Annons

Vad kommer hända med alla miljontals obsoleta DSLR:er?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Ja ska vi jämföra antalet DSLR-diskussioner som förekommit på FS genom åren och även efter att vi faktiskt har alternativ som är bättre nu, så kan man ju verkligen fråga sig varför man behöver skapa nya trådar kring DSLR:er 2023, eller hur??
Jag tog 3500 bilder med spegellös och 1000 bilder med spegelreflex i lördags, på en tävling. Procentuellt sett var fler av bilderna från spegelreflexen lyckade. Andelen hade nog blivit mer lika om jag stängt av alla nya fokuseringsfinesser på den spegellösa, men vad ska jag då ha den till?
Så nej, de är inte självklart bättre, men definitivt annorlunda. Med lite mer övning når jag kanske samma andel med båda sorterna.
 

martinator

Aktiv medlem
Vikten av autenticitet kommer aldrig att dö i dokumentation, reportage och nyhetspress och därför kommer vanliga kameror alltid att behövas. Jag har svårt att se att vi skulle helt kapitulera för AI-genererade bilder och -texter och ytterst fake news i precis alla sammanhang. Man kan helt enkelt inte basera vare sig dagspolitiska beslut eller en planering för framtiden på ett underlag av fake news.

Det tror jag t.o.m. ryska politiker, samhällsplanerare och generaler som länge vägletts av både önsketänkanden och lögnerna i sin egen propaganda, numera har helt klart för sig efter att ha kört fast fullständigt i Ukraina efter mer än ett år i leran, där man redan förlorat en stor del av sin krigsmakts krigsmateriel och många 10 000-tals man.

Den medvetna politiska lögnen och fake news kan vara ett starkt vapen under vissa förhållanden men ibland funkar de som rena bumerangerna när de istället slår tillbaka mot avsändarna med full kraft.
den är redan död. Det fuskas hej vilt och ingen litar längre blint på en bild.
Jag har inget emot bilder men skulle ju inte sätta en arm på att de alltid är "äkta". Finns ju redan nyheter som använder AI-bilder - och det utan att gemene man ens märker det.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Uppstartstiden styrs idag ofta av objektivens förhållandevis långsamma bildstabilisering än av sega kameror
Så är det kanske. Ibland när jag startar upp min några år gamla Sony, så hinner jag undra om batteriet är tomt, och sen hostar den igång. Förmodar att sånt är mycket förbättrat. Skönt med spegelreflexen som hinner igång på väg till ögat och där ett batteri gott och väl täcker en hel arbetsdag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det går att hitta recensioner av D810 så långt bak i tiden som sommaren 2014. Det är nio år sedan om någon månad, så 10 000 borde nog t.o.m. vara i överkant för ett sånt hus.

Sedan är det väl alldeles klart att den sensorn räcker väldigt långt idag bildkvalitetsmässigt. När det gäller bildkvalitetsutvecklingen så har det inte skett så väldigt mycket på 10 år egentligen och det är inget jag bara hittat på så där utan det finns det andra som faktiskt undersökt mer empiriskt.

Jag har inga problem med att uppskatta det som kommer ur min lika gamla Sony A7r som ju också den har en 36 MP - utan lågpassfilter. Särskilt om man använder den efter dess begränsningar. D810 har ju en mycket snabbare AF men den hade precis som alla DSLR:er med främst fasdetekt AF nackdelen att det krävdes att den var korrekt kalibrerad om den fördelen inte skulle vändas i en stor nackdel. Kontrast AF har ju den fördelen trots att den är långsam att den har återföring och inte kan plågas av fram och bakfokus som en DSLR:er med dåligt justerad fasdetekt AF. Det kan ju heller inte spegellösa med s.k. hybrid-AF.

