Annons

Vad är det första jag gör när jag fått min 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående Li-jonbatterier så har jag fått förklarat för mig att de är mycket känsliga mot såväl överladdning som urladdning. Men just eftersom de är så känsliga så bygger tillverkarna in övervakningslogik i laddare och även i själva batterierna och denna ser till så att man som användare inte skall kunna göra fel ;-)

Det enda riktigt skadliga man kan göra är nog att upprepade gånger sätta i och ur ett redan fulladdat batteri i laddaren, för då kan man kanske lyckas överladda.

marooned skrev:
Vet man inte hur ett li-jon batteri ska behandlas, förtjänar man inte att äga en apparat innehållandes en sådan. (ironi) Det är ganska många på FS (och överallt på nätet/i samhället) som inte verkar ha den blekaste aning. (ingen ironi)

Batteriet är laddat från fabrik. Det finns bara en regel: lämna det aldrig oladdat längre perioder. Annars, gör var du känner för.

Det står i 30D manualen "Storing the battery while fully charged may reduce its service life or performance."

Det står också att om man inte ska använda kameran under en period så bör man ta ut batteriet och sätta på skyddslocket, annars om man låter batteriet sitta kvar i kameran kan en liten mängd av batteriets kapacitet försvinna. Men det som dom glömmer att säga är om man ska ha batteriet full laddad eller ur laddad när man tar ut den!?
Vissa här på FS säger ju att man ska ha den full laddad, medans manualen säger att man inte ska ha den full laddad och orörd.

Nå...... vad är sanningen?

Nå...... vad är sanningen? [/B]

Dagens I-landsproblem....;-)

Behåll batteriet i kameran, ut och fota, var glad :)

Jag har aldrig hållt på att plocka batterier i/ur kameror jag haft. Ibland har de legat några veckor mellan användningarna. Nog funkar dom som dom skall ändå!

mvh / Matti

andreasc89 skrev:
Kolla ifall det är damm på sensorn, ifall den har det så blås bort det med en sån här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5610

Min sensor var dammig när den kom, men det var bara att blåsa bort. Har läst att det är fler som haft problem med skitig sensor på sina nya 30D.

Gör inte som Andreas!!! Du kommer bara blåsa runt skiten i kameran, den kommer inte att komma ut. kolla på fotovideo i sthlm efter en liten "dammsugare" som går på tryckluft och skapar vacum, den tar ut skiten i stället för att blåsa runt den... Annars finns "sensor swab", också ett grymt rengöringskit.

/ GUstav

Min kom igår och nu är det snart dags för lunchpromenaden och premiär utomhus. Ikväll är det fotografering av blueskonsert som gäller.

Den känns helt underbar och efter att ha haft 300D sedan hösten 2003 känns det som jag är värd detta lyft.. ;)

Vilken byggkvalitet, balans och vilken känsla i avtryckare och grepp jämfört med 300D... Jag hade faktiskt inte klämt på den innan köpet utan bara gått på recensioner. Har dock använt 10D, 20D och 5D och måste säga att den känns närmare 5D än jag trodde.

Ett batterigrepp är nog inte ett för avlägset köp dock. Lillfingret är inte med på ett behagligt vis och det tycker jag man ska kunna "kräva".

Är det bara för att kunna kränga batterigrepp som man inte gör kameran 1 cm högre? Man kommer ändå att gå runt med en fet klump, så den centimetern kan väl inte vara avgörande?

matti skrev:
Dagens I-landsproblem....;-)

Behåll batteriet i kameran, ut och fota, var glad :)

Jag har aldrig hållt på att plocka batterier i/ur kameror jag haft. Ibland har de legat några veckor mellan användningarna. Nog funkar dom som dom skall ändå!

mvh / Matti

HAHAHA.... men, om du går och köper ett extra batteri av piratmodell, ta ut det om kameran ska ligga ett tag. Om det batteriet läcker så går det inte på någon garati. dock tror jag att GP lämnar den garantin.
/ Gustav

marooned skrev:
Vet man inte hur ett li-jon batteri ska behandlas, förtjänar man inte att äga en apparat innehållandes en sådan. (ironi)

OT: Mja, det där var väl mera sarkasm än ironi. Ironi är när man säger en sak men låter (i ex. tonläget eller med ordvalet) antyda att menar det motsatta.
Om ditt exempel skulle ha varit ironi, så skulle du alltså mena att om man inte vet hur ett li-jon batteri ska behandlas, förtjänar man att äga en apparat innehållandes en sådan. :)

whenever skrev:
Gör inte som Andreas!!! Du kommer bara blåsa runt skiten i kameran, den kommer inte att komma ut. kolla på fotovideo i sthlm efter en liten "dammsugare" som går på tryckluft och skapar vacum, den tar ut skiten i stället för att blåsa runt den... Annars finns "sensor swab", också ett grymt rengöringskit.

