Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad blir bäst för svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)
millimeter skrev:
Hur menar du? Att olika bilder skulle behöva olika ljusbord, så ett enda ljusbord innebär en kompromiss?
Färgnegativ digitaliserar jag dock aldrig, har upplevt det väldigt svårt att få till det bra, om man inte gör svartvitt av det.
Lysrör ger inte en korrekt färgåtergivning, bara glödlampor har korrekta färger, och ska flera lampor användas så rekomenderar jag att köpa kvalitetsmärke och i samma förpackning(tillverkade samtidigt).
Naturligtvis funkar ett ljusbord bra för s/v, och hyggligt för färg.

Kijana skrev:
Det finns lysrör som är dagsljustempererade, ger inte dessa korrekt färgåtergivning?
Glaset är tonat så det blir dagsljus balanserat, men lysrör ger inte samma intensitet "rakt över" färgspektrat utan ger en del toppar och dalar i vissa nyanser.
Men jag vet inte hur allvarligt det är eller om det kanske kompenseras oxå, men det tror jag inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto