
Ta bilder på honom i boendemiljön-alltså logementet. Se till att sängen kommer med i bilden.Ta bilder på honom vid ett militärfordon eller en större vapenpjäs.Häng på honom vid dom olika passen under dagen.Ta mycket bilder och gallra sen.

Varför rikta in sig på det klassiska inom minitära, så som sängen och militärfordon? Skulle ju vara trevligt att kanske fota en annan sida av det militära. En grupp killar som skrattar åt något, en paus under något träd med en chokladbit i handen....
Så tråkigt att bara fota det som andra redan tidigare har fotat och få bilder som säger "Militären är strikt och enformig."

Sjukvårdarna brukar bjuda på realistiska och, beroende på skådis, ganska dramatiska uppvisningsolyckor med smink osv.
Där kan du kanske få till lite bilder med "action".

Ska dom flyga kan det vara värt att låna ett teleobjektiv.
Ett vidvinkelobjektiv är nog att föredra till det mesta annars, då det ofta är mycket saker som ska med i bild.

bullen_ skrev:
Sjukvårdarna brukar bjuda på realistiska och, beroende på skådis, ganska dramatiska uppvisningsolyckor med smink osv.
Där kan du kanske få till lite bilder med "action".

Ska dom flyga kan det vara värt att låna ett teleobjektiv.
Ett vidvinkelobjektiv är nog att föredra till det mesta annars, då det ofta är mycket saker som ska med i bild.

Han är bilförare, men jag vet fortfarande inte vad de ska visa upp.

det är klart att jag inte ska fota enformigt som någon påpekade, utan försöka få liv i bilden. bildenblir klart intressantare om jag tar en bild där pojkvännen inte märker det, än att jag tar en bild där han ska stå och posera och hålla andan i flera sekunder innan jag har hittat rätt vinkel osv.. :)

Varför rikta in sig på det klassiska inom minitära, så som sängen och militärfordon? Skulle ju vara trevligt att kanske fota en annan sida av det militära. En grupp killar som skrattar åt något, en paus under något träd med en chokladbit i handen....
Så tråkigt att bara fota det som andra redan tidigare har fotat och få bilder som säger "Militären är strikt och enformig."

Mycket bra synpunkt. Även om det kanske är kul att ha bilder från boendemiljö och liknande är det säkert betydligt roligare (och svårare under en anhörigdag) att få bilder som inte är arrangerade.

Personligen tycker jag att dokumentära bilder av den här typen från militär verksamhet är betydligt intressantare än någon som poserar framför ett stort fordon, en pjäs, med ett vapen eller vad det nu kan vara. Men som sagt lite svårt att hitta under en anhörigdag då det kryllar av folk både högt och lågt.

Konkreta förslag, fota som någon tidigare skrev mycket och försök hitta så nära hans vardag som möjligt.

Militärt är svåt att fota, men samtidigt enkelt. Allt beror på vad som ska fotas. Är det brandövningar med eld som ska fotas är det enkelt.

vidvinkel, kameran lågt och upplättningsblixt.
Är det skjutbanebilder då tycker jag om att ha något i förgrunden, exempelvis regementsmärket från någon arm, och sedan skjutande truppen i bakgrunden. Alt fota bakifrån med tele och brännvidden på 30+ för att få långt skärpedjup så att både skytt och tavla kommer med.

Att fota fordon är svårt då vill man gärna få in rörelseoskärpa eller något som visar att de rullar. Då är vatten bra. att ställa sig på ställen där de kommer att köra i vatten så att det stänker upp.

Är man med på patrull är det enkelt att det blir en hel del ryggar som blir fotade, då måste man nästan hamna framför truppen och fota patrullen eller ta riggade bilder.

Besöksdag är förevisning, och då är det lite svårt att få bra bilder, Men sök dig högt eller lågt. Dvs håll inte kameran på normalhöjd. Tänk på att använda blixt för att lätta upp bilden. Se om du kan få stå på lastbilstak etc när du fotar. Ska du ta klassiska logementsbilder, nyttja sängarna för inraming och kanske någon som tittar drömmande ut genom ett fönster.

Sedan gör sig militära bilder ganska bra i svartvitt. Och med lite extra brus. Men det fixar du till i photoshop i efterhand

Själv fotar jag runt 30k militärabilder under 2007 och det är en rolig och intressant verksamhet att fota.

ANNONS