Om jag ska fota arkitektur eller natur använder jag fortfarande med fördel min A7r trots att jag har en A7 IV med 33 MP. Jag har alltid tyckt att A7r med mitt Sony Zeiss 35mm ger nästan en 3D-känsla ibland även om det påståendet säkert kan nagelfaras vetenskapligt. Dessutom är den klart smidigare i formatet än senare A7:eek:r

Det fina med denna prisutveckling på äldre kameror är ju att det går att köpa sig en fin utrustning även om man exv. är en fattig student och inte har gott om pengar. Det vore ju synd om man kastade fullt fungerande kameror. På vår lokala återvinning kan man lämna in gamla grejor som fungerar fint så att de kan återanvändas av folk som inte bryr sig om att vara i synk med senaste tekniken.
Det hände faktiskt något med A7RII eller om det nu var A7RIII, som skilde sig rätt så mycket från den klassiska D810 vars svaghet var dålig DR vid högre ISO, D810 var mycket lyckad på många punkter bland annat så ökade man på tum stödet vilket gjorde den betydligt bättre att greppa. A7 serien tog ett kliv här med bättre DR högre upp på Iso-stegen en förbättring som det konstigt nog pratades väldigt lite om, D810 var superkändisen med högsta DR vid bas-iso 64. DR har numera hamnat mycket lika mellan alla kameror även om bas-iso läget ger olika skillnader som jämnas ut så snart man höjer iso lite.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den teoretiska förbättringen av upplösningsförmåga är 29 %, så din uppskattning låter rimlig. Det skulle kunna vara ännu mindre beroende på hur de båda sensorerna är uppbyggda, men man måste förstås mäta för att få det rätta svaret.
Ja om hyrorna steg 29% i morgon, skulle det förstås märkas rätt så rejält :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tog 3500 bilder med spegellös och 1000 bilder med spegelreflex i lördags, på en tävling. Procentuellt sett var fler av bilderna från spegelreflexen lyckade. Andelen hade nog blivit mer lika om jag stängt av alla nya fokuseringsfinesser på den spegellösa, men vad ska jag då ha den till?
Så nej, de är inte självklart bättre, men definitivt annorlunda. Med lite mer övning når jag kanske samma andel med båda sorterna.
Det som absolut är bättre är fokusträffsäkerheten. En DSLR kan ge 100% oskarpa bilder om den är taskigt justerad. Det kan aldrig ske på samma sätt med en spegellös om inte exv. objektiven är defekta. Mitt första 24-105mm var det då Sony hade fabrikationsfel på en tidig batch men det fick jag bytt och nu funkar det som det ska.

Även automatiken i en spegellös behöver förstås och riggas och i vissa mer extrema fall överstyras. Det betyder också att man exv. behöver förstå vilka Fucus Area-inställningar som man ska undvika.

Val av objektiv kan också påverka. Inte alla objektiv har i Sonys fall de nya fokusmotorer som behövs för att matcha kamerorna,

Går det fort så är heller inte ett halvt nedtryck optimalt för vissa objektiv med slö stabilisering. Jag ser i det stor skillnad mellan mitt gamla Sigma 150-500mm och mitt nya Tamron 150-500mm i "läge 3", för då är stabilisering på så fort kameran sätts på just för att man inte ska hämmas av en stabilisering som är trög i starten. Nackdelen är att det tar batteri men är ett mindre problem med de nya husen som har mycket större batterier än de äldre.

Så det är många faktorer som påverkar och möjligen är du även mer van och kunnig kring hur du optimalt borde hantera din DSLR än din nyare spegellösa. Var det några av fotograferna på senaste OS som körde DSLR? De nya husen har ju dubbelt så snabb seriebildtagningshastighet som de äldre och det vill nog få sportfotografer vara utan idag. En modern spegellös mäter ju dessutom kontinuerligt ljus och fokus 60 ggr per sekund medan alla DSLR-er av nödtvång tvingas "spegelblunda" (man talar om bkack out) under en stor del av exponeringstiden. Då försöker en DSLR gissa så gått det går eller så fryser man inställningarna och bara kör medan en spegellös hela tiden mäter kontinuerligt och vet istället för gissar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
den är redan död. Det fuskas hej vilt och ingen litar längre blint på en bild.
Jag har inget emot bilder men skulle ju inte sätta en arm på att de alltid är "äkta". Finns ju redan nyheter som använder AI-bilder - och det utan att gemene man ens märker det.
Nä den är under påverkan men alls inte död och vi kommer även få se nya initiativ till att authentitetsskydda bilder tagna med kameror just för att säkerställa detta. Sådana initiativ pågår nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så är det kanske. Ibland när jag startar upp min några år gamla Sony, så hinner jag undra om batteriet är tomt, och sen hostar den igång. Förmodar att sånt är mycket förbättrat. Skönt med spegelreflexen som hinner igång på väg till ögat och där ett batteri gott och väl täcker en hel arbetsdag.
Det finns objektiv som verkligen försämrar uppstartsprestanda. Det värsta jag haft var den gamla motorzoomen Sony 16-50mm som väl fortfarande är kitobjektiv för APS-C- kiten. Det tog nog nära fem sekunder att ställa sig i läge initialt. Det var så uselt att det kom en ny firmware efter ett tag som förbättrade det en del men det är fortfarande ingen racer.

De nya och A1-klassade objektiven med de nya motorerna har inte de problemen. Sist jag kollade fanns det väl drygt 20 sådana från Sony. Det finns säkert fler från andra tillverkare som skulle kunna kvalat in men det kan ju också vara så att Sony byggt en liten skyddad verkstad med den klassningen för att öka sin egen objektivförsäljning.

Jag har två nyare objektiv: Sony 24-105mm G som har de snabbare motorerna och är OK för A1 och det startar också snabbt med min A7IV. Tamron 150-500mm startar som sagt direkt kameran sås på men tar initialt en sekund att få ordning på stabiliseringen som sedan är aktiv hela tiden. Så använder man ett sådant på en tävling så ska det vara med oavbrutet efter en sekund oavsett halva nedtryck eller inte. Så funkade inte mitt gamla Sigma, så man har försökt att den vägen parera tidigare långa uppstarter med långa telen som tidigare kunde vara en klar plåga.

Det finns ju även rekommendationer för de som exv. använt gamla DSLR-objektiv med adapter att stänga av objektivens stabilisering och bara köra SSS då den är mycket snabbare men då mister man stabiliseringen i objektiven som ofta varit bättre än SSS. Det finns alltså skäl att använda nya hus och snabba objektiv om snabbhet är prio.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Även automatiken i en spegellös behöver förstås och riggas och i vissa mer extrema fall överstyras. Det betyder också att man exv. behöver förstå vilka Fucus Area-inställningar som man ska undvika.

Val av objektiv kan också påverka. Inte alla objektiv har i Sonys fall de nya fokusmotorer som behövs för att matcha kamerorna,

