Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad är en Beg 1DsMk2 värd idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
I och med att Canon släppt sin nya 1DsMk3 så har jag börjat fundera, kanske det är en beg 1DsMk2:a jag ska köpa istället för en 5D?

Vad tycker ni man ska betala med tanke på hur snabbt värdet faktiskt sjunker på elektronik..?

Hej

Då pratar du en annan klass, den är tyngre än 5D.
Den ger fler pixlar, men inte givet den ger bättre bildkvalite.

Har själv en 1D mk2 och 400D, har haft 5D.

5D är en trevlig kamera, lagom stor och ger fantastiskt bra bildfiler.

Du får en beg 5D för knappt 20, du får ge ca 40-50 för 1Ds mk2. Så det gäller värdera om du kan räkna hem skillnaden, även ett ego har ju en prisgräns även om detn är klart töjbar ;-)

Roine

Egentligen tänkte jag ju att vi skulle komma fram till att alla beg priser över 35000 på en beg 1DsMk2:a är ett rån eftersom man då lika gärna kan köpa en ny 5d.... eller hur?

Hej
Inte nödvändigtvis, för de saker 1 serien har som inte 5 serien har har ett värde för vissa och saknar helt värde för andra.

Dock skiljer bildkvaliten ytterst lite, om ens alls i de tester jag sett, tom bruset var mindre vid högt iso på 5D enligt en engelsk fototidning som testade och hadde kurvor osv med i tidningen.

Men du har en helt annan kamera i 1 serien, autofokusen är underbar, f=8 är gränsen för af istf 5,6. Du har vädertätning, snabbare (fler bilder per sekund) osv.

Men för en dödlig amatör är det lurigt motivera prisskillnaden då man ofta får hantera momsen fullt ut.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto