Annons

Vad gör jag för fel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Nä, det där är ju vrålfel. Frågan är varför resultatet är så där. Om det eventuellt beror på vad AF registrerar för värden eller liknande. Är det taget med manuell fokus eller ett objektiv utan data-enhet?
I mina bilder på stor bländare ser resultatet inte ut så där över huvudtaget.

För övrigt sägs det att Nikon D7000 har ansiktsavkännande fokus på något sätt. kan vara värt att kolla in för TS.
Nej, det är D810 och AF-S 70-200/4G VR.

D7000 har nog ansiktsigenkänning i Lv, men hur väl det fungerar vet jag inte. I ärlighetens namn så tycker jag dock inte att man ska behöva några avancerade funktionen för att sätta fokus på någon i helkropp.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Nej, det är D810 och AF-S 70-200/4G VR.

D7000 har nog ansiktsigenkänning i Lv, men hur väl det fungerar vet jag inte. I ärlighetens namn så tycker jag dock inte att man ska behöva några avancerade funktionen för att sätta fokus på någon i helkropp.
Nope. Håller med. Det ska man inte behöva.
 

gubbiz

Ny medlem
Fotar du med stativ? Bildstabilisering fyller då ingen funktion, utan försöker att kompensera för skakningar som inte finns. Därav oskarpa bilder.

Mvh
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker dessa minitayrbilder säger absoolut ingenting, lägg upp bilderna istället på FS med hög upplösning så att det går att se.

Att fota med 200 mm 2.8 ställer krav på grejerna och fotografen. Ett tips är att fota med typ 4-5.6 för bättre skärpa och sedan separera bilden i PS Lager.
 

lonian

Aktiv medlem
Det är denna typ av bilder jag vill åstadkomma, bilden tagen från google så hur får jag människorna i bilden då skarpa och tydliga när mina bilder bara blir blaskiga och oskarpa?

tips på inställningar i solljus och mulet, så man kan testa sig fram. mina bilder är FÖR överexponerad eller dåligt ljus med mörka skuggor och kontraster. vill komma upp till den här nivån av bilder som jag tog från google.
Denna bröllopsbild skulle jag tippa är fotad på en fullformats kamera därför upplever man motiv och bakgrund mer separerad från varann på 2.8 med ett 70-200.
I övrigt så kan jag gissa att objektivet kanske felfokucerar. Inte något märkligt när det inte är ett orginalobjektiv. Visst kan Nikons gluggar felfokucera dem också, men personligen stöter jag på det mer sällan.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En tanke bara.
Är du säker på att VR är påslaget och korrekt fungerande?
Alternativt om det är avslaget men inte parkerat i korrekt läge internt i optiken?

VR aktiverat med snabba slutartider brukar kunna orsaka mer oskärpa än vad det kompenserar för.
Samtidigt kan man få väldigt konstiga resultat om VR-enheten inte parkerats korrekt utan sitter halvsnett inuti.
 

ajoe

Aktiv medlem
Den bild där det är enklast att se var skärpan ligger är då möjligen DSC9174, där man får litet hjälp av blåbärsriset.

Jag tycker då, inom ramen för att det är svårt att bedöma med så litet pixlar, att fokus inte ligger galet. Ett par dm bortom och hitom fötterna är riset skarpt, så jag skulle inte säga att autofokusen placerar skärpeplanet fel.

Likaså är DSC9330 ju inte alls oskarp inom ramen för den pixlighet som blir.

Så jag undrar om inte jenni också menar något annat i bilden än var fokalplanet ligger? Jag provade att ta DSC9330 och öka kontrast och färgmättnad något och visst går det att få mer "punch" i bilden. Men med den låga upplösningen är det inte meningsfullt.
 

gubbiz

Ny medlem
Det finns en viss skärpa, definitivt. Fokuserar du och komponerar om? Det kan flytta fokuspunkten.

