Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är din drivande fotokraft?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad är din drivande fotokraft

  • vackra bilder

    Röster: 132 57.1%
  • teknisk fulländning

    Röster: 7 3.0%
  • konst

    Röster: 32 13.9%
  • säljbara bilder

    Röster: 10 4.3%
  • dokumentation

    Röster: 14 6.1%
  • samhällspåverkan

    Röster: 8 3.5%
  • annat, se nedan

    Röster: 28 12.1%

  • Totala väljare
    231
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maverick skrev:
Har inget behov av att sitta och bekräfta mig själv.
Tja... det är möjligt att din fotografiska drivkraft är att få andras bekräftelse. Visst är det roligt att känna sig bekräftad men det är inte min fotografiska drivkraft.
 
Flera "krafter"

Jag sager forst ett kort "Hej" eftersom detta ar mitt forsta inlagg pa fotosidans forum.

Jag tror att mina drivkrafter ar flera. Cirka 30 % "Vacker", 30 % "Berora/kommunicera", 20 % "Dokumentera" och 20 % "Utmaning/teknik/utvecklas hantverksmassigt"

Ovan forsok till beskrivning far jag nog revidera framover, men sa har ville jag beskriva det just nu.

// Eva som inte kan skriva prickbokstaver just nu
 
Jag har skittråkig just nu, 95% av det jag plåtar blir alternativ fyra, säljbara bilder.
Restrerande 5% är rena festbilder.
 
Svar på Jörgen Perssons fråga.

Jag fotograferar i första hand det jag tycker är "intressant", så svaret är att jag absolut inte skulle lägga kameran på hyllan om jag inte hade någon "publik".
 
Drivkraften är inte en.
1. Jag vill göra bilder, men kan inte måla eller rita.

2. Jag vill berätta något.

3. Jag vill ha omgivningens uppskattning. Jag vill att de skall tycka om det jag berättar.

4. Avkoppling.
 
utan publik

svar till Jörgen nja! det finns vissa memodelar i fotograferande som kanske snarare fungerar som dagboksanteckningar
 
Jag fick kryssa i "Annat" för det är ju så att man inte kan kryssa i en av alla dessa förslag. Det är mycket mer som driver mitt fotograferande också.

Jag vill göra vackra bilder, men helst bilder som berör. Jag tror inte jag skulle fota om ingen såg mina bilder, även om det jag ser är så annorlunda mot vad andra ser.

Jag är väldigt dålig på att "göra" bilder som berör. Av många anledningar. Jag är feg, jag är inte där när det händer och jag har inte riktigt öga för det.

Men jag kan säga att mitt fotograferande drivkraft har fått sig en boost framåt efter jag började ladda upp bilder på fotosidan. Både efter att ha sett andras bilder och att ha fått kritik på mina, Även att ge kritik har boostat ordentligt.

Så jag tar bilder för Er skull, bl.a :)
 
Jag valde konst.

Vackra bilder vill man väl ta. Ifall det är det som man vill uppnå med just den bilden, vill säga. Ibland vill man ta bilder som inte alls är vackra, utan som säger något helt annat.

Teknisk fulländning är ju ett bra mål, men om det är enbart det som driver, så kan man ju ta tekniskt fulländade bilder av en grå vägg...

Säljbara bilder är bra, men att ha det som enda drivkraft är ju att sälja sig till Mammon, och man riskerar att hamna i ett eskalerande effektsökeri i jakten på ännu mer säljande bilder.

Dokumentation som drivkraft har man om man jobbar på museum. Men att fotografera utan att dokumentera samtidigt är ju lite svårt...

Samhällspåverkan vore annars något jag skulle kunna tänka mig, att ta bilder som får andra att tänka i nya banor. Att verkligen kunna påverka dem som ser ens bilder. Kanske kommer man dit en dag...

Jag valde konst, eftersom det innefattar en del av allt det andra.

