Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad faen är det här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grön spökreflex från CCD:n. Helt normalt när man får in starkt ljus rakt in i kameran. Finns med som standard-defekt redan från Nikon D1.

Eh, fan vad tråkigt... Gäller det bara Nikon, eller kameror i allmänhet? Och det finns inget enkelt sätt att slippa denna lilla onödiga "defekt"? Hehe

Om det är som Anders säger, en reflex från sensorn, så beror fenomenet på att objektivet har för dålig eller ingen antireflexbehandling på bakersta linsen. Alltså studsar ljuset ännu en gång tillbaka på sensorn.

Deadmeat skrev:
Kan man göra något åt det då? Det är ju helkasst?
Köpa ett objektiv som är avsett för digitalhus. Tråkigt men antagligen sant. Detta är ett av de kända problemen med objektiv som inte är optimerade för digitala kameror. De nyare objektiv som säljs och även passar analogt brukar vara uppgraderade med antireflexbehandling av bakersta linsen. Annars blir det till att mecka i Photoshop. Det går ju det med;-)
Observera att ditt exempel är ganska extremt. Hade du fotat med solen som motljuskälla så hade "ghostingen" antagligen knappt synts, eftersom resten av bilden hade varit högre exponerad. Nu är det ju helt svart bakom, så alla reflexer framträder förstås mycket tydligare.

Edit: Sen har du ju ljuskällan nästan exakt mitt i bild, vilket förstås förvärrar det hela. Ju längre åt kanten den är, desto mer förskjuten kommer reflexen att bli, och alltså lättare att plocka bort i efterhand. Troligen blir den också svagare.

Ah, okej, för bilderna är ju tagna i all hast, därav suddigheten och skit, men jag fick ju panik när jag stötte på det för mig främmande "fenomenet", men tack för alla svar =)

Såg i din "fotoväska" att du har filter på optiken. Det kan också vara en orsak till sådana här gröna svaga reflexer. Råkade själv ut för det vid en Lucia-fotografering, där finns det ju många punktformiga ljuskällor, och det fanns en liten grön reflex för nästan alla av dem. Kolla på bifogade bild så ser du vad jag menar.
Fenomenet försvann när jag tog av filtret. Prova så får du se om det hjälper.

Bilagor

• lucia_green.jpg
    lucia_green.jpg
    57.1 KB · Visningar: 482
ANNONS
Götaplatsens Foto