Annons

Vad i objektivet kostar?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Förstår dig helt & fullt Peter men nog är det fantastiskt hur det diskuteras när nybörjaren ska köpa kamera, köp helst C p.g.a. objektivurvalet eller N p.g.a. att deras urval är näst bäst.

Hrmpf! Vadå näst bäst ... (djupt förorättad Nikon-entusiast stirrar surt :)

Men mer allvarligt, om vi nu skall ge oss in på en jämförelse: Canon har ett större urval av nyproducerade objektiv, Nikon har i gengäld ett gigantiskt utbud av riktigt gamla, men fina, objektiv. Ett trevligt argument för entusiaster med taskig budget. Nu kan ju (vilket jag upplever som djupt orättvist :) Canon-kameror också använda de gamla Nikon-gluggarna, se t.ex. http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=8205 som numera ofta kör min gamla manuella 300/2.8 på sin 5D med utmärkt resultat.

Har bara fotat med system i 28 år så jag vet inte men jag har aldrig varit i behov av vädertätade perfekt ihopskruvade objektiv. Har kört Hasselblad & det är väl det närmaste professionella prylar jag varit men av alla japsmärken jag kört så har jag mest kört optiskt bra tredjepartsoptik, ja det på senare år. Under 80-talet så körde jag bara fast optik & då var det lättare att hitta billig originaloptik som var bra + bra pirater...

Tycker att det gått troll i detta med L-optiken & dess vikt för den normale amatören & det itutas nybörjarna i alltför många forumtrådar. Om dom köper fin piratoptik så kan dom i stället skaffa sig en bredare objektivpark & dessa objektiv håller livet ut för de flesta av oss.
//Larsa

I allt väsentligt har du rätt, men det finns en faktor i det här som jag tycker ofta blir bortglömd och som jag tror spelar en större roll än de flesta av oss vill erkänna.

Du vet, egentligen går det ju precis lika bra att äta med plastbestick, eller hur? Varför har vi fina (dyra) silverbestick, linneservetter ... Ja, hela kitet. Jo, för det känns bättre. Jag tror det här är en mycket stor faktor när vi köper kamergrejor. Bra prylar känns bra -- och då syftar jag egentligen inte på ergonomi, utan på den där obestämbara njutningsfaktorn i att använda något riktigt bra.

Det är så kul att läsa diskussioner om objektiv och kameror här, och på ställen som Dpreview. Det är ändlösa diskussioner om vad man "behöver". Jag är övertygad om att vi egentligen inte behöver (i ordets egentliga betydelse) speciellt mycket i form av objektiv. Men för många av oss är objektiven ungefär vad kristallkronor, konst eller silverbestick är för andra. Något vi vill ha och som gör det till en större njutning att fotografera.

Jag har en 300/2.8, det är i ärlighetens namn sällan jag egentligen behöver 2.8, förmodligen hade jag i 99% av fallen klarat mig precis lika bra med en 300/4 som kostar mindre, väger mindre och är enklare att använda. Men jag gillar min stora 300-kluns, det har varit mitt drömobjektiv sedan jag var 15-16. Själva det faktum att jag gillar att använda det gör a) att jag använder det mer (trots vikt och storlek) och b) att jag nog faktiskt tar bättre bilder med det. Det har mycket lite med själva objektivets kvalitet att göra, utan att det är ett objektiv jag gillar och att det är en njutning att använda det.

Men, du har en bra poäng i att många nog skulle vinna mer på att skaffa fler men enklare objektiv. Då har de större chans att med tiden lista ut vad det är de egentligen trivs med och vill ha.

ANNONS
Götaplatsens Foto