Annons

Vad är skillnaden på DX & FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy´s_Studio

Aktiv medlem
Tjenare pojkar och flickor.

Jag ska om ett tag köpa min första DSLR kamera. Allt snack om DX och FX gör mig lite förvirrad. Jag vet att FX är en större sensor än DX och därav får man med bild för pengarna. Men vad mer är det undrar jag. Har för mig att ISO blir bättre och "boke" blir annorlunda. Stämmer detta eller är det bara att jag går med in i bilden för då kvittar det tycker jag.

Ha d gött å tack på förhand / Andy

Jag ska om ett tag köpa min första DSLR kamera. Allt snack om DX och FX gör mig lite förvirrad. Jag vet att FX är en större sensor än DX och därav får man med bild för pengarna. Men vad mer är det undrar jag. Har för mig att ISO blir bättre och "boke" blir annorlunda. Stämmer detta eller är det bara att jag går med in i bilden för då kvittar det tycker jag.

Får mer in i bilden, ska det stå!

Mycket är tycke och smak.
Jag tänker nog aldrig göra mig av med FX, kan dock tänka mig ett DX hus som andrakamera.
Men tänker aldrig köpa ett DX objektiv.

Men såhär skulle man kunna göra en tävling.

Med samma antal megapixlar:
Fördel FX - pixlarnas storlek påverkar kvaliteten. Det blir mindre brus. Detta påverkas givetvis av ålder på sensorn - när den tillverkades … nyare sensorer blir bättre och bättre.

Med samma bländarvärde:
Fördel FX - skärpedjupet blir kortare.

Med samma brännvidd:
Tele - fördel DX. du kommer längre med kortare teleobjektiv.
Vidvinkel - Fördel FX, ett 16 mm får med mer på en FX än ett DX.

Med samma bländarvärde:
Fördel FX - skärpedjupet blir kortare.

Jag lider ofta av det korta skärpedjupet hos FX, så jag skulle ge fördel DX där.

Med samma brännvidd:
Tele - fördel DX. du kommer längre med kortare teleobjektiv.
Vidvinkel - Fördel FX, ett 16 mm får med mer på en FX än ett DX.

Tele - fördel till den pixeltätaste kameran vilket inte nödvändigtvis är DX-kameran. Min D800 kan jag beskära och få ett bättre resultat än vad en D300 får t.ex.

/Karl

Jag lider ofta av det korta skärpedjupet hos FX, så jag skulle ge fördel DX där.

Tele - fördel till den pixeltätaste kameran vilket inte nödvändigtvis är DX-kameran. Min D800 kan jag beskära och få ett bättre resultat än vad en D300 får t.ex.

/Karl

Visst, det handlar mycket om tycke och smak.

Visst vinner FX med bra sensor och större pixeltäthet över en DX med äldre (sämre sensor). … Vem vinner mellan D700 och D7000 eller D5100?

Visst, det handlar mycket om tycke och smak.

Visst vinner FX med bra sensor och större pixeltäthet över en DX med äldre (sämre sensor). … Vem vinner mellan D700 och D7000 eller D5100?

D700 förlorar mot D7000 och D5100 i tele-fallet. D800,D7000 och D5100 presterar i stort sett lika bra i telefallet, det är bara D3200 och CX-systemen som slår dom på fingrarna.

/Karl

fx
Dyrare objektiv
Tyngre & större objektiv
bättre sökare
större kamera, passar mina händer bättre.

Nu finns det massor med bra gamla FX-objektiv till Nikon som många gånger är bättre och billigare än många DX-objektiv. Dessa objektiv passar många DX-kameror också, även om viss funktionalitet inte fungerar på DX-kameror DX-kameror som D7000, D200 och D300 skall dock kunna utnyttja all funktionalitet hos gamla objektiv också..

AF 28-200 står sig väldigt bra viktmässigt mot dom flesta DX-zoomar också, betydligt lättare än alla DX-zoomar som når till 200mm.

/Karl

Ja det är sant. En av de skillnaden mellan DX och FX är ju priset.

Men kan man motivera det och att man vet man kommer använda kameran mycket så är det ju en investering. I och med din hemsida så ser man ju att du har ambitioner att inte bara vara semesterfotograf. Så är du villig att slanta upp är det ju bara för experterna att fortsätta argumentera för och mot och så sållar du vist ;)

Jag skulle ranka Nikons kameror på följande sätt nu

D800 (FX)
D600 (FX)
D7000 (DX)
D700 (FX)
D300S (DX)
D90 (DX)

Sedan är bara att se vad budgeten medger.