...eller valde jag konst för att det säger absolut ingenting? Ett lämpligt val eftersom man inte kan välja ut någon av de andra som enda drivande kraft... ;)
 
Jag skulle vilja påstå att det är en kombination av vackra bilder, konst, dokumentation och samhällspåverkan. Inte allt i samma bild kanske :O) men konst kan vara inspirerande samtidigt som en vacker bild kan ge en inspirerande känsla. Så länge det finns en kommunikation skulle jag tro, om det är en känsla eller ett budskap det kan ju kvitta för mig. Men även en ful bild kan ju väcka en passion, så det är en väldigt svår fråga att svara på. En teknisk fulländad bild kan ju vara svårt att bedömma eftersom oskärpa och sneda horizonter kan ju hjälpa till att förmedla budskapet. När är det tekniskt fulländat? Är det när fotografen har tagit den bild han faktiskt vill, med eller utan oskärpa, eller är det när man har gjort en exakt exponering och skärpdjup över hela bilden?
 
Dokumentation var nog det som gjorde att jag började fotografera. Gud vad trist det skulle ha varit att inte ha ett enda fotografi på händelser, platser, människor man mött under åren som gått.
Fast visst är vackra bilder något jag eftersträvar, eller snarare känslosamma bilder, bilder som berör på ett eller annat sätt.
Sen att man har tagit en massa skräp som ingen vill se är en annan femma...;-)
 
Den fulländade bilden.

Det för mig självklara svaret på denna fråga är: fota den perfekta bilden.

Hur den ser ut vet jag när/om jag ser den, förhoppningsvis så kommer jag aldrig få till den perfekta bilden, för då finns det ingen mening att fortsätta fota.
 
att visa verkligheten. det vanliga livet. Inga vykortsbilder Jag har en fråga. Inget illa menat.
Men kan inte folk sluta lägga upp bilder på
sina djur. Fullkomligt onödigt, det är inte många som är intresserade av olles svarta katt i borås
oavsett hur bra bilden är. Kan inte det bli en regel. INGA HUSDJUR.
 
Senast ändrad:
Ja det var en bra fråga...
Inte vackra bilder, utan balansen mellan spännande-nytt-vackert-tankeväckande eller helt enkelt bara roligt?

För egen inre snöd vinnings skull? :)
-Christian
 
Vackra bilder men även att se det vackra i min omgivning

Min ambition är att få ta vackra bilder. Har ännu inte hittat fram vad jag skall ha för utrustning etc. rent tekniskt men jag skulle vilja ta vackra bilder som jag kan ha på väggen eller titta på och känna glädje.

Som ett följd av denna önskan känner jag att jag med detta sökande efter vackra bilder upplever mera av det jag ser plus att själva resan/händelsen fördjupas med att den avbildas.

Efter en fotokurs med Terja känner jag att abstrakt naturfotografering känns spännande men tyvärr är jag inte riktigt mogen mentalt/tekniskt att ta det steget..

Hlsn
Magnus Sälgö
 
min drivkraft är nyfikenhet. utan den så skulle jag inte uppsöka motiv eller vänta in dem.
plus rörlighet. att fotografera kan för mig vara att undvika att fastna eller stå still, för man utforskar ju faktiskt sig själv och världen genom att fota, försöker begripa den. även om man oftast bara trasslar in sig ännu mer men det e ju kul.

som svar på jörgens fråga så skulle jag förmodligen inte fotografera om jag visste att fotona aldrig skulle ha någon publik. fast jag kan åandrasidan inte veta, det skulle vara intressant på vilket sätt och Om bilderna varit annorlunda om jag verkligen bara tagit de för mig själv. men som sagt jag tror jag skulle tappa sugen om jag inte kände att mina bilder nådde längre ut än innanför min egen skrivbordslåda. och det behöver nog inte enbart ha med befräftelse att göra, utan också med vad man anser är meningsfullt. är det meninsfullt om det jag gör bara stannar inom mig själv, eller uppstår det en mening först när det jag gör får någonting att relatera till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS