Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väskhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Fick spel igår när jag var ute på stan med min fotorygga. För mycket av å på, av å på hela tiden.
Behöver således en axelväska.. Nu börjar problemen.

Jag måste få ner ett 70-200/2,8 tele tillsammans med min normalzoom, Dynax7:a, blixt och herrejösses med film.
Jag känner att mina enda krav är: Kunna ha telet ståendes i väskan, så att den är lätt att rycka upp. Det andra kravet är slitstark. Skulle inte skada om den var snygg också men men..

Tacksi för all hjälp

Den verkade inte dum alls. Får ta en sväng på stan imorrn kolla lite.

Skulle dock vilja ha en väska som är lite bredare. hm.. fan va knepigt med väskor.

Och jag är helsåld på detta system . Nåt mer praktiskt och bekvämt har jag aldrig testat. Inget krånglande med ryggsäck, inget ryggont av tunga axelväskor. Bestämmer från gång till gång vilka småväskor som ska sitta på bältet beroende på vilken utrustning som ska med. Enda nackdelen är att man lätt kan bli lite bred om man fäster väskor hela vägen runt, så man får tänka sig för lite där det är trångt.

/AnnaKarin

Jag kan rekomendera Lowepro Stealth serien. Själv har en 300AW som jag är väldigt nöjd med. I den får jag, utan att det känns trångt, ned min f80+baterigrepp, 24-85, 50, 75-300, mellanringar +film och filter.

Kameran med telezomen på glider lätt ned ståendes, hela kombinationen är ca 23 cm lång. Kolla vilken storlek som passar dig.

/jacob

Domke

Slitstarkt och snabbjobbat. Då ska det vara en Domke-väska. I den har jag plats för stort kamerahus med monterat 300 mm tele ståendes i ett av facken. Det stora vattentäta locket gör att det enkelt och snabbt går att rycka upp kameran lika snabbt som om den hängde på axeln. Jag har haft min väska sedan 1985 och den hänger med fortfarande. Väl investerade pengar.

Motor

Jag har en Nikon F3 Hp med en MD-4 motor monterad...får sådana plats i alla morderna väskaor?

/Niklas

Jag vill lägga in ett slag för Billinghamväskorna.
Snygga canvasväskor i klassisk brittisk stil.
www.billingham.co.uk

Lättjobbade och med blixtlås till skillnad mot Domke. De har även vaddering på ett bättre sätt än Domke.

hm.. Crumpler har jag testat. Onödigt krångliga och faktiskt rätt obekväma.

Domke verkar ju intressant, likaså Billingham.Vet att kameradoktorn säljer domke, men vilka i sthlms området säljer Billingham?

En sån där sele är säkert det absolut bästa om man är pressfotograf eller liknande. Känner nog att jag skulle se mest störtlöjlig ut i den dessvärre. :)

Lowepro Stelth verkar klart intressant. Vi säljer ju Lowepro på jobbet så det borde ju vara det billigaste.

Senast ändrad:
AnnaKarin skrev:
Och jag är helsåld på detta system . Nåt mer praktiskt och bekvämt har jag aldrig testat. Inget krånglande med ryggsäck, inget ryggont av tunga axelväskor. Bestämmer från gång till gång vilka småväskor som ska sitta på bältet beroende på vilken utrustning som ska med.
/AnnaKarin

Håller med dej, jag har aldrig haft något mer komfortabelt sätt att bära kameragrejor med sedan jag började plåta på -60 talet.

/Göran

Jag hade samma problem. Bytte ut min Minitrekker mot Tamrac's Velocity 9 som sväljer allt från ryggan. Utrustningen är tillgänglig utan att trä av väskan.

Den ser inte ut som nån fotoväska direkt. Sväljer mycket och är relativt skön att bära. Inte mindre bekväm än Minitrekkern i varje fall. 500 spänn på e-bay.

Har i den hela tiden:
D100
SB-80DX blixt
Makro
*18-35
*24-85
*70-300
*70-200(Sigmas tunga "as")
*Alla småplylar
*Även brännare och CD-R om jag vill..
och det finns plats över.

Det finns en lite mindre 7:a som jag tror räcker långt med. Tyvärr finns inget stativfäste. Med det går att lösa.

Den där från Tamrac verkar högintressant. Som sagt.. Sigmas "tunga as" är bra på alla sätt utom ett. storleken...

Men den går att svänga runt kroppen liksom? Bara en rem som sitter som ett säkerhetsbälte?

Stativfäste är nästan sak samma för mig. Har alltid det i en mycket bekväm bärrem istället.

Tanken har slagit mig, men jag tror inte det passar mitt sätt att fotografera. Ibland så kan jag gå runt hur länge som helst utan att hitta nåt alls. Då är det skönt att kunna stoppa ner allt i väskan och ta en fika istället.

Re: Motor

_nailbomb_ skrev:
Jag har en Nikon F3 Hp med en MD-4 motor monterad...får sådana plats i alla morderna väskaor?
/Niklas

Batteripack och motorframdragare är i allmänhet "dåligt" i väsksynpunkt. Jag köpte en LowePro Nova 5, och insåg att Nikon FM med MD12-motor inte går in på någon ledd.
Det finns säkert väskor som tar hänsyn till kameror som är stora på den ledden, men de flesta verkar inte göra det.

Var försiktig!

Speedy skrev:
Den där från Tamrac verkar högintressant. Som sagt.. Sigmas "tunga as" är bra på alla sätt utom ett. storleken...

Men den går att svänga runt kroppen liksom? Bara en rem som sitter som ett säkerhetsbälte?

Stativfäste är nästan sak samma för mig. Har alltid det i en mycket bekväm bärrem istället.

Jo, man vrider den runt kroppen bara. Inte jättesmidigt, men mycket bättre än att stå och hoppa jämfota i hopp om att ryggan ska hasa ner. Sitter midjeremmar som gör att den sitter stadigt när man vandrar eller cyklar. Det avlastar en del från ryggen med om man drar åt lite.

Insåg att stativet ytterst sällan följde med ändå.

Glömde nämna att jag inte hittat 9-an i Sverige. Bara 7-an.

Ryggan=det enda som fungerar för mig!

Själv så har jag med tiden insett att axelväskan och västen inte håller pga att det inte låter sig praktiskt bäras med ute i skog och mark.

Ryggsäck är oslagbart hur man än vrider på problematiken!

Jag har själv en LowePro Phototrecker AW som rymmer det jag äger. Dessutom så har jag ibland en midjeväska för film och batterier,,runt magen.

Eftersom jag fotar ganska mycket med stativ som jag alltid håller i händerna så kan också kameran lika gärna sitta moterad.
Därmed så slipper jag problemet med att förvara kameran runt höfften. Alltså= antingen framme i händerna, på stativet eller i ryggsäcken!

Mvh Niclas, som har kameran antingen i ryggan eller klar för shot i händerna:)

Ps, Ryggsäcken lämnar jag nästan aldrig eftersom den rymmer med lite omprioriteringar både termos och extra kläder,,,,

ANNONS
Götaplatsens Foto