Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

JenniS1

Medlem
Har en Nikon D7000 och Sigma 70-200 2.8 apo dg hsm. Får inte skarpa bilder ? fastän jag fokuserar i ögonen så kommer det ändå oskarpa bilder. Och provat alla inställningar som finns i manuella läget men ändå är jag inte nöjd. Vad skall jag ställa in för inställningar? för att få skarpa motiv när man fotograferar porträtt?
har även haft på bildstabilisering på 2 men ändå uppkommer sådär hemska oskarpa bilder

Så kan någon förklara mitt fel?
 

Bilagor

erdeljan

Aktiv medlem
Vad har du för inställningar? Testa ställa in minst 1/250 sek eller snabbare och kom lite närmre objektet?
 

JenniS1

Medlem
Vad har du för inställningar? Testa ställa in minst 1/250 sek eller snabbare och kom lite närmre objektet?
bilden var tagen med F2.8 1/250 s

denna bild är inzoomad på 78 mm F2.8 1/1000 s
endå är den super oskarp fastän jag zoomat in på ögonen och ansiktet är super oskarpt.

så hur skall jag göra för att få skarpare bilder i befintligt ljus?

här tog jag också nyss en bild bilden är tagen med ISO 200 F3.2 1/250 med zoom 200 mm när man kollar på ansiktet och zoomar in är ögonen och ansiktet oskarp. fastän det såg helt ok ut i kamera huset och när jag öppnade i RAW och zoomade in fick jag helt annan bild som är oskapre. bilden är tagen i AF:S läget. prövade alla lägen AF A, AF:S AF:C och i camera raw är dom alla lika dåliga....

värdelös fotograf eller otroligt oteknisk hjälp tack :)

SÅ hur
 

Bilagor

Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kolla fokus

Det första du ska göra är att kolla så att objektivet fokuserar rätt. Fota en sedel som du satt fast på en skiva/bok. Fota rakt framifrån 90 grader mot sedeln.. Stativ, spegeluppfällning/självutlösare one-shot AF och f/2,8. Ta några bilder med ändrad fokus innan varje bild så att kameran få ställa in. Ta sedan några bilder med live-view. Nu ser du om bilderna med den vanliga fas-AFen är lika skarpa som live-viewbilderna som alltid brukar ge rätt fokus (om än långsammare). Avstånd ca 5-10 m vid 200 mm brännvidd.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Klargörande

one-shot AF heter kanske AF-s eller något annat på din kamera. Läget som låser AF när du trycker ner avtryckaren till hälften.
 

JenniS1

Medlem
nu har jag prövt ställa in i live wiev och titta i den lilla sökaren, så vad säger ni? den i sökaren är ju mycket oskarpare, och båda bilderna fokuserar på längre vidd än själva fokuseringsobjektet. så vad skall jag nu göra??
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Om man autofokuserar i live view blir det rätt, om den kan fokusera alls. Eftersom det är själva bildsensorn som används för fokusering finns det ingen skillnad mellan dem, så det kan inte bli fel.

Om bilden ändå inte är skarp beror det på att kameran skakar för mycket när du trycker av, på att det är något fel på objektivet eller på att du har orealistiska tankar om hur bilden ska se ut när du förstorar den till 100%.

Det är exempelvis inte rimligt att förvänta sig att det ska gå att räkna ögonfransarna på en porträttbild där 80% av bilden är skog. Om det nu var det du tänkte dig?
 

ajoe

Aktiv medlem
En DSLR har ju tre olika strålgångar, objetiv/sensor, objektiv/mattskiva och objektiv/fokussensor, Dessa tre måste vara exakt kalibrerade till varandra.

Jag var med för rätt många år sedan, jag tror det var när Nikon släppte uppföljarna D80/D90 till D70 och på diverse debattfora (t ex dpreview) var det en enormt högljudd debatt om "back focus" resp "front focus" och många var jättearga med närmast sjuklig intensitet.

Men det som Tonyeagle beskriver, ta en bild noggrannt på en sedel, boksida, tumstock eller så på snedden och med största bländaröppning både med AF låst tilll något lämpligt objekt, med manuell fokus och med Live View låter dig se om det det skiljer.

Själv har jag en Nikon D90 som inte har något sådant problem, men en AF Nikkor 16-85 som fokuserar perfekt i teleläget, men som blir helt galet vid kortare brännvidd (alltså även med andra Nikonhus).
 

micke4x4

Aktiv medlem
Det kan även vara ditt objektiv som spökar, har du testat med ett annat?
För att få riktigt skarpa bilder måste man blända ner några steg med en del objektiv.
Testa gärna med t,ex 5,6 eller 6,3.
En del objektiv och då speciellt teleobjektiv kan ofta bli lite "mjuka" i långa änden. Då kan det ofta vara bättre att gå närmre det som ska fotas istället för att zooma in.
 

JenniS1

Medlem
Det är denna typ av bilder jag vill åstadkomma, bilden tagen från google så hur får jag människorna i bilden då skarpa och tydliga när mina bilder bara blir blaskiga och oskarpa?

tips på inställningar i solljus och mulet, så man kan testa sig fram. mina bilder är FÖR överexponerad eller dåligt ljus med mörka skuggor och kontraster. vill komma upp till den här nivån av bilder som jag tog från google.
 

Bilagor

ajoe

Aktiv medlem
...båda bilderna fokuserar på längre vidd än själva fokuseringsobjektet...
Menar du att du använt autofokus både i Live View och i "normalläget" som ligger ii fel plan? I LIve View borde du kunna fokusera manuellt med förstorad bild som jämförelse.

Om du tog testbilder med nedanstående uppställning (från en av tusentals trådar i ämnet på dpreview...):

https://www.dpreview.com/forums/post/57826740

Jag får inte riktigt ihop det att LV och ordinarie autofocus skuell ge samma fel.

Och bilden på brudparet har säkert varot en vända i Lightroom/motsvarande för att maximera kontrasten mellan brudparet och bakgrunden.
 

Bilagor

JenniS1

Medlem
Det kan även vara ditt objektiv som spökar, har du testat med ett annat?
För att få riktigt skarpa bilder måste man blända ner några steg med en del objektiv.
Testa gärna med t,ex 5,6 eller 6,3.
En del objektiv och då speciellt teleobjektiv kan ofta bli lite "mjuka" i långa änden. Då kan det ofta vara bättre att gå närmre det som ska fotas istället för att zooma in.
ska pröva testa och sätta bländare på 5.6 har inget annat objektiv för själva nikon kamerahuset.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Lite OT, men har du justerat okularet i sökaren? Det finns nästan alltid en liten liten ratt vid sidan av sökaren som används bl.a för att korrigera ev synfel. Det händer att man kommer åt en sådan av misstag...
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Om man vill veta var fokusen verkligen ligger i bilden finns ett väldigt bra hjälpmedel i Capture one PRO.
https://www.google.se/amp/blog.phaseone.com/find-the-best-focused-images-in-no-time/amp/

I övrigt så är det du beskriver precis min upplevelse innan jag gick över till en kamera med ansiktsavkänning. Det har berikat mitt liv kan jag säga. Jag tror att det är viktigt att du kollar på raw-filen med skärpa applicerat också. Det gör enorm skillnad om den är avstängd.
 

JenniS1

Medlem
Lite OT, men har du justerat okularet i sökaren? Det finns nästan alltid en liten liten ratt vid sidan av sökaren som används bl.a för att korrigera ev synfel. Det händer att man kommer åt en sådan av misstag...
Ja, jag har vridit på den så den blivit super oskarp tills den är skarp, men ändå uppkommer dessa dåliga bilder. börjar bli trött nu på detta problem.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om man vill veta var fokusen verkligen ligger i bilden finns ett väldigt bra hjälpmedel i Capture one PRO.
https://www.google.se/amp/blog.phaseone.com/find-the-best-focused-images-in-no-time/amp/
Användbarheten kan väl sägas vara något varierande:

focustool1.jpg

Skärmdump utan focus tool på:

focustool2.jpg

Här ställde jag dessutom om känsligheten så att den ska vara något mer kräsen. Jag kan hitta mer spännande exempel, men detta var ganska bra eftersom saker som är påtagligt utanför fokusplanet markeras som i fokus. I och för sig helt i sin ordning om man är van vid vilka mystiska idéer kontrastfokuserande kameror ibland kan ha. Det finns förstås situationer där det fungerar bättre, men det är definitivt inte något helt tillförlitligt verktyg i alla situationer.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Användbarheten kan väl sägas vara något varierande:

Visa bilaga 143870

Skärmdump utan focus tool på:

Visa bilaga 143871

Här ställde jag dessutom om känsligheten så att den ska vara något mer kräsen. Jag kan hitta mer spännande exempel, men detta var ganska bra eftersom saker som är påtagligt utanför fokusplanet markeras som i fokus. I och för sig helt i sin ordning om man är van vid vilka mystiska idéer kontrastfokuserande kameror ibland kan ha. Det finns förstås situationer där det fungerar bättre, men det är definitivt inte något helt tillförlitligt verktyg i alla situationer.
Nä, det där är ju vrålfel. Frågan är varför resultatet är så där. Om det eventuellt beror på vad AF registrerar för värden eller liknande. Är det taget med manuell fokus eller ett objektiv utan data-enhet?
I mina bilder på stor bländare ser resultatet inte ut så där över huvudtaget.

För övrigt sägs det att Nikon D7000 har ansiktsavkännande fokus på något sätt. kan vara värt att kolla in för TS.
 

apersson850

Aktiv medlem
Provat, men det kommer ändå superoskarpa bilder.
Hur definierar du det, då? För de bilder du lagt ut är inte superoskarpa. Knappt ens vanligt oskarpa.

Däremot är de inte speciellt bra. När vattnet lutar som på första bilden funderar man mer på varför det inte rinner ur sjön än på vem som står där. Den andra bilden tar träden överhanden i.
Den tredje är bättre, men jag är heller inte säker på att den är något märkvärdigt oskarp.

Bröllopsbilden upplevs som skarpare eftersom bakgrunden är mer oskarp. Det lurar ögat till att tro att det som är skarpt är ännu skarpare. Dessutom är det uppenbart i den bilden att den utsatts för skärpning i efterbehandlingen, vilket får den att se ännu skarpare ut.

Sen kan man ju råka göra som i den här bilden, där skärpan hamnade någonstans längs hennes utsträckta arm. Där gör den ingen nytta. Men bilden blev inte superoskarp ändå, så den får duga.
 
ANNONS