Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska eller bärrem

Produkter
(logga in för att koppla)

Signe1

Medlem
Ska till att köpa ett stativ. Har väntat rätt länge nu då det jag valt ut verkar vara omåttligt populärt och är inte det ena slut så är det andra det.

Nu är dock stativet inne, kulleden kommer den 28/3, vilket inte är så länge. Väskan däremot kommer inte förrän i maj.

Iom detta började jag att fundera. Vilket är egentligen bäst? Väska eller bärrem? Orkar man prångla ner stativet i väskan eller ligger den ändå hemma i en garderob och skräpar?

Jag använder aldrig väskan... undrar vad den är? När stativet inte används hänger det dekorativt på väggen i arbetsrummet!

Vad för kulled blev det?

Kalle

Jag hade tänkt mig det här:
Manfrotto 055 PRO B + kulled Manfrotto 488RC2

Scandinavian har det i ett paketpris för 1695:- men det finns ju aldrig hemma, har väntat hur länge som helst.

Cyperphoto har det i ett paket med väska för 2395:- (bra mkt dyrare) men väskan kommer då inte förrän i maj och jag funderar på då att skita i paketpriset och köpa till en rem istället.

Blir fortfarande dyrare än scandinavian men nu är det ju fint väder och nu börjar ju hopptävlingarna på ridskolan att vara utomhus då vill man ju ha det.

Har tittat på alternativ men jag gillar att lägsta höjden bara är 11 cm eftersom jag gärna också fotograferar mina blommor.

Nämen titta, det har jag inte reflekterat över. I Scandinavians paket är det en 486RC2 medan det är en 488RC2 i cyberphotos.

Kanske är därför det är lite dyrare på cyberphoto. Den kulleden kostar ju nästan 900 på scandinavian.

Tack för uppmärksamheten!

Ska kolla länken

Schappe skrev:
Är det inte 486RC2 i det paketet?

Kolla även www.hegethorns.se

M V H Peter

Ojdå, här var det ju bättre priser och när jag nu börjar och titta på kullederna kommer ju osökt frågan: Vad sjutton är skillnaden?

488RC2 och 488RC4
Ena har rexervplatta 410PL och andra har 200PL-14 vilken är bäst och vari ligger skillnaden?

Är kanske 486RC2 bättre i mitt hobbysyfte?

Inte bättre, men kanske billigare och tillräckligt. Skillnaden mellan RC2 och RC4 och RCo är som sagt var olika plattor, två med vattenpass. Annars är det evårt att se skillnaderna.

Kalle

486 är väldigt klen i jämförelse med vad stativet 055 klarar! Jag köpte först en sådan kula till mitt 190, men även till det stativet kändes kulan fånigt liten och inte särskilt stabil.
Skillnaden mellan RC2 och RC4 är att den senare har en större platta.

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/off/pid/2306?livid=80|81&idx=83

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/cache/off/pid/2308?livid=80|81&idx=83

Angående väska eller rem så skulle jag valt en rem. Väska känns helt onödigt, eftersom stativet ändå är väldigt tåligt och robust.

Då jag bara har 4 mil till Hegethorns bestämde jag mig just för att ta med mig kameran och åka dit på lördag fm. Då kan jag titta och prova. Hade bara inte tänkt på den affären.

Tackar för alla tips, tänkvärda tankar och tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto