Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

oskargylin

Ny medlem
Angående bildstabiliseringen:

"läge 1 = för normal fotografering, och läge 2 = för vertikal panorering" (från cyberphoto)

//Oskar
 

JenniS1

Medlem
Det där verkar konstigt på riktigt. Jag ger ett exempel på hur det ser ut hos mig med fokusinformationen:
Jag skickar med ett exempel på 100% på samma bild så du ser vad vi pratar om i detaljgrad och hur skarpt man bör kunna förvänta sig att riktigt bra optik bör prestera.

Brännvidd 85mm bländare 1.8
Helt oredigerad utan några som helst inställningar i raw-programmet.

Jag känner som sagt igen problemet från när jag hade en sigma 100-300/4 på min gamla Nikon D700. Ibland kändes det som inget var i fokus. ganska mkt så som du beskrivit det hittills. Vad jag än gjorde för autofokusjusteringar för objektivet (mikrojusteringar i kameran) så missade det fokus.

Bilderna som jag bifogat är för övrigt ännu skarpare innan jag laddar upp dom än vad dom återges här i forumet.

prövade o ta ny bild och fokuserade på 80 L men mycket annat småt blev istället fokuserat.. är det något fel på objektivet?
 

Bilagor

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Har läst större delen av tråden men undrar: Finns det kalibreringsmöjlighet i D7000 , och i så fall...har du använt den? I D7100 finns den och är mycket bra.
 
Har en Nikon D7000 och Sigma 70-200 2.8 apo dg hsm. Får inte skarpa bilder ? fastän jag fokuserar i ögonen så kommer det ändå oskarpa bilder. Och provat alla inställningar som finns i manuella läget men ändå är jag inte nöjd. Vad skall jag ställa in för inställningar? för att få skarpa motiv när man fotograferar porträtt?
har även haft på bildstabilisering på 2 men ändå uppkommer sådär hemska oskarpa bilder

Så kan någon förklara mitt fel?
Fokusera på kontrastrika ytor. I den här bilden är ögonen både små och mörka. Det är väldigt svårt för en kamera att hitta kontraster då.

Har du provat det som föreslagits tidigare att fotografera en sedel eller en sida fylld med text? Om inte, gör det. Se till att du gör det i bra ljus. Testa olika avstånd och använd en slutartid som gör att du inte får skakningsoskärpa. Zooma in och titta på resultatet.

En annan bra sak att göra är att skriva ut en 10 x 10 cm svart kvadrat på ett A4-papper. Sätt upp den på en vägg och fota (fortfarande i bra ljus) genom att sätta fokuspunkten på kvadratens kant. Prova både kvadratens alla sidor. Hur blir skärpan då? Om du får oskarpa bilder i alla dessa exempel föreslår jag att du går med kameran till en handlare och ber dem titta på den.

Ställ även om bildstabiliseringen till läge 1. Som någon skrev är det den inställning som passar bäst för vanlig fotografering.
 
ANNONS