Går det fort så är heller inte ett halvt nedtryck optimalt för vissa objektiv med slö stabilisering. Jag ser i det stor skillnad mellan mitt gamla Sigma 150-500mm och mitt nya Tamron 150-500mm i "läge 3", för då är stabilisering på så fort kameran sätts på just för att man inte ska hämmas av en stabilisering som är trög i starten. Nackdelen är att det tar batteri men är ett mindre problem med de nya husen som har mycket större batterier än de äldre.
Nu var det här med Canons EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Objektiv mer lämpade för sportfoto än det finns knappt, så det var inte det som det hängde på.
Så det är många faktorer som påverkar och möjligen är du även mer van och kunnig kring hur du optimalt borde hantera din DSLR än din nyare spegellösa.
Så är det förstås. Med den DSLR jag använde (Canon 1DX Mark II) gjorde jag givetvis som jag brukar. Det fungerar utmärkt. Med den spegellösa (Canon R3) försökte jag använda den nya fokuseringsfinesserna som den har, för att se hur det fungerade. Alltså identifiering av personer, huvuden, ansikte, ögon. Det fungerade utmärkt ibland, uselt andra gånger. Det går att ställa in den så den fungerar likadant som den gamla kameran, men jag var förstås ute efter att se hur mycket bättre den nya metoden var.
Det finns dock en uppsjö med inställningsmöjligheter även på de spegellösa, så jag har inte sagt sista ordet än där. Jag får återkomma efter nästa liknande tävling.
Var det några av fotograferna på senaste OS som körde DSLR? De nya husen har ju dubbelt så snabb seriebildtagningshastighet som de äldre och det vill nog få sportfotografer vara utan idag.
I det här fallet använde jag 15 bilder/s med den spegellösa. Den gamla klarar 14, så det var ingen märkbar skillnad. Jag har inte nytta av snabbare på den här typen av motiv.
En modern spegellös mäter ju dessutom kontinuerligt ljus och fokus 60 ggr per sekund medan alla DSLR-er av nödtvång tvingas "spegelblunda" (man talar om bkack out) under en stor del av exponeringstiden. Då försöker en DSLR gissa så gott det går eller så fryser man inställningarna och bara kör medan en spegellös hela tiden mäter kontinuerligt och vet istället för gissar.
Spegelreflexen "blundar" förstås under hela exponeringstiden. Däremot mäter den både ljus och fokus när spegeln är nere mellan exponeringarna, under den tid när den spegellösa är upptagen med att läsa ut bilden från sensorn och inte kan varken mäta fokus eller ljus. Spegelreflexen läser förstås också ut bilden då, men den har ju separata system för både fokus och ljusmätning, så det kan ske parallellt.
Det fungerar alltså precis tvärt emot hur du beskriver det. Något som inte hindrar att den spegellösa normalt hinner göra en mätning av både det ena och det andra innan den tar nästa bild. Dessutom har den snabba utläsningen av bildsensorn som exempelvis en R3 har snabbat på funktionen. Så snabb utläsning har man inte behövt i spegelreflexerna, som vanligtvis haft en mekanisk slutare att luta sig mot. Det har även flera spegellösa, men bland Canons R-kameror är det bara R3 som är tillräckligt snabb med sensoravläsningen för att elektronisk slutare ska kunna vara metoden man i princip alltid använder.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Det finns ju även rekommendationer för de som exv. använt gamla DSLR-objektiv med adapter att stänga av objektivens stabilisering och bara köra SSS då den är mycket snabbare men då mister man stabiliseringen i objektiven som ofta varit bättre än SSS. Det finns alltså skäl att använda nya hus och snabba objektiv om snabbhet är prio.
Menar du för Sony då? Jag har bara Canonobjektiv till mina Canon. De är i regel blixtrande snabba. Vissa är snabba nog för att fixa vibrationer som uppstår på grund av spegeln i de kamerorna som har sådan.
Normaldrift med EF-objektiv på en R3 är att objektivets stabilisering sköter jaw och pitch, så sköter kamerans IBIS resten.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns objektiv som verkligen försämrar uppstartsprestanda. Det värsta jag haft var den gamla motorzoomen Sony 16-50mm som väl fortfarande är kitobjektiv för APS-C- kiten. Det tog nog nära fem sekunder att ställa sig i läge initialt. Det var så uselt att det kom en ny firmware efter ett tag som förbättrade det en del men det är fortfarande ingen racer.

De nya och A1-klassade objektiven med de nya motorerna har inte de problemen. Sist jag kollade fanns det väl drygt 20 sådana från Sony. Det finns säkert fler från andra tillverkare som skulle kunna kvalat in men det kan ju också vara så att Sony byggt en liten skyddad verkstad med den klassningen för att öka sin egen objektivförsäljning.

Jag har två nyare objektiv: Sony 24-105mm G som har de snabbare motorerna och är OK för A1 och det startar också snabbt med min A7IV. Tamron 150-500mm startar som sagt direkt kameran sås på men tar initialt en sekund att få ordning på stabiliseringen som sedan är aktiv hela tiden. Så använder man ett sådant på en tävling så ska det vara med oavbrutet efter en sekund oavsett halva nedtryck eller inte. Så funkade inte mitt gamla Sigma, så man har försökt att den vägen parera tidigare långa uppstarter med långa telen som tidigare kunde vara en klar plåga.

Det finns ju även rekommendationer för de som exv. använt gamla DSLR-objektiv med adapter att stänga av objektivens stabilisering och bara köra SSS då den är mycket snabbare men då mister man stabiliseringen i objektiven som ofta varit bättre än SSS. Det finns alltså skäl att använda nya hus och snabba objektiv om snabbhet är prio.
Intressant. När jag tänker efter är det nog mest den uråldriga Touit 32:an som är besvärlig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En SLR blir aldrig överflödig!

