Annons

Vad är det för en lådkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
En Kodak Brownie, men vilket slag? Behöver nämligen veta slutartid och bländare. Det finns ett bländarreglage fram ovanpå kameran med tre lägen för bländare. Längst bak ovan finns ett reglage som man kan föra i sidled. Ändring av slutartid?

Har letat i Brownieforumet där det finns bilder, men inte hittat en exakt likadan.

Bilagor

• _DSF1092.JPG
    _DSF1092.JPG
    339.1 KB · Visningar: 72
Gjorde en snabb koll på Brownie Camera och Brownie Camera Page men kan inte hitta någon exakt likadan modell, det närmaste är några av de olika No.2A-modellerna men b.la. fästen sitter annorlunda än på de exempelbilder som finns. Det är naturligtvis möjligt att det är någon variant av dessa som inte är med på bild.

I alla fall finns generella anvisningar gällande bländare och slutartid här:
http://www.brownie-camera.com/tech.shtml

Hej! Jag tror det är en Eho-Box kamera tillverkad av
EHO kamerafabrik ca 1932 i Tyskland.om formatet
är 6x9 med 120 film heter den Eho-Box 150.
//Bo-Lennart

Bländaren kan du ju mäta, genom att mäta brännvidd och diameter på hålet.

Enklaste sättet att kolla slutartiden var ju förr att använda en grammofon, men om man inte har en skivtallrik tillgänglig är det lite knepigare. Du kanske känner någon som har en?

Om slutartiden ändras av det där reglaget du nämner är ganska lätt att se genom att titta igenom den och knäppa. Då ser man tydligt om det handlar om olika tider. Precis vilka får man hitta en metod att få fram.

Hej! Jag tror det är en Eho-Box kamera tillverkad av
EHO kamerafabrik ca 1932 i Tyskland.om formatet
är 6x9 med 120 film heter den Eho-Box 150.
//Bo-Lennart
Därför jag inte fann inne bland Browniekamerorna. Denna har tre typer av bländartal iaf. Reglaget ovan fram. När jag googlade fann jag än så länge enbart en med f/16.

Jag skulle tro att "reglaget" längst bak på ovansidan tillsammans med metallbygeln längst fram utgör en sportsökare. Prova att dra dem rakt uppåt.

Om det är en Eho-Box så förklarar ju det varför modellen var svår att hitta bland Brownie-kamerorna :)

De flesta lådkameror har ju ungefär samma princip, så är det tre bländarlägen skulle jag tro motsvarar ungefär desamma som Browniekamerorna; d.v.s f/16, f/22, f/32 alternativt f/11, f/22, f/32. Likaså med slutartiden; vanligt var ett läge I som brukar motsvara någonstans mellan 1/25-1/60 beroende på modell samt ett läge motsvarande B (slutaren öppen så länge avtrycket hålls ner) alternativt T (slutaren öppnas vid avtryck och stängs vid nästa avtryck). Vissa lådkameror stoltserar också med inbyggt gulfilter.

Sökt på Eho/Altissa,verkar vara Eho-Box nr 152 Adina 6x9 format.
Tillverkad i Dredsen 1930,objektiv Adina-Duplar 1:11.
T-M + Nalinse 3 bländare ingen information om slutartid
den brukar vara 1/40 del-!/&0 del.
Alla reglagen stämmer in när jag jämför bilderna även
sportsökaren trådbygeln på framfronten bör vara en
sökare även i bakänden på kamerahuset att fälla upp.
Trådbygeln kan dras upp vid framfronten..//blj

Sökt på Eho/Altissa,verkar vara Eho-Box nr 152 Adina 6x9 format.
Tillverkad i Dredsen 1930,objektiv Adina-Duplar 1:11.
T-M + Nalinse 3 bländare ingen information om slutartid
den brukar vara 1/40 del-!/&0 del.
Alla reglagen stämmer in när jag jämför bilderna även
sportsökaren trådbygeln på framfronten bör vara en
sökare även i bakänden på kamerahuset att fälla upp.
Trådbygeln kan dras upp vid framfronten..//blj
Ser ut att stämma bra. 110 mm brännvidd alltså. Har tyvärr inget skjutmått att mäta bländarna med här hemma.

ANNONS
Götaplatsens Foto