Annons

Värt att prova?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Har idag en 60d men är ju lite sugen på att prova FF.
Är det värt att köpa en 5D (om man tänkt att hålla sig till låga iso)
för att prova FF och den upplevelse de som byter säger att det är,
eller blir jag bara besviken om jag införskaffar en beg 5D mk1?
Känner tyvärr ingen med FF heller så jag kan inte låna någons och prova först.

Har idag en 60d men är ju lite sugen på att prova FF.
Är det värt att köpa en 5D (om man tänkt att hålla sig till låga iso)
för att prova FF och den upplevelse de som byter säger att det är,
eller blir jag bara besviken om jag införskaffar en beg 5D mk1?
Känner tyvärr ingen med FF heller så jag kan inte låna någons och prova först.

Jag har tänkt lite samma sak, ska nog byta till 5d så småning om och jag har börjat sälja mina efs-objektiv. Så har du optik du kan använda så gör det, tror inte du kommer bli besviken.

Har 3 EF-objektiv och tokina 11-16 men det skall fungera på 16 som jag har förstått.
Fler som har någon åsikt? 5D har ju några år på nacken nu.

Det du förlorar på att byta till 5D Mk1 är att du får en sämre display på baksidan, ingen live-view, lägre upplösning på bilderna, sämre AF prestanda och lägre hastighet på seriebildtagning.
Det du tjänar är större sökare, mindre brus i bilderna och kortare skärpedjup på samma bländare.
Tänk också på att om du går över till FF så kommer dina objektiv att kännas rätt mycket mer vidvinkliga än tidigare, teleobjektiv kommer inte bli lika mycket tele längre etc.

Jag har köpt mig en 5D Mk1 men behållt min 50D i de fall då jag behöver live-view eller vill ha högre hastighet på seriebildtagning. Uppskattar att jag nu använder 5D i ~90% av bilderna jag tar.

Nu när jag väl provat FF ser jag mig inte gå tillbaka till crop utan nästa steg kommer snarare bli att byta till en 5D Mk2 eller Mk3 om jag ska uppgradera.

Behålla 60d

Ja inte byter jag bort min 60D utan skaffar 5d också för att få uppleva FF och dess fördelar. Påverkas förstoringsgraden på macro med FF jämfört med crop?

Om du kan ha lite is i magen och spara undan mer pengar så köp en MK2.. DEN blir ett steg UPP från vad du har nu! MK2 är sjukt billig nu och det är inga problem att köpa begagnat när det gäller dessa kameror!

ANNONS
Götaplatsens Foto