Mvh
 

AWid

Aktiv medlem
Granskar du dina bilder i 100%? Gör man det ser det alltid lite oskarpt ut. Ju fler pixlar desto oskarpare ser det ut att vara i "100 %"-granskning. Men det är naturligtvis inte så "i verkligheten".

Att granska i 100 % är lite lurigt om man inte förstår vad det innebär:)
 

JenniS1

Medlem
Det finns en viss skärpa, definitivt. Fokuserar du och komponerar om? Det kan flytta fokuspunkten.

Mvh

jag brukar först sikta på objetket, hålla ner avtryckaren halvvägs å sen klicka men i bland fast jag har objektet i fokus är > den pilen i rutan vilket säger väl den fokuserar på annat än objektet? för i nikon skall en liten rund boll synas i sökaren om den är fokuserad på rätt objekt?

Så vad då göra om du siktar på objektivet men får en pil i sökaren i stället för bollen som rättfokuserar.
 

JenniS1

Medlem
Nä, det där är ju vrålfel. Frågan är varför resultatet är så där. Om det eventuellt beror på vad AF registrerar för värden eller liknande. Är det taget med manuell fokus eller ett objektiv utan data-enhet?
I mina bilder på stor bländare ser resultatet inte ut så där över huvudtaget.

För övrigt sägs det att Nikon D7000 har ansiktsavkännande fokus på något sätt. kan vara värt att kolla in för TS.

sådär ser de ut i capture ones program. fokusen är rätt mycket på träden men lite på motivet? det är taget med AF på kamerahuset och objektivet,
 

Bilagor

Abe Normal

Aktiv medlem
Gör ett utsnitt upplösning 100 % och storlek 800x600, lägg upp ansiktet och delar av bakgrunden. Då ser man hur det ser ut.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Ja, som Abe skrev - dela en utskuren bild i 1:1 eller dela en fullstor bild genom någon extern bildtjänst så det går att granska i full upplösning. De delade bilderna i tråden är ju stora som frimärken som går inte att avgöra några som helst detaljer ifrån.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Precis, man ser ingenting. Vilket är en del av foto, dvs att kunna se :)

Det går också att lägga ett utsnitt 1:1 på FS, tror sidan tar 2800 pixlar, och det är faktiskt riktigt bra.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jenni, för att du ska komma framåt i din problemletning behöver du systematiskt reducera antalet möjliga orsaker. Än så länge har vi väl inte kommit så mycket längre här än att det kan vara ungefär vad som helst...

Jag får intrycket av att du inte har någon nämnvärd vana vid att använda systemkamera. Är detta din första? I så fall får du räkna med att det finns fallgropar du kommer att hamna i, och behöver ta dig upp ur.

Du behöver kolla:

1) Har du orealistiska förväntningar? (Inte heller jag kan avgöra ifall det finns någon oskärpa i de bilder du lagt upp hittills - på min lilla laptop ser allting skarpt ut.)

2) Objektivet?

3) Kamerahuset?

----------

Om 1)
Som tidigare sagts är det inte mycket som ser skarpt ut vid förstoring till 100 %. Gör du pappersbilder är det mer realistiskt att titta på förstoringar 25-30 %. Ska du lägga upp bilder på nätet ser nästan allting skarpt ut, som dina bilder i den här tråden t.ex. ...

Annars är den vanligaste orsaken till problem att man inte är förtrogen med väsentliga inställningar för den använda kameramodellen och hur olika val av dessa påverkar kamerans karakteristik och "beteende", eller inte har någon erfarenhet av AF-systemkameror överhuvudtaget. Ex, för din typ av fotografering bör "Single Point AF" vara det mest ändamålsenliga valet (och "Wide 39 point" vara det sämsta).

Om 2)
Ifall det skulle handla om tekniska problem behöver du först isolera detta/dessa till objektivet alternativt kamerahuset. Har du möjlighet att testa med något annat snarlikt objektiv? Eftersom du upplever så tydliga problem kan du även prova med ett fast objektiv någonstans inom brännviddsområdet (företrädes inom teleområdet).

