Annons

Vad kommer hända med alla miljontals obsoleta DSLR:er?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har vi redan tröskat igenom i en annan tråd.
Kameran försvinner, och så även fotografen. Båda ersätts av AI-algoritmer i datorn, där dessa tillverkar bilder som är vackrare än verkligheten.
Vikten av autenticitet kommer aldrig att dö i dokumentation, reportage och nyhetspress och därför kommer vanliga kameror alltid att behövas. Jag har svårt att se att vi skulle helt kapitulera för AI-genererade bilder och -texter och ytterst fake news i precis alla sammanhang. Man kan helt enkelt inte basera vare sig dagspolitiska beslut eller en planering för framtiden på ett underlag av fake news.

Det tror jag t.o.m. ryska politiker, samhällsplanerare och generaler som länge vägletts av både önsketänkanden och lögnerna i sin egen propaganda, numera har helt klart för sig efter att ha kört fast fullständigt i Ukraina efter mer än ett år i leran, där man redan förlorat en stor del av sin krigsmakts krigsmateriel och många 10 000-tals man.

Den medvetna politiska lögnen och fake news kan vara ett starkt vapen under vissa förhållanden men ibland funkar de som rena bumerangerna när de istället slår tillbaka mot avsändarna med full kraft.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Vi kanske förvandlas till en flock lättledda varelser, som är helt tillfreds med att se påhittade bilder på det som "hänt", utan att reflektera över om det verkligen har hänt eller bara AI-hänt?
Vi har ju redan sett en demonstration som fotograferades med hittepå-bilder. Nu blev det protester, men hur länge orkar de pågå?
 

afe

Aktiv medlem
Finns det inte redan tillräckligt med AI-diskussioner här på FS? DSLR kommer finnas kvar ett bra tag till (en del tillverkare gör ju t.o.m. nya modeller).
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tror att övergången är mycket mindre radikal än vad det kan se ut som i olika forum. Jag tänker mig att den kundgrupp som tidigare köpte typ Nikon D3100 nu inte köper någon kamera alls och nöjer sig med telefonen, snarare än skaffar en Z50, men jag tror inte det har går så fort. Många proffs håller i sina kameror rätt länge, och är rätt konservativa. Kanske man byter ut ett hus och kör gamla objektiv på adapter ett tag, och fortsätter byta ut lite i taget. Varje gång jag är bland andra pressfotografer, så är det väldigt vanligt med 8-10 år gamla kameror. För min del har det blivit så att jag har spegelreflex (pålitliga, snabbjobbade) på jobbet och spegellöst på fritiden och som komplement (bättre vidvinklar, video) på jobb.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Finns det inte redan tillräckligt med AI-diskussioner här på FS? DSLR kommer finnas kvar ett bra tag till (en del tillverkare gör ju t.o.m. nya modeller).
Ja ska vi jämföra antalet DSLR-diskussioner som förekommit på FS genom åren och även efter att vi faktiskt har alternativ som är bättre nu, så kan man ju verkligen fråga sig varför man behöver skapa nya trådar kring DSLR:er 2023, eller hur?? AI -diskussioner däremot är bara i sin linda och har väl knappt varit aktuellt längre än ett halvår då folk börjat kunna testa vad det egentligen är för något och frågar sig hur det ev. kommer påverka oss.

Ett halvår av AI-diskussioner och du orkar inte läsa mer. Hur länge har Fotosidan och eviga DSLR-diskussioner funnits och pågått? 20 år?

Så vilka är vi att avgöra om det behövs fler AI-diskussioner eller inte? Om de inte tas här så kommer folk gå någon annanstans för de diskussionerna. Tystna lär de knappast göra.

För övrigt så är det inte särskilt ovanligt med associativt drivna levande diskussioner. Det är så många diskussioner behåller sin vitalitet och inte stelnar. Om sådana modereras bort eller saboteras, så kommer Fotosidan snabbt tappa vitalitet och stelna och är det något som uppenbarligen blivit ett reellt hot i tiden så är det ju det. dPreview kroknade och även Imaging Resource. Den ton och destruktivitet som finns idag på många nätsidor gör också det att många väljer att inte längre delta i dessa forum.

Jag tror att det är en onödig förlust som jag dock tror är oundviklig, för det är nog allt färre år från år som orkar ta fighten mot dagens alltmer cementerade dumhet på Internet. Det finns ju trots allt annat mer konstruktivt man kan göra med sin tid om man vill, men med det sagt, så är ju det inte särskilt bra för det offentliga samtalet. Alla kommer förlora på det.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror att övergången är mycket mindre radikal än vad det kan se ut som i olika forum. Jag tänker mig att den kundgrupp som tidigare köpte typ Nikon D3100 nu inte köper någon kamera alls och nöjer sig med telefonen, snarare än skaffar en Z50, men jag tror inte det har går så fort. Många proffs håller i sina kameror rätt länge, och är rätt konservativa. Kanske man byter ut ett hus och kör gamla objektiv på adapter ett tag, och fortsätter byta ut lite i taget. Varje gång jag är bland andra pressfotografer, så är det väldigt vanligt med 8-10 år gamla kameror. För min del har det blivit så att jag har spegelreflex (pålitliga, snabbjobbade) på jobbet och spegellöst på fritiden och som komplement (bättre vidvinklar, video) på jobb.
Ja det tror jag också och det är ju en del av de problem Canon och Nikon nu har. Inte heller många av de som köpt nya Z- eller R-hus verkar ju någon brådska att köpa de nya objektiven, utan nöjer sig istället att köpa/eller använda äldre objektiv på adapter istället övertygade av allsköns testare som glatt hejar på och säger att det går lika bra med adapter eller åtminstone nästan.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
[…] nöjer sig istället att köpa/eller använda äldre objektiv på adapter istället övertygade av all sjöns testare som glatt hejar på och säger att det går lika bra med adapter eller åtminstone nästan.
Det blir åtminstone inte sämre med adapter på en spegelfri kamera än att fortsätta med samma objektiv på sin gamla spegelreflex.