/Karl

Nu finns det massor med bra gamla FX-objektiv till Nikon som många gånger är bättre och billigare än många DX-objektiv. Dessa objektiv passar många DX-kameror också, även om viss funktionalitet inte fungerar på DX-kameror DX-kameror som D7000, D200 och D300 skall dock kunna utnyttja all funktionalitet hos gamla objektiv också..

AF 28-200 står sig väldigt bra viktmässigt mot dom flesta DX-zoomar också, betydligt lättare än alla DX-zoomar som når till 200mm.

/Karl
Jag skulle vänt på ordningen så att det blev tydligare.
FÖRST det kräver större objektiv, större glasytor.
SEDAN det i sig medför automagiskt att det blir dyrare OCH tyngre objektiv i jämförelse om man tillverkat "samma" brännviddsomfång för DX-formatet.

Jag skulle vänt på ordningen så att det blev tydligare.
FÖRST det kräver större objektiv, större glasytor.
SEDAN det i sig medför automagiskt att det blir dyrare OCH tyngre objektiv i jämförelse om man tillverkat "samma" brännviddsomfång för DX-formatet.

Visst är det så att ett DX-objektiv har teoretisk möjlighet att alltid vara lättare än ett likadant FX-objektiv. Teori och praktik stämmer dock inte alltid överens eftersom alla DX-objektiv (undantaget DX fisheye objektivet) har inbygd fokusmotor och vart tredje har VR så blir DX-objektiven oftast inte så mycket lättare än sina FX AF motsvarigheter.

AF-S 35/1.8DX 200gr, AF 35/f2D (FX) 205gr
AF-S 18-200VR DX 560gr, AF 28-200 (FX) 360gr

/Karl

Fast du borde väl jämföra 35DX med 50FX och 18-200DX med 28-300FX om du ska dra detta resonemang fullt ut?

Edit: Dessutom vill du väl ha VR på båda?

Ska man göra jämförelsen helt rättvis skall man givietvis det.

Svarta e-series 50/f1.8 135gram. Visserligen utan AF men lätt är det. AF 50mm/f1.8D väger 155gr även det lättare än 35mm/f1.8DX.

Det jag säger är att det finns lätta funktionsavskalade objektiv till FX vilket det inte gör till DX. Det är ju inte alla som vill ha extra allt på objektiven, VR sänker helt säkert objektivets T-värde t.ex.

/Karl

Senast ändrad:

En FX-sensor eller FF-sensor överensstämmer i det närmaste med måtten för småbild 24x36 mm. Detta format har blivit en standard för FF, FX. sensor. Med en FF-sensor.,så bibehålles respektive objektivs bildvinkel . Med en så kallad cropsensor så förminskas bildvinkeln med cropfaktorn ex 1,5 eller 1,6 ca. 50 resp. 60 % beroende på sensorstorleken i kameran samtidigt, som man får en ökad televerkan med teleobjektiv eller minskad vidvinkel med ett vidvinkelobjektiv. Skärpedjupet blir kortare med en FFsensor än med en cropsensor. En försök t att beskriva skillnaden mellan FF och crop sensor

En FX-sensor eller FF-sensor överensstämmer i det närmaste med måtten för småbild 24x36 mm. Detta format har blivit en standard för FF, FX. sensor. Med en FF-sensor.,så bibehålles respektive objektivs bildvinkel . Med en så kallad cropsensor så förminskas bildvinkeln med cropfaktorn ex 1,5 eller 1,6 ca. 50 resp. 60 % beroende på sensorstorleken i kameran samtidigt, som man får en ökad televerkan med teleobjektiv eller minskad vidvinkel med ett vidvinkelobjektiv. Skärpedjupet blir kortare med en FFsensor än med en cropsensor. En försök t att beskriva skillnaden mellan FF och crop sensor

Att FX har en större ljusupptagande yta är enligt mig den absolut största skillnaden, vilket ger bättre bildegenskaper.

/Karl

Men kan man motivera det och att man vet man kommer använda kameran mycket så är det ju en investering. I och med din hemsida så ser man ju att du har ambitioner att inte bara vara semesterfotograf. Så är du villig att slanta upp är det ju bara för experterna att fortsätta argumentera för och mot och så sållar du vist ;)

Menar du mig.? :-D och min blogg. Tycker du dom är bra :-D

ANNONS
Götaplatsens Foto