Det mekaniska välljudet och de små vibrationerna i handen när spegeln fälls upp och sedan ner igen framkallar välbehagsrysningar. Ett ljud och en känsla som inte kan ersättas.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det hände faktiskt något med A7RII eller om det nu var A7RIII, som skilde sig rätt så mycket från den klassiska D810 vars svaghet var dålig DR vid högre ISO, D810 var mycket lyckad på många punkter bland annat så ökade man på tum stödet vilket gjorde den betydligt bättre att greppa. A7 serien tog ett kliv här med bättre DR högre upp på Iso-stegen en förbättring som det konstigt nog pratades väldigt lite om, D810 var superkändisen med högsta DR vid bas-iso 64. DR har numera hamnat mycket lika mellan alla kameror även om bas-iso läget ger olika skillnader som jämnas ut så snart man höjer iso lite.
Sonys bästa kamera när det gäller DR är firtfarande
Menar du för Sony då? Jag har bara Canonobjektiv till mina Canon. De är i regel blixtrande snabba. Vissa är snabba nog för att fixa vibrationer som uppstår på grund av spegeln i de kamerorna som har sådan.
Normaldrift med EF-objektiv på en R3 är att objektivets stabilisering sköter jaw och pitch, så sköter kamerans IBIS resten.
Jag vet inte hur det ser ut nu med Canons och Nikons absolut senaste modeller men tidigare uppgifter om exv. R5 jag läst har beskrivit bildstabiliseringsunktionerna så att den 8 stegs stabilisering R5 givit med de nya objektiven inte gällt för de gamla objektiven och att de haft samma problem att hantera 5a-xlig stabilisering som Sony haft.

Mitt gamla Sigma 150-500mm presterade finfint med LAEA3-adaptern - förvånansvärt bra på mitt A7 IV-hus men inte ens den kameran fixar att köra SSS och OS parallellt. Man måste alltså välja. Om Canon löst detta i R3 så är det bara att gratulera.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det ser ut nu med Canons och Nikons absolut senaste modeller men tidigare uppgifter om exv. R5 jag läst har beskrivit bildstabiliseringsunktionerna så att den 8 stegs stabilisering R5 givit med de nya objektiven inte gällt för de gamla objektiven och att de haft samma problem att hantera 5a-xlig stabilisering som Sony haft.

Mitt gamla Sigma 150-500mm presterade finfint med LAEA3-adaptern - förvånansvärt bra på mitt A7 IV-hus men inte ens den kameran fixar att köra SSS och OS parallellt. Man måste alltså välja. Om Canon löst detta i R3 så är det bara att gratulera.
Ihop med RF-objektiv arbetar kamerans inbyggda stabilisering tillsammans med objektivets för två axlar. Så det problemet har de löst. Men när objektivet kommunicerar med EF-protokollet är det inte snabbt nog. Då sköter objektivets IS två axlar självständigt och kameran tar hand om de andra tre. Då får du inte åtta steg heller.
Femaxlig stabilisering får man i båda fallen, men på olika sätt.
Det finns också några Canonobjektiv som saknar stabilisering, men ändå tillåter upp till åtta steg med kamerans inbyggda sådan. De objektiven har då konstruerats med extra stora bildcirklar, så bildsensorn bokstavligt talat kan fara omkring ändå ut i ytterlägena, utan att det blir svarta hörn på bilderna. RF 28-70 mm f/2L USM är ett sådant objektiv.

För Canons R-serie är det alltså så att den mekaniska RF-fattningen elektriskt sett är två. Den innehåller både EF- och RF-protokollen för kommunikation med objektivet. Så elektriskt sett är EF-objektiv lika självklara på en R-kamera som RF-objektiven. Det enda som behövs är ett "dumt rör" mellan kamera och objektiv för att registeravståndet ska bli rätt. Detta är nog anledningen till att en del uppfattar det som att deras gamla objektiv fungerar ännu bättre på R-kamerorna. Deras datorkapacitet kommer objektivet till godo, utan att man tappar bort något annat.
Vill man kan man sätta dit ett "slugt rör" som innehåller den kontrollring som finns på en del RF-objektiv. Då kan man lägga till en funktion på den, precis som man kan göra med RF-objektiven. Fast den fungerar snarare bättre med EF-objektiv, då den alltid hamnar på samma ställe, oavsett vilket objektiv man använder.
 

lonian

Aktiv medlem
Tänker lite åt kanske samma håll. Vet flera som i någon slags kamera ambition köpte system kamera för kanske 10 år sedan. Den har dock inte används de senaste 5 åren Minst. Mobilens kamera har ersatt

