Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är APO!?
- Trådstartare Derrtyjoe
- Start datum
APO-beteckningen indikerar att man påstår ha ansträngt sig extra vid konstruktionen för att olika våglängder skall fokuseras på samma punkt. Det finns ett ton gamla trådar om det om du vill fördjupa dig.
Jag gissar att det är Sigmas 70-300 du far efter? Ja, 500 kr tycker jag nog det kan vara värt att tagga upp ett snäpp.
Jag gissar att det är Sigmas 70-300 du far efter? Ja, 500 kr tycker jag nog det kan vara värt att tagga upp ett snäpp.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
APO brukar betyda att det är en apokromatisk optik, vilket har sina fördelar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apochromat
Så den med APO borde vara bättre. Det är lättare att avgöra om du ger oss fullständiga modellbeteckningar, gärna med direktlänkar till de butiker du har varit inne hos.
EDIT: Pucktvåa. Notera dock att enligt startinlägget så är det den utan APO som är dyrare, vilket strider mot all logik, om det inte är något som är fel med prissättning eller modellbeteckning hos återförsäljaren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apochromat
Så den med APO borde vara bättre. Det är lättare att avgöra om du ger oss fullständiga modellbeteckningar, gärna med direktlänkar till de butiker du har varit inne hos.
EDIT: Pucktvåa. Notera dock att enligt startinlägget så är det den utan APO som är dyrare, vilket strider mot all logik, om det inte är något som är fel med prissättning eller modellbeteckning hos återförsäljaren.
Derrtyjoe
Medlem
Ja det var SIGMA OBJEKTIV 70-300/4-5.6 DG Köpt på dustin home http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010068232&csref=Prisjamforelse_Pricerunner
Borde jag skicka tillbaka den och köpa den andra? Eller för mig som är nybörjare tror ni objektivet håller måttet? Det var mer än 500kr snarare 700-800 kr.
Borde jag skicka tillbaka den och köpa den andra? Eller för mig som är nybörjare tror ni objektivet håller måttet? Det var mer än 500kr snarare 700-800 kr.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag tror APO är ungefär det samma som Nikons motsvarighet ED.Derrtyjoe skrev:
Hej! Jag beställde ett objektiv nyss och upptäckte att för lite mer än 500kr till så fanns samma objektiv fast utan apo. Vad gör det? Har jag gjort ett misstag!?
Anddje
Aktiv medlem
Re: Re: Vad är APO!?
Njae, ED står för extraordinary low dispersion (finns även SD(SLD) och AD), APO innebär att ett eller flera linselement är av typen SLD, ED eller AD, alltså Special Low Dispersion, Extraordinary Low Dispersion eller Anomalous Dispersion.paul innergård skrev:
Jag tror APO är ungefär det samma som Nikons motsvarighet ED.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad är APO!?
Men så som du förklarar blir det blir ju samma sak. APO är väl bla Leicas beteckning på deras objektiv med lite finare glas, ED är Nikons motsvarighet. Jag är lite osäker på mitt påstående, men din förklaring gav inte mig något klart besked. Förtydliga tack.FILM) (Anddje skrev:
Njae, ED står för extraordinary low dispersion (finns även SD(SLD) och AD), APO innebär att ett eller flera linselement är av typen SLD, ED eller AD, alltså Special Low Dispersion, Extraordinary Low Dispersion eller Anomalous Dispersion.
Anddje
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?
ED är alltså en sorts APO, men så finns det SLD och AD med, och SLD, ED och AD är olika bra, där SLD är det "sämsta" samt det billigaste och ED och AD är bättre, så om du har t.ex. Sigmagluggen det handlade om nu, med APO, så har den en SLD lins, vilket betyder att den inte är lika bra som en motsvarande glugg som har ED istället.paul innergård skrev:
Men så som du förklarar blir det blir ju samma sak. APO är väl bla Leicas beteckning på deras objektiv med lite finare glas, ED är Nikons motsvarighet. Jag är lite osäker på mitt påstående, men din förklaring gav inte mig något klart besked. Förtydliga tack.
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?
OK då fattar jag, MAO så är leicas APO och Nikons ED likvärdiga medans Sigmas APO är en budgetvariant, inte värd namnet. Har jag fattat rätt?FILM) (Anddje skrev:
ED är alltså en sorts APO, men så finns det SLD och AD med, och SLD, ED och AD är olika bra, där SLD är det "sämsta" samt det billigaste och ED och AD är bättre, så om du har t.ex. Sigmagluggen det handlade om nu, med APO, så har den en SLD lins, vilket betyder att den inte är lika bra som en motsvarande glugg som har ED istället.
Anddje
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?
Mjo, ungefär, men även SLD är ju mycket bättre än bara "vanligt" glas, så det är ju "värt namnet" ändå. De dyrare Sigmagluggarna har också ED-glas.paul innergård skrev:
OK då fattar jag, MAO så är leicas APO och Nikons ED likvärdiga medans Sigmas APO är en budgetvariant, inte värd namnet. Har jag fattat rätt?
andreasc89
Avslutat medlemskap
Tror att deras UD-glas motsvarar Nikons ED. Om du går in här: http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ProductCatIndexAct&fcategoryid=149 så ser du mer saker om dom olika objektiven. Längst ner på varje sida ser du olika symboler, där står det bl.a. om gluggen innehåller UD-glas.jeskata skrev:
Vad är Canons motsvarighet?
Palletheking
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?
Olika beteckninga och olika kvalitet men har det gemensamt att de ändå är bättre än det normala. Har jag fattat nu då?FILM) (Anddje skrev:
Mjo, ungefär, men även SLD är ju mycket bättre än bara "vanligt" glas, så det är ju "värt namnet" ändå. De dyrare Sigmagluggarna har också ED-glas.
Anddje
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?
Japp.paul innergård skrev:
Olika beteckninga och olika kvalitet men har det gemensamt att de ändå är bättre än det normala. Har jag fattat nu då?