PS. Jag tror att du menar "allsköns". Det andra passar bättre i Båtnytt. DS.
 

afe

Aktiv medlem
hellre AI än trams, men det är uppenbarligen att önska för mycket.
Argumentationen i den här tråden påminner mig om varför jag inte varit så aktiv på FS på länge (och det gäller inte bara mig). Tack och adjö på ett bra tag!
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Det är väl också först ungefär nu som de spegellösa är bättre än spegelreflexerna på det mesta. Jag var rätt entusiastisk när de började dyka upp för något decennium sedan, men det var alltid nån dealbreaker som hade att göra med seg start eller kass batteritid. Känner en del fotografer som bytt till spegellöst för viktens skull, och bytt tillbaka för att de missade så mycket bilder. Men det var nog ett tag sen.
 
Senast ändrad:

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Känner en del fotografer som bytt till spegellöst för viktens skull, och bytt tillbaka för att de missade så mycket bilder. Men det var nog ett tag sen.
Gällande vikten; Nikon gör ett 50 och en 85:a på 1,8 och två viktmonster; 50 och 85:a på 1,2.

Jag saknar 1,4 - den gyllene medelvägen:)
 

lonian

Aktiv medlem
Den dagen spegellösa får bättre batteritid än DSLR kan nog vara en dealbreaker för vissa. Jag klagar dock inte på Z9:ans batteritid.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Jag tror att övergången är mycket mindre radikal än vad det kan se ut som i olika forum. Jag tänker mig att den kundgrupp som tidigare köpte typ Nikon D3100 nu inte köper någon kamera alls och nöjer sig med telefonen, snarare än skaffar en Z50, men jag tror inte det har går så fort. Många proffs håller i sina kameror rätt länge, och är rätt konservativa. Kanske man byter ut ett hus och kör gamla objektiv på adapter ett tag, och fortsätter byta ut lite i taget. Varje gång jag är bland andra pressfotografer, så är det väldigt vanligt med 8-10 år gamla kameror. För min del har det blivit så att jag har spegelreflex (pålitliga, snabbjobbade) på jobbet och spegellöst på fritiden och som komplement (bättre vidvinklar, video) på jobb.
Tänker lite åt kanske samma håll. Vet flera som i någon slags kamera ambition köpte system kamera för kanske 10 år sedan. Den har dock inte används de senaste 5 åren Minst. Mobilens kamera har ersatt

Tråkig utveckling men trenden är ändå intressant. Hur många DSLR paket finns någonstans där inne i garderoben? Tror att flera fd DSLR ägare inte kommer att investera en gång till i ett nytt system

Antal bilder som tas idag jämfört med tidigare. Antal video filmer som tas. Tror bägge ökar med stora tal nästan dag för dag. MEN hur många har under den resan lämnat kameran för mobilen. Bl a min fru tänker annorlunda numer.

Har själv 2 system och har bytt till en bra nivå spegellöst. Men är ganska säker på att jag inte kommer att "byta upp mig" en gång till någon ny version. Fotokompisar sedan länge märker jag resonerar samma. De som har fina och högpresterande DSLR kameror kommer nog i flera fall att bara låta det plana ut... Om några år kanske riktiga kameran bara med när det är något speciellt.

Men kan ha fel. Ser kanske utvecklingen för mycket ur min egen åldersgrupps perspektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blir åtminstone inte sämre med adapter på en spegelfri kamera än att fortsätta med samma objektiv på sin gamla spegelreflex.

PS. Jag tror att du menar "allsköns". Det andra passar bättre i Båtnytt. DS.
Nä det blir ju ofta bättre än en DSLR, men det säger ju inte nödvändigt så mycket om det nya ekipaget utan mer om bristerna i DSLR-tekniken.

Tack för korrigeringen ovan. Jag bor väl bara för nära sjön nu och är präglad av att för första gången på över 60 år inte ha någon båt att vårrusta. Sålde den sista i höstas då jag inte längre har något absolut behov av en sådan längre. Måste vara en tvångstanke.

Båtmässor och Båtnytt saknar f.ö. all relevans i mitt nya liv och det känns mer befriande än jag kunnat föreställa mig. Färre måsten är inte helt fel.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är väl också först ungefär nu som de spegellösa är bättre än spegelreflexerna på det mesta. Jag var rätt entusiastisk när de började dyka upp för något decennium sedan, men det var alltid nån dealbreaker som hade att göra med seg start eller batteritid att göra. Känner en del fotografer som bytt till spegellöst för viktens skull, och bytt tillbaka för att de missade så mycket bilder. Men det var nog ett tag sen.
Uppstartstiden styrs idag ofta av objektivens förhållandevis långsamma bildstabilisering än av sega kameror
 
ANNONS