Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är komposition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Komposition kommer från latin och är troligen byggt av orden com samt position eller composi och tion. Hur som haver betyder detta att sätta ihop eller ordna nått och ordet är besläktat med att komponera (latin componare) som betyder att ställa samman.

Man komponerar ofta efter olika läror som förkunnar vad som är god smak och vad som är mer eller mindre rätt eller fel. Dessa kallas kompositionsläror och dessa förändras genom tiderna, mellan kulturer samt beroende vad det är man skall göra. Några läror stannar kvar länge medan andra byts ut ganska fort.

Frågan om av komposition är kan var svårt att ge nått riktigt bra svar på. Det kan vara hur man skall sätta upp ett stilleben till hur man skall rikta sin kamera mot motivet för att få en bra bild. Men till största delen går komposition ut på att uppfylla normen för vår västerländska kultur i form av tonart, färger och balans. Genom att bara titta på T.ex. Indisk film inser man snart att de inte har samma normer och deras syn på hur kompositioner skall vara kraftigt skiljer sig från vår syn på komposition.

Så min egen tolkning är att komposition är det samma som normer och regler. Därför är det enligt "mig" ganska oviktigt att försöka följa dessa läror eller äns att bry sig om hur andra tycker man skall komponera bilder och musik.

Observera att detta är min tolkning och att den kanske inte samanfaller med gemene mans tanker eller än med NE: s syn på samma sak. Samt att jag trots min kritiska inställning ibland försöker att komponera bilder efter olika regler och normer.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Alla så kallade regler för fotografisk komposition är både ogiltiga, ovidkommande och oväsentliga. De bara fördunklar förhållandet mellan vår egen tolkning och uppenbarelsen av naturens och människans värld. Det finns inga regler för fotografisk komposition - det finns bara bra bilder! Trianglar, kroklinjer, blickpunkter, riktlinjer etc. är i regel efterkonstruktioner.

Dessa ord är inte mina men jag instämmer i det mesta.
 

müsli

Avslutat medlemskap
En provokation för att väcka tråden:

Intressant frågeställning, speciellt eftersom jag precis sett just dessa färgglada linjer i ett antal diskussioner, och har mycket svårt att se meningen med dem. Dessutom verkar de användas på många olika vis.

Ett tankeexperiment:

Antag att fotografen inte har gränser på bilden, den blir alltid bredare än vad betraktaren kan se, ända ut i preiferin.
Antag också att betraktaren inte heller tillåts flytta blicken utanför det område i bilden som en fotograf i praktiken skulle välja som utsnitt, dvs bildens kanter om den hade haft kanter.

Vad jag menar är: Antag att bilden endast begränsar var du får "placera blicken", men bilden i sig är oändligt stor.

Vad händer då med alla kompositionsteorier som utgår från bildens kanter, dvs från bildens utsnitt?
Var hamnar gyllene snittet? Det finns ju inga gränser. Bara sannolikheter för var blicken kan placeras i bilden.

Har det gyllene snittet sådan signifikans som det ofta hävdas?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Det är ju så att våra järnor tar in mycket fakta (stimuli) genom våra sinnen ocoh det gäller att upparbeta en förmåga att förstå vad som händer i mötet med bilder generellt.

När vi ser och upplever bilder och uttrycker det vi ser tex som vi visualiserar I Terjes bilder (i forumet) så har vi inget annat val än att förenkla bilden till dess fundament. Detta för att vi för det första inte förstår allt vi upplever och för det andra oftast har svårt att sätta ord på de aspekter som vi kan/har möjlighet att identifiera.

Komposition med en kamera är att till stor del rensa upp och förenkla inom formatet och bygga in en slags logik som betraktaren har förutsättningar att läsa. Den logiken äger estetik av vardagligt mått och upp till avacerad matematik. Allt handlar om allas vårt generella sätt att läsa och uppleva i mötet med visuella tvådim, objekt.
**

Jag brukar säga att "Visuell Kommunikation ÄR= Duell i Association"! Där finner vi mågna svar. (Och många frågor til såklart;)

Mvh Niclas,
 

Arleklint

Aktiv medlem
Anna:

Jag ser antydan till diagonal i din bild.
Eureka! jublar många - en diagonal är bra...

Jag vet att diagonaler är något man kan använda för att komponera, men för den skull är det inte alltid bra. Precis som gyllene snitt inte alltid är bra.

Det är bra att känna till olika kompositionsregler som små tips man kan plocka fram när de passar, men det är lika bra att ibland tänka fritt. Man skall inte göra sig till slav under reglerna.
 

Bilagor

ANNONS