Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är upplösningen default i min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Är precis i färd med att börja redigera efter snart ett års knäppande.
Det verkar som alla mina bilder är från tex ett bröllop jag fotade är 350 pixles/inch när jag kollar i CS2.
Kollar jag på mina macrobilder så är de 72!?
Kör alltid på "L" så hur kommer det sig att det skiljer?

det är bara en siffra för visning.

Din reella upplösning är pixlar i bredd o höjd som sensorn ger

Den ändras inte om du inte beskär bilden.

Sen kan du ju leka lite, säger du x pixlar per tum vill du använda då du visar/skriver bilden räcker ju bara dina pixlar till som många tum som det finns prickar ju.

HAr du 10 prickar i x, så har du, vill du sen ha en prick per tum så kan bilden bli 10 tum bred i den upplösningen, annars får du interpolera, dvs gissa o sätta dit prickar, å andra sidan har du mer prickar än du behöver får du skala ner.

Så bortse från den infon, den är ointressant i de flesta fallen.

Du får alltså problemställninen om u skall skriva ut i 50 x 70 cm, och labbet vill ha 150 prickar per tum, då får du i regel lite brist på prickar, då interpolerar man.

Därav ett kryss i image size i photoshop där man kan välja omm man vill interpolera eller ej, om man inte gör det betrakata då denna siffta dpi/tum som ren info, den används då bara för att ge dig ett teloretiskt mått i cm med det antal prickar per tum i den dialogen, den gör inget med bilden alls, utan räknar bara om visade mått.

Roine

Ok. hänger med skapligt.
Om jag vill skicka foton för framkallning (är lite traditionell av mig) så "räcker" väl 350.
Om PS visar 72 så är det väl bara att stänga av "resample image" och ändra till, ja, vadå?

skall du ha a4 eller mindre, se bara till bredd o längdförhållandet passar det format du skall ha, det är det enda jag bryr mig om, skiter i dpi osv, det bryr jag mig bara om ifall jag skall ha bilder bra mycket större än filen orkar med

så om du har ps, prova att i cropverktyget skriva in den storlek som du tänker ta ut, lämna upplösningsfältet blankt, skriv tex 10 cm 15 cm

dvs ange enheten, du får då en fast ruta, se som är i det format som du skall beställa, se om bilden har proportionerna, för du kan ta i ett av hörnen o dra ut den, så längde du inte anger dpi här skals den inte om

det är också bra om du skärper bliden.

Själv kör jag colormailer, de har ett program där man kollar vad som blir med på bilden om måttet inte stämmer, det är en höjdare, så jag drar bara upp filerna i programmet, lägger den ram som svarar mot bilden de levererar, så jag ser då att jag får vita kanter på en för långsmal bild, eller att en kort o bred bild blir skaplperad, kan då där kryssa i att o flytta beskäringen.

Roine

samanfattning

Efter lite kryptiska, men välmenande inlägg, så kommer här en samanfattning.

Uppgiften som du får fram angående upplösningen (72 eller 300 dpi) har ingen som helst påverkan på hur din bild ser ut eller visar sig på skärm. Denna uppgiften spelar bara roll om du själv ska skriva ut bilden på skrivare. Då kan du lätt ändra i vilket bildbehandlingsprogram som helst utan att påverka bilden.

Ska du skicka bilden för utskrift/kopiering behöver du bara se till att du har tillräckligt många pixlar för att bilden ska se OK ut. De flesta nätfirmor varnar om du har för liten bild (för få pixlar) för ett visst utskriftsformat. 4-5 Mpix brukar räcka för gott och väl A4 utskrift.

Ok. Trodde inte man behövde bry sig om vidd och höjd när man skickar in för "framkallning". Trodde man bara behövde ange att man ville ha 10x15-kopior!?

Finns det något smidigt sätt att autimatisera det hela?

hej

börja med testen jag skrev om, har du inte beskurit bilden så har de flesta firmor 11 x 15 eller 10 x15 om det är småkort du vill ha, då får du med allt.

Mitt problem med 11 x 15 är att de är för stora för gamla fotoalbum så jag vill ha 10 x 15, väljer det pappret och får då en liten vit rand på länden för att pilden inte skall beskäras, försöker få bilden bra i kameran o ibland lyckas ju det, så kan inte offra nått.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto