Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är nästa steg efter Canon 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjohn

Aktiv medlem
Hej,

Jag har idag en canon 40D med Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM.
Har funderingar på att byta ut mitt hus, inte för att det egentligen behövs (kameran är fortfarande bättre än jag är på att hantera den) utan mer för att det är kul att byta upp sig då och då och lära sig ett nytt hus.

Vad är nästa steg för mig om jag vill behålla mitt objektiv? Jag vill gärna stanna med Canon. Eventuellt så vore jag intresserad av en paketering med ett Zoomobjektiv då det jag har idag saknar bildstabilisator och är ganska trist.

Jag är amatör och fotograferar mest folk, porträtt och bilträffar mm. Är det lönt att gå till en 50D eller skall man leta efter en fin begagnad 5D mark2 eller kanske en ny 7D?
Vad är skillnaden för mig som amatör?

Tacksam för tips!

Mvh John

Aj fasen, så illa påläst är jag uppenbarligen...
Kanske lagom att sikta på en 7D, funkar det då?

Mvh John

Det passar bra. EF-S objektiv passar inte på FF kameror, medan EF objektiv går att använda på både Crop och FF-hus.

Tack!

Är en 7D en bra kamera att utvecklas med?
Jag kommer aldrig arbeta med foto men är rädd för att köpa onödiga mellanmodeller.

Om man har för avsikt att utvecklas men att hålla sig som en glad amatör, är då en 7D ett bra alternativ?
Mvh John

Tyvärr kan jag inte svara på om 7D är bra för dig. Jag har ingen erfarenhet av den, använder 5DMk2 själv. Men 40D är ju en riktigt bra kamera. Jag skulle nog satsa på en riktigt bra telezoom om du inte har det. Typ EF 70-200 F4L IS USM eller varför inte en bra vidvinkelzoom som EF-S 10-22?

Visst är det kul med ny kamera men du har mer nytta av flera objektiv. Vill du inte filma eller tycker kameran brusar för mycket på höga ISO så klarar du dig med 40D. 50D kan inte filma och brusar lika mycket som en 40D. Sedan får du en hel del objektiv för vad en 7D kostar.

Aj fasen, så illa påläst är jag uppenbarligen...
Kanske lagom att sikta på en 7D, funkar det då?

Mvh John

Om du har fokus på prylar så skall du byta kamerahus. Om du vill fotografera så satsa istället på fler bra objektiv. Där får du ut mer kvalité för pengarna än att satsa på ett nytt kamerahus. Ditt EOS 40D räcker säkert långt för ditt fotograferande i ett par år till.

Det finns allt för många på Fotosidan som jagar det senaste huset. Visst kan det vara skoj om man inte behöver beskymra sig om pengar men för oss som måste välja mellan nytt objektiv eller nytt kamerahus är det i de flesta fall bättre att köpa ett riktigt bra objektiv.

Så som många redan har sagt så komplettera ditt 17-55 med ett riktigt bra vidvinkelzoom eller ett telezoom.

Tack!

Är en 7D en bra kamera att utvecklas med?
Jag kommer aldrig arbeta med foto men är rädd för att köpa onödiga mellanmodeller.

Om man har för avsikt att utvecklas men att hålla sig som en glad amatör, är då en 7D ett bra alternativ?
Mvh John

Såvitt ja har förstått så delar 40d, 50d och 7d samma hus. Dvs de ser ut lika o känns lika med skillnader i några knappar funktioner och antal megapixel. Väldigt många verkar vara rätt missnöjda med både 7d o 50d. Ja tror inte riktigt att du kan utvecklas mer med en 7d än med en 40d. Jag skulle vilja påstå att man utvecklas mer med 40d än 7d i och med att ja tycker 7d är lite osportslig. Risken är att du bara bränner massa pengar och tycker de är samma kamera. Om man nu vill uppdatera för att uppdatera så vill man väl att de ska kännas annolunda. O ja tror inte du får den känslan, men de är ju bara vad ja tror o tycker.

Såvitt ja har förstått så delar 40d, 50d och 7d samma hus. Dvs de ser ut lika o känns lika med skillnader i några knappar funktioner och antal megapixel. Väldigt många verkar vara rätt missnöjda med både 7d o 50d. Ja tror inte riktigt att du kan utvecklas mer med en 7d än med en 40d. Jag skulle vilja påstå att man utvecklas mer med 40d än 7d i och med att ja tycker 7d är lite osportslig. Risken är att du bara bränner massa pengar och tycker de är samma kamera. Om man nu vill uppdatera för att uppdatera så vill man väl att de ska kännas annolunda. O ja tror inte du får den känslan, men de är ju bara vad ja tror o tycker.

7D har en helt annat hus och knappval samt menyval. Så där kan man nog inte jämföra så mkt. 50D är som en 40D fast med mer MPx och brus och lullull.

Vill du utvecklas så köp blixt, stativ och en uppsättning av objektiv.
Du ska bara "uppgradera" till annat hus om du saknar nåt inte för att utvecklas.

/Stefan

Jag bytte upp mig från 40D till 7D, och jag ångrar mig inte en sekund. För mig är 7D rätt med sin seriebildprestanda. Jag har tagit något tusental bilder med 50D, men inte heller jag tyckte den var ett tillräckligt stort lyft från 40D för att byta. Jag köpte faktiskt 40D efter att 50D hade kommit.

Allt beror ju på vad man värdesätter. För mig är hastigheten jätteviktig och vädertätning ett stort plus. Är högiso-prestanda viktigare än hastighet kollar man på 5DmkII, osv.

7D är bättre än 40D. Den är mer genomtänkt, även om den i ärlighetens namn har en bit kvar till perfektion. Tar man bättre bilder med 7D än med 40D? Tveksamt.

Det ryktas väl en del om att det skulle kunna komma en 60D framåt våren. Mitt tips är i så fall att hoppa över 7D, köpa ett bra objektiv som kompletterar EF-S 17-55 IS, vänta tills 60D har sjunkit lite i pris och så byta upp sig till den om den verkar bra.

Är betuttad i min 7D. Gick från 40D till den. 40D hade många brister märker jag nu när jag sitter på 7D. Det enda jag saknar med 7D är bakgrundsoskärpan jag får till med fullformatare, men då får jag plocka fram 5D istället.

Men äger du bara ett objektiv rekommenderar jag dig ett 70-200/4 IS isället och en 50/1,8. Du har ju inte precis nytta av vädertätningen i 7D om du inte har ett objektiv som är tätat.

Jag bytte upp mig från 40D till 7D, och jag ångrar mig inte en sekund. För mig är 7D rätt med sin seriebildprestanda. Jag har tagit något tusental bilder med 50D, men inte heller jag tyckte den var ett tillräckligt stort lyft från 40D för att byta. Jag köpte faktiskt 40D efter att 50D hade kommit.

Allt beror ju på vad man värdesätter. För mig är hastigheten jätteviktig och vädertätning ett stort plus. Är högiso-prestanda viktigare än hastighet kollar man på 5DmkII, osv.

7D är bättre än 40D. Den är mer genomtänkt, även om den i ärlighetens namn har en bit kvar till perfektion. Tar man bättre bilder med 7D än med 40D? Tveksamt.

Det ryktas väl en del om att det skulle kunna komma en 60D framåt våren. Mitt tips är i så fall att hoppa över 7D, köpa ett bra objektiv som kompletterar EF-S 17-55 IS, vänta tills 60D har sjunkit lite i pris och så byta upp sig till den om den verkar bra.

Bra synpunkter, precis den typ av sypunkter jag behöver. Tack

*Med risk för att vara lite hård*

Är det inte dags att fotosidan byter namn till kamerasidan?

Tolerans för olika intressen, och förståelse för att människor kan befinna sig i olika utvecklingsfaser... något du kanske skulle begrunda som utbildar dig till lärare. ;-)

Det går att diskutera både utrustning och fotografi, dom är inte ömsesidigt uteslutande. Båda behövs faktiskt.

...
Men äger du bara ett objektiv rekommenderar jag dig ett 70-200/4 IS isället och en 50/1,8.
...

Håller med om detta, 40D är en bra kamera, så hellre fler objektiv i det här läget.

Senast redigerad av en moderator:
*Med risk för att vara lite hård*

Är det inte dags att fotosidan byter namn till kamerasidan?

Det är nog till att sticka ut hakan ganska långt så här på canonsidan.se. :)

Utan kamera med tillhörande objektiv lär det ju knappast bli några fotografier tagna. Alltså finns det ett samband mellan kameror med tillbehör och den färdiga bilden.

Men samtidigt har jag en viss förståelse för din reaktion. Men det har alltid varit så att en del vill byta till något nytt när de märker att de börjar behärska det som de redan har. Så var det på den analoga forntiden och så kommer nog att förbli.

ANNONS
Götaplatsens Foto