Annons

Vad är APO!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Derrtyjoe

Medlem
Hej! Jag beställde ett objektiv nyss och upptäckte att för lite mer än 500kr till så fanns samma objektiv fast utan apo. Vad gör det? Har jag gjort ett misstag!?

APO-beteckningen indikerar att man påstår ha ansträngt sig extra vid konstruktionen för att olika våglängder skall fokuseras på samma punkt. Det finns ett ton gamla trådar om det om du vill fördjupa dig.

Jag gissar att det är Sigmas 70-300 du far efter? Ja, 500 kr tycker jag nog det kan vara värt att tagga upp ett snäpp.

APO brukar betyda att det är en apokromatisk optik, vilket har sina fördelar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Apochromat

Så den med APO borde vara bättre. Det är lättare att avgöra om du ger oss fullständiga modellbeteckningar, gärna med direktlänkar till de butiker du har varit inne hos.

EDIT: Pucktvåa. Notera dock att enligt startinlägget så är det den utan APO som är dyrare, vilket strider mot all logik, om det inte är något som är fel med prissättning eller modellbeteckning hos återförsäljaren.

Re: Re: Vad är APO!?

paul innergård skrev:
Jag tror APO är ungefär det samma som Nikons motsvarighet ED.
Njae, ED står för extraordinary low dispersion (finns även SD(SLD) och AD), APO innebär att ett eller flera linselement är av typen SLD, ED eller AD, alltså Special Low Dispersion, Extraordinary Low Dispersion eller Anomalous Dispersion.

Re: Re: Re: Vad är APO!?

FILM) (Anddje skrev:
Njae, ED står för extraordinary low dispersion (finns även SD(SLD) och AD), APO innebär att ett eller flera linselement är av typen SLD, ED eller AD, alltså Special Low Dispersion, Extraordinary Low Dispersion eller Anomalous Dispersion.
Men så som du förklarar blir det blir ju samma sak. APO är väl bla Leicas beteckning på deras objektiv med lite finare glas, ED är Nikons motsvarighet. Jag är lite osäker på mitt påstående, men din förklaring gav inte mig något klart besked. Förtydliga tack.

Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?

paul innergård skrev:
Men så som du förklarar blir det blir ju samma sak. APO är väl bla Leicas beteckning på deras objektiv med lite finare glas, ED är Nikons motsvarighet. Jag är lite osäker på mitt påstående, men din förklaring gav inte mig något klart besked. Förtydliga tack.
ED är alltså en sorts APO, men så finns det SLD och AD med, och SLD, ED och AD är olika bra, där SLD är det "sämsta" samt det billigaste och ED och AD är bättre, så om du har t.ex. Sigmagluggen det handlade om nu, med APO, så har den en SLD lins, vilket betyder att den inte är lika bra som en motsvarande glugg som har ED istället.

Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?

FILM) (Anddje skrev:
ED är alltså en sorts APO, men så finns det SLD och AD med, och SLD, ED och AD är olika bra, där SLD är det "sämsta" samt det billigaste och ED och AD är bättre, så om du har t.ex. Sigmagluggen det handlade om nu, med APO, så har den en SLD lins, vilket betyder att den inte är lika bra som en motsvarande glugg som har ED istället.
OK då fattar jag, MAO så är leicas APO och Nikons ED likvärdiga medans Sigmas APO är en budgetvariant, inte värd namnet. Har jag fattat rätt?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?

paul innergård skrev:
OK då fattar jag, MAO så är leicas APO och Nikons ED likvärdiga medans Sigmas APO är en budgetvariant, inte värd namnet. Har jag fattat rätt?
Mjo, ungefär, men även SLD är ju mycket bättre än bara "vanligt" glas, så det är ju "värt namnet" ändå. De dyrare Sigmagluggarna har också ED-glas.

Vad är Canons motsvarighet? Finns det inte i några, finns det i alla, eller skriver de bara inte ut vilka objektiv som har såna linselement?
Har t.ex. EF 100-300/4.5-5.6 USM såna linselement som motverkar kromatisk aberration?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vad är APO!?

FILM) (Anddje skrev:
Mjo, ungefär, men även SLD är ju mycket bättre än bara "vanligt" glas, så det är ju "värt namnet" ändå. De dyrare Sigmagluggarna har också ED-glas.
Olika beteckninga och olika kvalitet men har det gemensamt att de ändå är bättre än det normala. Har jag fattat nu då?

APO är det bättre av objektiven, så jag tror att du kan vara lugn.(om jag har upopfattat allt rätt:)

ANNONS
Götaplatsens Foto