/ GUstav

Och vad händer när man kopplar loss den? Omgivande luft strömmar in för att jämna ut trycket. Och den luften innehåller med all sannolikhet också damm om man inte är i rumsklassad miljö.

Jag är tveksam till om det ena är bättre än det andra, känns som dött lopp.

Arne S skrev:
Och vad händer när man kopplar loss den? Omgivande luft strömmar in för att jämna ut trycket. Och den luften innehåller med all sannolikhet också damm om man inte är i rumsklassad miljö.

Jag är tveksam till om det ena är bättre än det andra, känns som dött lopp.

Green Clean Sensor Cleaning System ... hmmmm, tror du ska kolla produkten, det är inte en centraldammsugare man anväder...

/G

whenever skrev:
Green Clean Sensor Cleaning System ... hmmmm, tror du ska kolla produkten, det är inte en centraldammsugare man anväder...

/G

Hittar tyvärr inte den på sidan, söker nog lite slarvigt. Ska leta bättre när jag har tid.

Oavsett så är jag medveten om att det inte är en centraldammsugare, tro det eller ej... :)

Det jag menar är att oavsett om du använder en sådan eller om du använder en blåsbälg så kommer den luften du transporterar ut (för det gör du i båda fallen) att ersättas av ny luft och i den nya luften finns det också damm.

Missförstå mig inte att jag förkastar ditt förslag, det kan jag inte göra eftersom jag inte har testat. Jag menar bara att dammet kommer till baka i båda fallen. Hur lång tid det tar beror på så många fler faktorer än rengöringsmetoden, därför tror jag att det kvittar vilken metod man använder.

Arne S skrev:
Hittar tyvärr inte den på sidan, söker nog lite slarvigt. Ska leta bättre när jag har tid.

Oavsett så är jag medveten om att det inte är en centraldammsugare, tro det eller ej... :)

Det jag menar är att oavsett om du använder en sådan eller om du använder en blåsbälg så kommer den luften du transporterar ut (för det gör du i båda fallen) att ersättas av ny luft och i den nya luften finns det också damm.

Missförstå mig inte att jag förkastar ditt förslag, det kan jag inte göra eftersom jag inte har testat. Jag menar bara att dammet kommer till baka i båda fallen. Hur lång tid det tar beror på så många fler faktorer än rengöringsmetoden, därför tror jag att det kvittar vilken metod man använder.

Absolut, jag förstår. jag har provat ett flertalet metoder. Green Clean Sensor Cleaning System är en minidammsugare med ett munstycke på ca 2,5mm brett. den är grym! swab är ochså bra men då ska skiten sitta fast på sensorn. att blåsa bort skiten med bälg resulterar i att du flyttar skiten runt i huset...

/ Gustav

whenever skrev:
Absolut, jag förstår. jag har provat ett flertalet metoder. Green Clean Sensor Cleaning System är en minidammsugare med ett munstycke på ca 2,5mm brett. den är grym! swab är ochså bra men då ska skiten sitta fast på sensorn. att blåsa bort skiten med bälg resulterar i att du flyttar skiten runt i huset...

/ Gustav

Hittar inte den på den tidigare länken, men jag misstänker att det är denna
du menar.

Som jag fattar det blir det en liten dammsugare där suget i slangen skapas av venturieffekten när man blåser luft från flaskan genom det större röret. Man använder den specifikt mot sensorn, man rengör inte övriga delar av utrymmet (hoppas jag tolkat det rätt). Jag kan se både fördelar och nackdelar med denna, precis som med övriga metoder.

Eeros skrev:
Men man håller ju naturligtvis kameran upp och ner, så att skiten ramlar ur, eller hur? Har funkat jättebra för mig.

Jag har slutat att bry mig om att vända kameran faktiskt och jag har inte upplevt att det blir sämre. Jag tänker som så att när jag blåser med gummibälgen sätter jag luft i rörelse både i och utanför kameran. De partiklar vi oftast har problem med är så mikroskopiskt små att de följer med luften, deras massa är för liten för att de skall falla av egen tyngd i den "stormen".

Jag tror att det viktigaste är att man hittar en metod som man själv trivs med och som man tror på. För oavsett hur man bär sig åt så kommer det att finnas skit i kamerahuset i samma stund som man avslutar sin rengöring. Om man inte är i rumsklassad miljö, då klarar man sig något längre, men inte mycket.
Är jag pessimistisk? Kanske, men jag känner mig faktiskt som realist... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto