Annons

Vad klarar inte min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat på en sak ...

Vad kan jag _inte_ fota med min ordinära kamera ... en Canon EOS 500? Antag att jag skulle vara en synnerligen skicklig fotograf med den bästa övriga utrustningen (detta är hypotetiska egenskaper och gäller inte mig för närvarande ;-)), vad betyder alltså kamerahuset jämfört med annat, vilka fantastiska foton kan jag _inte_ ta?

/Nyfiken Camilla

Ingenting. Det du vinner med ett dyrare kamerahus är framförallt hållbarhet, exakthet och funktioner som underlättar profesionell fotografering.Kör på du bara!
MVH Erik Å

Njaaa... med tanke på att kameran klarar 1 bps så kan du ju inte ta snabba sekvenser t.ex. Du kan inte heller exponera i 1/3-steg. Du kan inte spotmäta ljuset för just den där exponeringen och du kan inte ta den där bilden stående i hällregn ;)

(egentligen är detta bara en massa tillbehör du får när du köper ett dyrare hus). Du kan naturligtvis ta precis lika fina bilder med ett 500-hus.

caro skrev:
Hej!

Jag har funderat på en sak ...

Vad kan jag _inte_ fota med min ordinära kamera ... en Canon EOS 500?

/Nyfiken Camilla

Lustigt, jag brukar tänka lite samma sak när jag irrar runt bland menyerna på min EOS 10D.

"Vad av allt detta kan jag inte göra med min Hasselbladare"

Jag brukar komma till svaret "ganska lite faktiskt". OK, jag kan inte få autofokus på min bladare, men jag kan "få" den att dra fram filmen, och jag kan byta bakstycke så att det blir digitala bilder direkt. Ljusmätningen har jag i min lösa mätare (även det går dock att få till bladaren i prismat) och den använder jag även med min EOS eftersom jag vet hur den funkar och den vet hur mina blixtar fungerar.

Nej, du kan nog lungt lägga din tid på att bättre lära dig se bilden och ljuset än att jobba i tid och otid för att få råd med en "bättre" kamera.

(för de som inte redan vet... ja, jag är en prylbög)

ANNONS
Götaplatsens Foto