Om 3)
Har du möjlighet att testa ditt objektiv med en annan kamera och resultatet då blir tillfredsställande, samt din kamera med ett annat objektiv och det då inte fungerar, så har du isolerat problemet till att gälla din kamera (eller inställningar av denna). AF-systemet är mycket mer komplicerat på en DSLR-kamera (som är vad du har) än på vissa andra system, och det är mycket som kan hamna fel.

Ett lurigt problem som emellanåt kan uppstå på DSLR-kameror är att rutan i sökaren som markerar "AF-punktens" position kan vara feljusterad åt något håll, även diagonalt. Jag råkade ut för detta på en DSLR-kamera som jag fick disponera för ett antal år sedan. Den aktiva AF-mät-arean låg HELT UTANFÖR den ruta som var markerad i sökaren!
Ett annat vanligt problem (typ normalt) är att den aktiva AF-mätytan är större eller mindre än den ruta man ser i sökaren. Vanligen större, och den kan t.o.m. täcka en bra bit av de omgivande AF-rutorna !

När det gäller DSLR-kameror är som sagt var AF-systemet komplicerat. Dessa har tre separata strålgångar som behöver vara korrekt justerade (i praktiken - någorlunda hyfsat justerade). Du har en huvudspegel vars vinkel och avstånd justeras med mekaniska excenterskruvar. På dess baksida sitter en mindre spegel som justeras på samma sätt. En del av ljusknippet som kommer ut från objektivet passerar genom en halvgenomskinlig del av huvudspegeln och reflekteras via sekundärspegeln till AF-sensorplatta som sitter i kamerahusets botten (ifall det är en DSLR-kamera). Denna behöver i sin tur justeras dels i längsled och dels i parallellitet gentemot själva bildsensorn. Till råga på allt är de båda speglarna rörliga (dock inte på SLT-kameror), och de fälls upp och tillbaka vid varenda bild som tas. Här finns problem med glapp och begränsad reproducerbarhet. Vid temperaturvariationer, stötar etc. så har man inte alltid den där krispiga skärpan längre.

Komplikationsgraden i DSLR-kamerornas AF-system gör att det inte finns någon tillverkare av dessa kameror som levererar samtliga kameror perfekt justerade - kostnaden skulle göra dem osäljbara. Vilket gör att en hel del användare får problem, medan det för andra fungerar utan märkbara bekymmer (men detta är det sista du ska komma till, efter att ha kollat alla andra möjliga orsaker).

Bor du så att du kan du få kontakt med någon mera erfaren fotograf som kan hjälpa dig? Som gärna också har en D7000.
.
 
Senast ändrad:

sebmacahan

Aktiv medlem
sådär ser de ut i capture ones program. fokusen är rätt mycket på träden men lite på motivet? det är taget med AF på kamerahuset och objektivet,
Det där verkar konstigt på riktigt. Jag ger ett exempel på hur det ser ut hos mig med fokusinformationen:
Jag skickar med ett exempel på 100% på samma bild så du ser vad vi pratar om i detaljgrad och hur skarpt man bör kunna förvänta sig att riktigt bra optik bör prestera.

Brännvidd 85mm bländare 1.8
Helt oredigerad utan några som helst inställningar i raw-programmet.

Jag känner som sagt igen problemet från när jag hade en sigma 100-300/4 på min gamla Nikon D700. Ibland kändes det som inget var i fokus. ganska mkt så som du beskrivit det hittills. Vad jag än gjorde för autofokusjusteringar för objektivet (mikrojusteringar i kameran) så missade det fokus.

Bilderna som jag bifogat är för övrigt ännu skarpare innan jag laddar upp dom än vad dom återges här i forumet.
 

Bilagor

Andyah

Aktiv medlem
som några sagt tidigare, prova att inte fotografera på 2,8. Det kan vara endel av boven, mitt tamron 70-200 utan bildstabilisering på 2,8 ger väldigt mjuka bilder o inte användbart för min del men kör jag på bländare 3,5 - 4 osv så blir det betydligt mkt bättre bilder i att kännas skarpa.
 
ANNONS