Annons

väska

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Nån som har någon erfarenhet av Lowe Pro Orion AW ?

Hur bökigt är det att få runt underdelen när man har ryggan på sig?

Får man verkligen inte plats med ett 70-200/2.8 monterat?

Hur mkt kan man bygga om den invändigt?

Några andra synpunkter?
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag har nämnda väska och jag har ett blandat intryck.
Beroende på vad man har för utrustning kan den vara kanon-bra eller ganska opraktisk.
Den går att bygga om helt inuti men den är inte fyrkantig (tyvärr) utan den är lite rundad, därför går man miste om mycket plats när man försöker sätta ner en kamera med monterad glugg, man får liksom inte plats med något annat. Och eftersom du nämnde ett 70-200 så är jag tveksam, det beror på hur mycket annan utrustning du har.

Vad menar du med att få runt underdelen?
 

erhu

Aktiv medlem
David-jag testade en sökning men tyckte inte att jag riktigt fick svar. Det enda som nämndes om den var att den var bökig att ha på höften vid fjällvandring - och det är inte riktigt det användningsområdet jag tänkt mig

Daniel- jag undrar om det är svårt att få runt själva "kameraväskdelen" om man vill ha kvar "ryggsäcksdelen" på ryggen.

Min erfarenhet av midjeväskor säger mig att de blir jäklit baktunga om de är är någorlunda stora och har lite rejäla grejer i sig (vilket jag alltså har)- med en Orion AW skulle man ha en ryggsäcks bärkomfort (jaja någorlunda) och en midjeväskas flexibilitet (förutsatt att den går att snurra runt på magen utan alltför stora problem...)
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag har ingen sån här väska men är ganska insatt i LowePros väskor ändå.

Jag tror inte att du kan vrida underdelen utan att överdelen följer med, utan du får nog ta av axelremmarna varje gång och sen har du ryggsäcksdelen i vägen för midjeväskdelen iallafall.

Jag hade tidigare en sån här lösning men då använde jag Lowes midjeväska Offroad istället i kombination med en Haglöfs Tight rygga i lagom storlek. Dessa fäste jag ihop med ett eget patent som jag sydde dit på väskorna. Blev aldrig riktigt nöjd med det.

Idag använder jag istället en riktig ryggsäck på 40 liter Lowe Alpine´s "Off Limits" i kombination med LowePro´s Street & Field väskor, fungerar finfint.

LoweAlpine´s OffLimits 40

LowePro Street & Field

Finns några recensioner här oxå.
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Det är helt sant som Fredrik säger, du kan inte vrida runt kamera-delen utan att ta av ryggsäcken också. Man kan förstås ha bara kamera-delen som midjeväska med axelremmen på och använda den som en vanlig väska.
Om man anpassar längden på axelremmen efter hur högt du vill att väskan ska sitta så kan det bli rätt bekvämt och praktiskt.
 

erhu

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Det är helt sant som Fredrik säger, du kan inte vrida runt kamera-delen utan att ta av ryggsäcken också.
skit också. då är jag tillbaka på ruta 1 - dvs att jag vill ha en midjeväska (för flexibilitet/lättillgänglighet) men att den blir ruggigt otymplig när den är full med lite prylar (dessutom verkar de vara i minsta laget...)

det lutar åt det blir en sån där orion aw ändå ,så får jag se om jag kan göra nåt åt det deras spännanordningar-jag återkommer på tips å trix forumet om jag skulle lyckas :)

om det är nån som har några briljanta lösningar så är jag idel öra
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Som jag skrev så kan du ta en vanlig axelremm i d-ringarna på väskan och sen sätter du väskan runt magen m.h.a bältet samt trär axelremmen över någon av axlarna. Sen kortar du av den tills dess att väskan sitter vågrätt, då kan du vrida runt den.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men vad är anledningen till midjeväska? Du har identifierat midjeväskans alla problem och jag kan bara hålla med. Jag körde ett tag med en The North Face midjeväska men det blev inge praktiskt.

Det som jag tycker är extremt flexibelt är Domkes bälte och med påhängda väskor. Jag har 4 väskor (2 stora och 2 små). I dessa får man ner 80-200/2.8 8 med infällt motljusskydd, blixt sb-28 extra synksladd, en för film och den sista för 20-35/2.8.

I den stora får ett 300/4 plats så egentligen (med ett objektiv på huset) så man får med massor.

Det funkar att ha runt höften men kan bli lite hängigt om det är fullastat. Men man kan alternativt bära hela paketet över en axeln.

Se illustration här:
http://www.atphototech.se/belt/belt.htm

Fördelen är att du själv bestämmer var respektive ficka skall vara, på sidan, framtill, baktill så att man kan rätta sig efter situationen.

Alternativet till detta är Lowes Street Field bälte. På den mer rejäla av deras två bälten kan klippa på en "stridssele" liknande sak, dvs remmar över axlarna så att du bär på axlarna isf för höfterna. Verkar riktigt smart och jag är sugen på att testa detta.
 

erhu

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Som jag skrev så kan du ta en vanlig axelremm i d-ringarna på väskan och sen sätter du väskan runt magen m.h.a bältet samt trär axelremmen över någon av axlarna. Sen kortar du av den tills dess att väskan sitter vågrätt, då kan du vrida runt den.
Ok,jag förstod inte vad du menade första gången- det låter som om det kan funka
 

erhu

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

Se illustration här:
http://www.atphototech.se/belt/belt.htm

Fördelen är att du själv bestämmer var respektive ficka skall vara, på sidan, framtill, baktill så att man kan rätta sig efter situationen.

.
Det där påminner om mitt delvis hembyggda system med Loweproväskor på ett dykviktbälte men ser betydligt mer genomtänkt ut.

Vet du om man kan haka på Loweproväskor eller är det nån skum patentlösning?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Domkesystemet är väldigt basic. Fickorna är gjorda av grovt tyg (nästan canvas fast mjuka). På baksidan sitter en vanlig liten "flärp" att dra bältet igenom. Bältet är ganska brett (5cm kanske) med vanligt plast "klicka i spänne" a la ryggsäck.

Inget special eller hokuspokus.
 
ANNONS