Tråkig utveckling men trenden är ändå intressant. Hur många DSLR paket finns någonstans där inne i garderoben? Tror att flera fd DSLR ägare inte kommer att investera en gång till i ett nytt system

Antal bilder som tas idag jämfört med tidigare. Antal video filmer som tas. Tror bägge ökar med stora tal nästan dag för dag. MEN hur många har under den resan lämnat kameran för mobilen. Bl a min fru tänker annorlunda numer.
Var på besök och fotade fruns syster och familj.
Pappan i familjen visade upp sin nya mobil och hur nöjd han var med mobil kameran. Han hade tänkt köpa en systemkamera först men insett att de inte har någon dator som de använder, förutom arbets datorn och de laddar enbart upp bilder på sociala medier och appar på mobilen.
Känns som att många väljer att surfa på sin mobil eller surfplatta numera så bilder som ses är på väldigt små skärmar.

Jag funder mycket på det där när jag redigerar mina bilder, vilka bilder som passar bäst för en liten skärm. Det kan till vissa gånger vara fina landskapsbilder som på min fullstora skärm ser ball ut men på exempelvis instagram man inte ser vad något föreställer. Men det kan också vara till fördel då jag kan ladda upp en ganska lågupplöst macro bild där jag croppat in 100% och man noterar inte alla avvikelser i bilden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Var på besök och fotade fruns syster och familj.
Pappan i familjen visade upp sin nya mobil och hur nöjd han var med mobil kameran. Han hade tänkt köpa en systemkamera först men insett att de inte har någon dator som de använder, förutom arbets datorn och de laddar enbart upp bilder på sociala medier och appar på mobilen.
Känns som att många väljer att surfa på sin mobil eller surfplatta numera så bilder som ses är på väldigt små skärmar.

Jag funder mycket på det där när jag redigerar mina bilder, vilka bilder som passar bäst för en liten skärm. Det kan till vissa gånger vara fina landskapsbilder som på min fullstora skärm ser ball ut men på exempelvis instagram man inte ser vad något föreställer. Men det kan också vara till fördel då jag kan ladda upp en ganska lågupplöst macro bild där jag croppat in 100% och man noterar inte alla avvikelser i bilden.
En surfplatta har större skärm än de vanliga pappersbilder man fick hem från labbet under film-eran. De allra flestas med systemkamera på den tiden såg sällan bilder större än 10*15 (eller vilken storlek det nu var).
 

afe

Aktiv medlem
En surfplatta har större skärm än de vanliga pappersbilder man fick hem från labbet under film-eran. De allra flestas med systemkamera på den tiden såg sällan bilder större än 10*15 (eller vilken storlek det nu var).
Det stämmer när det gäller semesterfoton, men de flesta som var seriöst intresserade av bilder gjorde nog större förstoringar än så. (Själv körde jag aldrig mindre än 13x18 för svartvitt och oftast 18x24 eller 24x30.)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det stämmer när det gäller semesterfoton, men de flesta som var seriöst intresserade av bilder gjorde nog större förstoringar än så. (Själv körde jag aldrig mindre än 13x18 för svartvitt och oftast 18x24 eller 24x30.)
Ja precis. De som idag bara delar och tittar på bilder i mobilen är samma sort mindre seriöst intresserade som förr nöjde sig med standardkopiorna från labbet. Alltså antagligen 98 procent av befolkningen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja precis. De som idag bara delar och tittar på bilder i mobilen är samma sort mindre seriöst intresserade som förr nöjde sig med standardkopiorna från labbet. Alltså antagligen 98 procent av befolkningen.
Vi får inte glömma DIA-bilderna, visst det krävde projektor, duk osv, jag tog i bland fram strykbrädan för att placera projektorn på, gick ju att justera höjden. i dag har jag kvar min tredje projektor som jag fick i födelsepresent av frugan en gång i tiden. Det var häftigt med stora bilder, mycket kodacrome A64 senare Fujifilm 100-200 asa, har för mig sista projektorn gick på drygt 5000 kr.

Populärast var som oftast släktens barn när dom var med, då vaknade publiken till liksom, kunde bli lite gäspigt vid långa visningar av en stolt fotograf förstås.
 
ANNONS